Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://repo.uipa.edu.ua/jspui/handle/123456789/8970
Назва: МЕТОДОЛОГИЧЕСКАЯ ФУНКЦИЯ ФИЛОСОФИИ В ПАРАДИГМЕ ОБРАЗОВАНИЯ ХХІ ВЕКА
Інші назви: Мethodological function of philosophy in the paradigm of education of the xxi century
Автори: Воловчук, Н. М.
Volovchuk, N.
Ключові слова: educational paradigm
philosophical discourse
value approach
the crisis of the University
philosophy of science
Дата публікації: 2018
Видавництво: УІПА
Бібліографічний опис: Воловчук Н. М. Методологическая функция философии в парадигме образования ХХІ века / Н. М. Воловчук // Проблеми інженерно-педагогічної освіти : зб. наук. пр. / Укр. інж.-пед. акад. - Харків, 2018. - № 61. - С. 48-55.
Серія/номер: № 61;
Короткий огляд (реферат): The article discusses the modern challenges to science and education against a background of global cataclysms of the twentieth century (world crises, wars, man-made disasters, economic contradictions of developed and developing countries, social stratification), as well as the crisis of the worldview and humanitarian component of culture, expressed in the crisis of the ideas of the University. Challenges coming from both internal (the need to develop and transmit knowledge) and external factors (state andnon-state actors) actualize the potential of philosophy as holistic, critical, discursive knowledge to cope with current threats and anticipate new ones. On the basis of the dialectical approach, the research has proved that overcoming the utilitarian-pragmatic nature of the modern education paradigm is possible through the inclusion of philosophical disciplines in the curriculum, since philosophy is metacognition affecting the premise of scientific knowledge, and a vital structural element providing a methodological, conceptual, and ideological base in education focused on the value approach, on realization of the unity of the ethical component and scientific knowledge, on obtaining fundamental knowledge and beliefs.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://repo.uipa.edu.ua/jspui/handle/123456789/8970
ISSN: 2074-8922
Розташовується у зібраннях:Проблеми інженерно-педагогічної освіти (Збірник наукових праць)

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
admin-ojs3,+3.pdfhttps://doi.org/10.32820/2074-8922-2018-61-48-55438,82 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.