Please use this identifier to cite or link to this item: http://repo.uipa.edu.ua/jspui/handle/123456789/8960
Title: УПРАВЛІННЯ СИСТЕМОЮ ПРОФЕСІЙНОЇ АДАПТАЦІЇ УЧНІВ У ПРОЦЕСІПІДГОТОВКИ В ЗАКЛАДІ ПРОФЕСІЙНОЇ ОСВІТИ
Other Titles: Management of the system of vocational adaptation of students in the training processin a vocational schoo
Authors: Бачієва, Л. О.
Bachiieva, L.
Keywords: управління
програма професійної адаптації
модель управління
професійна адаптація
функції управління
management
program of professional adaptation
model of management
professional adaptation
management functions
Issue Date: 2018
Publisher: УІПА
Citation: Бачієва Л. О. Управління системою професійної адаптації учнів у процесі підготовки в закладі професійної освіти / Л. О. Бачієва // Проблеми інженерно-педагогічної освіти : зб. наук. пр. / Укр. інж.-пед. акад. - Харків, 2018. - № 60. - С. 50-61.
Series/Report no.: № 60;
Abstract: У статті наведено результати теоретичного дослідження щодо розроблення моделі управліннясистемою професійної адаптації учнів на основі функцій управління (аналітична, планування,організації та мотивації, контролю). Аналітична функція передбачає аналіз отриманих у ході збиранняінформації щодо індивідуальних особливостей учнів та дозволить визначити їх здатності та шляхипідвищення якості цього процесу. Функція планування передбачає постановку основних цілей та задач,обґрунтування методологічних підходів та принципів управління професійною адаптацією учнів упроцесі професійної підготовки в закладі професійної освіти. Функція організації та мотивації в моделіпов’язана з реалізацією комплексу організаційно-педагогічних умов управління, які забезпечуютьефективність процесу професійної адаптації учнів. Функція контролю передбачає проведення контролюта діагностування стану процесу професійної адаптації за проміжними результатами. Усі елементимоделі розміщені в порядку домінування. Для реалізації моделі представлені програми: «Програма педагогічної та соціально-професійноїдіагностики особистості учнів» та «Педагогічний супровід учнів у процесі професійної адаптації».Програми реалізують комплекс організаційно-педагогічних умов професійної адаптації учнів:проведення педагогічного діагностування професійно-важливих якостей учнів із метою поетапноговідслідковування їх особистісного зростання; культивування традицій навчального закладу в процесіпідготовки учнів; забезпечення учням педагогічної підтримки в подоланні перешкод та складностей упроцесі входження в професію. The article presents the results of theoretical research on the development of a model of managementof the system of students’ professional adaptation on the basis of management functions (analytical,planning, organizational, motivational, and controlling). The analytical function involves analysis of theinformation gathered during the collection of information about the individual characteristics of students andwill allow determining their abilities and ways to improve the quality of this process. The function ofplanning involves setting the main goals and objectives, justifying the methodological approaches andprinciples of managing the professional adaptation of students in the process of vocational training in avocational education institution. The function of organization and motivation in the model considered isrelated to the implementation of the complex organizational and pedagogical conditions of management,which ensures the effectiveness of the process of professional adaptation of students. The control functioninvolves monitoring and diagnosing the state of the process of professional adaptation for interim results.The developed model has a system for placing elements and obeying the patterns. All elements of the modelare in the order of dominance: from top to bottom.To implement the model, the following programs are presented: "Program of pedagogical and social-professional diagnostics of students' personality" and "Pedagogical support of students in the process ofprofessional adaptation". The programs implement a complex of organizational and pedagogical conditionsfor the professional adaptation of students: conducting pedagogical diagnosis of the students' professionalqualities in order to gradually track their personal growth; cultivating traditions of an educationalestablishment in the process of students’ training; providing students with pedagogical support inovercoming obstacles and difficulties in the process of entering the profession.
URI: http://repo.uipa.edu.ua/jspui/handle/123456789/8960
ISSN: 2074-8922
Appears in Collections:Проблеми інженерно-педагогічної освіти (Збірник наукових праць)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
admin-ojs3,+8.pdfБачієва Л.248,96 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.