Please use this identifier to cite or link to this item: http://repo.uipa.edu.ua/jspui/handle/123456789/8981
Title: ДЕФІНІЦІЇ ПОНЯТЬ «КОМУНІКАТИВНА КУЛЬТУРА МАЙБУТНІХ ВИХОВАТЕЛІВ ДОШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ В УМОВАХ МАГІСТРАТУРИ»
Other Titles: Definitions of the Notions of “Communicative Culture of Future Teachers of Preschool Education under the Conditions Master’s Degree Programs
Authors: Харківська, А. І.
Kharkivska, A.
Keywords: культура
комунікація
спілкування
комунікативна культура
майбутній вихователь дошкільної освіти.
culture
communication
future teacher of preschool education
communicative culture
Issue Date: 2018
Publisher: УІПА
Citation: Харківська А. І. Дефініції понять "Комунікативна культура майбутніх вихователів дошкільної освіти в умовах магістратури" / А. І. Харківська // Проблеми інженерно-педагогічної освіти : зб. наук. пр. / Укр. інж.-пед. акад. - Харків, 2018. - № 61. - С. 145-153.
Series/Report no.: № 61;
Abstract: У статті розглянуто сутність дефініцій «культура», «комунікація», «спілкування», «комунікативна культура», «комунікативна культура майбутніх вихователів дошкільної освіти». На основі вивчення наукової літератури з цього питання аналізуються основні підходи до інтерпретації сутності зазначених дефініцій і розкривається їх зміст. Теоретичний аналіз наукових праць, присвячених комунікативній культурі, переконує, що в сучаснійУкраїні суттєво змінилися вимоги, що пред’являються працедавцями до випускників закладів вищої педагогічної освіти. Сучасний фахівець повинен володіти досить високим рівнем професійної комунікації, що дозволяє йому ефективно взаємодіяти з представниками педагогічної спільноти, що забезпечує успішність його професійної діяльності та подальшепрофесійнезростання. Автор доходить висновку, що комунікативна культура є однією з визначальних властивостей сучасної людини, оскільки посідає провідне місце в загальнокультурному і професійному становленні особистості. Комунікативна культура повною мірою включає сутнісні особистісні характеристики (здібності, знання, вміння, навички, ціннісні орієнтації, установки, особливості характеру) і є необхідною умовою успішної реалізації особистості, зокремав професійній сфері. Вихователь дошкільної освіти постійно стикається з різноманітними питаннями міжособистісного спілкування. The essence of the definitions «culture», «communication», «communicative culture», «communicative culture of future teachers of preschool education» is considered in the article. On the basis of the study of scientific literature on this subject, the main approaches to the interpretation of the essence of these definitions are analyzed and their content is disclosed. A theoretical analysis of scientific works devoted to the communicative culture proves that in modern Ukraine the requirements of employers for graduates of higher pedagogical education institutions have significantly changed. A modern specialist should have a fairly high level of professional communication skills, which allows interacting effectively with other members of pedagogical communities and ensures the success of their professional activities and further professional growth.The author comes to the conclusion that communicative culture is one of the defining properties of a modern human being, since it occupies a leading place in the general cultural and professional development of the individual. Communicative culture fully includes essential personal characteristics (abilities, knowledge, skills, value orientations, attitudes, personality qualities) and is a prerequisite for successful self-realization of the individual, including the sphere of professional development. The teacher of preschool education constantlyfaces various issues of interpersonal communication.
URI: http://repo.uipa.edu.ua/jspui/handle/123456789/8981
ISSN: 2074-8922
Appears in Collections:Проблеми інженерно-педагогічної освіти (Збірник наукових праць)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
admin-ojs3,+14.pdfhttps://doi.org/10.32820/2074-8922-2018-61-145-153405,8 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.