Please use this identifier to cite or link to this item: http://repo.uipa.edu.ua/jspui/handle/123456789/8390
Title: KEY ELEMENTS OF FORMING FUTURE MILITARY PILOTS' READINESS FOR THE INTERACTION DURING THE USE OF COMMON AIRSPACE IN THEIR PROFESSIONAL TRAINING
Other Titles: Ключові елементи формування готовності майбутніх пілотів військової авіації до взаємодії під час використання спільного повітряного просторуу процесі професійної підготовки
Authors: Malykhina, Ya.
Bratslavska, A.
Малихіна, Я. А.
Брацлавська, А. Ю.
Keywords: professional interaction
professional readiness
special military readiness
psychological readiness
професійна взаємодія
професійна готовність
військово-спеціальна готовність
психологічна готовність
Issue Date: 2020
Publisher: УІПА
Citation: Malykhina Ya. Key elements of forming future military pilots' readiness for the interaction during the use of common airspace in their professional training / Ya. Malykhina, A. Bratslavska // Проблеми інженерно-педагогічної освіти : зб. наук. пр. / Укр. інж.-пед. акад. - Харків, 2020. - № 69. - С. 102-109.
Series/Report no.: № 69;
Abstract: The article deals with the phenomena and the peculiarities of formation of future military pilots' professional readiness for professional interaction during the use of joint airspace with other countries. Nowadays the readiness of military aviation pilots to cooperate with their foreign-language counterparts in airspace outside Ukraine is at the forefront of scientific research, as it is the key to successful accomplishment by Ukrainian military pilots of relevant missions and effective cooperation with pilots and Air Traffic Controllers (Forward Air Controllers) from other countries as well as during taking part in joint exercises and peacekeeping operations. The scientific literature is analyzed and the concept of readiness of a person for an activity and a future pilot’s professional readiness for military activity is defined. It is established that military pilots' readiness for professional interaction while using common airspace ensures the pilot's ability to perform tasks in the common airspace. This kind of readiness is composed of a psychological component; cognitive component; operational component; personalityproductive component; and a language component that reflects the cadet's level of foreign language proficiency required for successful completion of their professional tasks. Increasing the level of the readiness requires from a future military pilot an adequate level of militaryspecific skills, psychological skills, and English proficiency at NATO STANAG 6001 Level 2 and ICAO Level 4. It is emphasized that the achievement by future military pilots of high level of readiness for professional interaction while using common airspace is the main task of the Aviation English Department of KhNAFU, which it successfully accomplished in cooperation with the military-special departments of the University and the Department of Military Psychology. For this purpose, a variety of advanced techniques and teaching methods such as simulator training on different types of aircraft (Mi-8, L-39, An-26 simulators) are used in the course of the future military pilots professional training.
У статті розглянуто поняття готовності майбутніх льотчиків військової авіації до професійної взаємодії під час використання спільного з іншими країнами повітряного просторута особливості її формування. На сучасному етапі готовність льотчиків військової авіації до співпраці з іншомовними колегами у повітряному просторі за межами України виходить на передній план наукових досліджень, оскільки вона є запорукою успішного виконання українськими військовими пілотами відповідних завдань та ефективної співпраці з льотчиками і диспетчерами (офіцерами бойового управління) з інших країн світу під час спільних навчань та миротворчих операцій. Проведено аналіз наукової літератури тавизначено поняття «готовність» людини до діяльності та готовності майбутнього військового льотчика до професійної діяльності. Встановлено, що готовність військових льотчиків до професійної взаємодії під час використання спільного повітряного простору забезпечує здатність льотчика до виконання завдань у спільному повітряному просторі. Доведено, що така готовність має у своєму складі такі компоненти: психологічний компонент; когнітивний компонент; операційно-діяльнісний компонент; особистіснорезультативний компонент; та мовний компонент, що відображає рівень володіння курсантом ВЗВО іноземною мовою, необхідний для успішного виконання задач у професійній діяльності. Виявлено, що підвищення рівня готовності до професійної взаємодії з іноземними колегами вимагає від майбутнього військового льотчика належного рівня військово-спеціальних навичок, психологічних навичок та володіння англійською мовою на рівні 2 за стандартами NATOSTANAG 6001 та рівні 4 за шкалою ICAO. Наголошуються, що досягнення майбутніми військовими пілотами високого рівня готовності до професійної взаємодії під час використання спільного повітряного простору є основним завданням кафедри авіаційної англійської мови ХНУПС, яке вона успішно виконує у співпраці з військовоспеціальними кафедрами університету та кафедрою військової психології. Для цієї мети використовуються різноманітні новітні технології та методи навчання.
URI: http://repo.uipa.edu.ua/jspui/handle/123456789/8390
ISSN: 2074-8922
Appears in Collections:Проблеми інженерно-педагогічної освіти (Збірник наукових праць)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
14.pdfYa. Malykhina1 , A. Bratslavska261,61 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.