Please use this identifier to cite or link to this item:
http://repo.uipa.edu.ua/jspui/handle/123456789/8979
Title: | ПРОФЕСІЙНА МОТИВАЦІЯ ЯК ПЕДАГОГІЧНА ПРОБЛЕМА |
Other Titles: | Professional motivation as a pedagogical issue |
Authors: | Павлова, О. Г. Pavlova, O. |
Keywords: | мотив професійна підготовка мотивація педагог професійна мотивація motivation motive professional training professional motivation teacher |
Issue Date: | 2018 |
Publisher: | УІПА |
Citation: | Павлова О. Г. Професійна мотивація як педагогічна проблема / О. Г. Павлова // Проблеми інженерно-педагогічної освіти : зб. наук. пр. / Укр. інж.-пед. акад. - Харків, 2018. - № 61. - С. 121-128. |
Series/Report no.: | № 61; |
Abstract: | У статті професійну мотивацію проаналізовано як педагогічну проблему. Також розкривається сутність понять «потреба», «мотивація», «професійна мотивація»; наводяться варіанти класифікації мотивів, яка залежить від пояснення сутності мотиву та розглядається структура мотивації, її категорії.Проаналізовано актуальні психолого-педагогічні дослідження, які надали змогу зробити висновки щодо пояснення сутності мотиву, вивченняпонятійно-термінологічного апарату, визначення структурних компонентів мотивації та її формування, вивчення професійної мотивації та її динаміки у відповідності з етапами професійної підготовки, а особливо специфіки професійної мотивації та її формування у студентів педагогічних закладів вищої освіти. Також проведено аналіз професійної мотивації в аспекті інтересів, відповідно до певної діяльності та як частину структури професійної спрямованості особистості.Визначено взаємозв'язки професійних и пізнавальних інтересів студентів та їх трансформацію. Представлено висновки стосовноогляду наукових досліджень щододинаміки професійної мотивації особистості відповідно різним етапам професійної підготовки. The article considers professional motivation as a topical pedagogical issue; reveals the essence of the concepts "need", "motivation", and "professional motivation"; suggests approaches to classifying motives, which depends on the definition of the essence of the motive; considers the structure and categories of motivation.The analysis of topical psychological and pedagogical research works made it possible to draw conclusions about the explanation of the essence of the motive, the examination of the conceptual and terminological apparatus, the definition of the structural components of motivation and its formation, the examination of professional motivation and its dynamics in accordance with the stages of professional training, and especially the specifics of professional motivation and its promotion among students of pedagogical higher educational institutions. The author has also conducted an analysis of professional motivation in the aspect of interests, regarding certain activities and as part of the structure of professional orientation of the individual.The paper defines the relations between professional and cognitive interests of students and their transformation, and presents conclusions concerning the review of research works on the dynamics of professional motivation of the individual according to different stages of professional training. |
URI: | http://repo.uipa.edu.ua/jspui/handle/123456789/8979 |
ISSN: | 2074-8922 |
Appears in Collections: | Проблеми інженерно-педагогічної освіти (Збірник наукових праць) |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
admin-ojs3,+12.pdf | https://doi.org/10.32820/2074-8922-2018-61-121-128 | 509,61 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.