Пожалуйста, используйте этот идентификатор, чтобы цитировать или ссылаться на этот ресурс: http://repo.uipa.edu.ua/jspui/handle/123456789/8970
Полная запись метаданных
Поле DCЗначениеЯзык
dc.contributor.authorВоловчук, Н. М.-
dc.contributor.authorVolovchuk, N.-
dc.date.accessioned2024-10-09T09:20:23Z-
dc.date.available2024-10-09T09:20:23Z-
dc.date.issued2018-
dc.identifier.citationВоловчук Н. М. Методологическая функция философии в парадигме образования ХХІ века / Н. М. Воловчук // Проблеми інженерно-педагогічної освіти : зб. наук. пр. / Укр. інж.-пед. акад. - Харків, 2018. - № 61. - С. 48-55.uk_UA
dc.identifier.issn2074-8922-
dc.identifier.urihttp://repo.uipa.edu.ua/jspui/handle/123456789/8970-
dc.description.abstractThe article discusses the modern challenges to science and education against a background of global cataclysms of the twentieth century (world crises, wars, man-made disasters, economic contradictions of developed and developing countries, social stratification), as well as the crisis of the worldview and humanitarian component of culture, expressed in the crisis of the ideas of the University. Challenges coming from both internal (the need to develop and transmit knowledge) and external factors (state andnon-state actors) actualize the potential of philosophy as holistic, critical, discursive knowledge to cope with current threats and anticipate new ones. On the basis of the dialectical approach, the research has proved that overcoming the utilitarian-pragmatic nature of the modern education paradigm is possible through the inclusion of philosophical disciplines in the curriculum, since philosophy is metacognition affecting the premise of scientific knowledge, and a vital structural element providing a methodological, conceptual, and ideological base in education focused on the value approach, on realization of the unity of the ethical component and scientific knowledge, on obtaining fundamental knowledge and beliefs.uk_UA
dc.language.isoruuk_UA
dc.publisherУІПАuk_UA
dc.relation.ispartofseries№ 61;-
dc.subjecteducational paradigmuk_UA
dc.subjectphilosophical discourseuk_UA
dc.subjectvalue approachuk_UA
dc.subjectthe crisis of the Universityuk_UA
dc.subjectphilosophy of scienceuk_UA
dc.titleМЕТОДОЛОГИЧЕСКАЯ ФУНКЦИЯ ФИЛОСОФИИ В ПАРАДИГМЕ ОБРАЗОВАНИЯ ХХІ ВЕКАuk_UA
dc.title.alternativeМethodological function of philosophy in the paradigm of education of the xxi centuryuk_UA
dc.typeArticleuk_UA
Располагается в коллекциях:Проблеми інженерно-педагогічної освіти (Збірник наукових праць)

Файлы этого ресурса:
Файл Описание РазмерФормат 
admin-ojs3,+3.pdfhttps://doi.org/10.32820/2074-8922-2018-61-48-55438,82 kBAdobe PDFПросмотреть/Открыть


Все ресурсы в архиве электронных ресурсов защищены авторским правом, все права сохранены.