Please use this identifier to cite or link to this item: http://repo.uipa.edu.ua/jspui/handle/123456789/8974
Title: СУЧАСНІ ПИТАННЯ ОБДАРОВАНОСТІ: ПРИРОДА, СТРУКТУРА ТА РОЗВИТОК
Other Titles: Modern issues of giftedness: nature, structure and development
Authors: Карпова, Л. Г.
Karpova, L.
Keywords: обдарованість
чинники обдарованості
потенціал особистості
ядро обдарованості
задатки
структура обдарованості
талант
інтелект
креативність
giftedness
factors of giftedness
personal potential
inclinations
core of giftedness
talent
creativity
intelligence
structure of giftedness
Issue Date: 2018
Publisher: УІПА
Citation: Карпова Л. Г. Сучасні питання обдарованості: природа, структура та розвиток / Л. Г. Карпова // Проблеми інженерно-педагогічної освіти : зб. наук. пр. / Укр. інж.-пед. акад. - Харків, 2018. - № 61. - С. 129-136.
Series/Report no.: № 61;
Abstract: Обдарованість складається з індивідуальної потенційної своєрідності задатків, сприятливого соціального середовища та особистісного потенціалу, завдяки яким можна досягти значних успіхів у певній галузі діяльності. Проблема обдарованості містить усобі цілий ряд аспектів: психолого-педагогічний, методичний, організаційний, філософський, соціальний тощо. Самостійною та багатоплановою проблемою є розгляд творчого потенціалу особистості, адже лише здійсненнякомплексногопідходу уможливлюєврахування всіх можливих тенденцій та явищ.Устатті зазначається, що в сучасній психолого-педагогічній думці не існує універсального, визнаного і прийнятого всіма дослідниками визначення поняття «обдарованість». Обдарованість в ракурсі психологічних енциклопедичних даних визначають як більш загальну характеристику сфери здібностей, також вказуючи на комплексний підхід до вивчення поняття (психофізіологічний, психологічний та соціально-психологічний).Звертається увага на історію дослідження природи обдарованості, її витоків та засад, при цьому робиться акцент та аналіз важливого питання щодо сучасних наукових уявлень про обдарованість, зміст, структуру та розвиток. The article is devoted to one of the important problems, which is a theoretical and methodological analysis of modern psychological and pedagogical views on giftedness.Giftedness consists of an individual original potential set of natural inclinations, a favorable social environment and personal potential, which make it possible to achieve significant success in a certain area of activity. The issue of giftedness contains a number of aspects, namely psychological, pedagogical, methodological, organizational, philosophical, social, etc. An independent multidimensional problem is the consideration of the creative potential of the individual, because it becomes expedient, while implementing an integrated approach, to take into account all possible trends and phenomena.The article highlights that in modern psychological and pedagogical thought there is no universal, recognized and accepted by all researchers definition of the concept of «giftedness». Through the prism of psychological encyclopedic data, giftedness is defined as a more general description of the scope of abilities, also pointing to an integrated approach to the study of the concept (psycho-physiological, psychological and socio-psychological).Attention is paid to the historical experience of studying the nature of giftedness, its origins and foundations, while emphasizing and analyzing an important issue of how modern science perceives the phenomenon of giftedness, its content, structure and development.
URI: http://repo.uipa.edu.ua/jspui/handle/123456789/8974
ISSN: 2074-8922
Appears in Collections:Проблеми інженерно-педагогічної освіти (Збірник наукових праць)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
admin-ojs3,+7.pdfhttps://doi.org/10.32820/2074-8922-2018-61-129-136391,37 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.