Please use this identifier to cite or link to this item:
http://repo.uipa.edu.ua/jspui/handle/123456789/8975
Title: | ВИВЧЕННЯ ОСНОВ ІНТЕЛЕКТУАЛЬНОЇ ВЛАСНОСТІ ЯК СКЛАДОВА ОСВІТНІХ СИСТЕМ РОЗВИНЕНИХ КРАЇН СВІТУ |
Other Titles: | Study of the basics of intellectual property as a component of educational systems in developed countries |
Authors: | Кулаковський, О. М. Kulakovskyi, O. |
Keywords: | компетентність педагогічна освіта навчальна дисципліна інтелектуальна власність competence pedagogical education academic disciplineon intellectual property |
Issue Date: | 2018 |
Publisher: | УІПА |
Citation: | Кулаковський О. М. Вивчення основ інтелектуальної власності як складова освітніх систем розвинених країн світу / О. М. Кулаковський // Проблеми інженерно-педагогічної освіти : зб. наук. пр. / Укр. інж.-пед. акад. - Харків, 2018. - № 61. - С. 74-82. |
Series/Report no.: | № 61; |
Abstract: | У статті розглянуто законодавчі основи освіти в Україні, охарактеризовано основні нормативно-правові акти, що встановлюють необхідність формування компетентностей у сфері інтелектуальної власності спеціалістів різних напрямків. Проаналізовано досвід європейських держав, Японії, Сполучених Штатів Америки щодо впровадження в освітній процес на рівні початкової, середньої та вищої освіти вивчення питань інтелектуальної власності. Визначено, що проблема впровадження у навчальні плани інтелектуальної власності існує не тільки в Україні. Доведено, що формування знань у сфері інтелектуальної власності майбутніх педагогів є основою запровадження моделі Нової української школи та формування суспільства знань, трансформації економіки на вищий рівень. Встановлено що перспективними напрямками дослідження вцій сфері є визначення змісту навчальної дисципліни «Інтелектуальна власність» для студентів педагогічних спеціальностей, формулювання компетентності майбутнього вчителя вцій сфері, удосконалення нормативно-правового регулювання освіти інтелектуальної власності та оцінки сформованості компетентності майбутніх учителів. The article deals with the legislative framework of education in Ukraine, describes the main legal acts that establish the need for the creation of competences in the field of intellectual property of specialists in different directions. The article analyzes European, Japanese and American experience of incorporating the study of intellectual property issues into the teaching and learning process at the levels of primary, secondary and higher education. It is determined that the problem of including the studies of intellectual property as an academic discipline into curricula exists not only in Ukraine. The research proves that acquisition of knowledge in the field of intellectual property by future teachers is the basis for the implementation of the New Ukrainian School model and creation of a knowledge society, as well as for the rise of the economy to a higher level. Some perspective areas of research in this area include identification of the content of the discipline «Intellectual Property»for students of pedagogical specialties, formulation of competence of the future teacher in this area, improvement of legal regulations of intellectual property education and assessment of the level of the development of future teachers’ relevant competences. |
URI: | http://repo.uipa.edu.ua/jspui/handle/123456789/8975 |
ISSN: | 2074-8922 |
Appears in Collections: | Проблеми інженерно-педагогічної освіти (Збірник наукових праць) |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
admin-ojs3,+8.pdf | https://doi.org/10.32820/2074-8922-2018-61-74-82 | 525,11 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.