Please use this identifier to cite or link to this item: http://repo.uipa.edu.ua/jspui/handle/123456789/8388
Title: PROFESSIONALLY ORIENTED TEACHING OF FOREIGN LANGUAGE WRITING OF ENGINEERING STUDENTS
Other Titles: Навчання іншомовної професійно-орієнтованої письмової мови студентів технічних спеціальностей
Authors: Bryntseva, O.
Бринцева, О. В.
Keywords: professionally-oriented foreign language teaching
communicative competence
structural abstrac
weblog
професійна спрямованість навчання
комунікативна компетенція
реферат
веб-журнал
Issue Date: 2020
Publisher: УІПА
Citation: Bryntseva O. V. Professionally oriented teaching of foreign language writing of engineering students / O. V. Bryntseva // Проблеми інженерно-педагогічної освіти : зб. наук. пр. / Укр. інж.-пед. акад. - Харків, 2020. - № 69. - С. 85-91.
Series/Report no.: № 69;
Abstract: The objective of the article is to design a teaching process aimed at developing and enhancing foreign language writing skills of engineering students of higher education institutions. The article highlights that nowadays there are a sufficient number of developed teaching models on foreign language at higher technical institutions, however, in practice; the level of development of communicative competence of engineering students in written language is much lower than the level of the given competence in spoken language. Therefore, little attention has been paid to professionally oriented teaching of foreign language writing of engineering students at higher education institutions, stimulating actively seeking better ways to improve the methods, ways and means of professionally oriented teaching of foreign language writing of engineering students at higher educational establishments. The technique of scientific text abstracting and annotation in foreign language have been presented, its peculiarities and language difficulties, occurring in this process, have been defined in this article. The given recommendations concerning to foreign professional texts working can consider as supplementary means to optimize the process of foreign language training, oriented to further development forms and methods of given academic problem, they will be able to create the favorable conditions for technical and liberal education combining, to promote the students’ identity development, to acquaint with modern tendencies of techniques, industry development of studied language country. The didactic potential of blog-technologies have been analyzed; the systematic algorithm to develop linguistic students’ writing skills by the example of Internet discussion through weblog has been proposed in the work. The article concluded that the writing language learning, aimed at quick and effective perception of educational material (general and professional vocabulary), gives engineering students the opportunity to increase the strength and reliability of the educational material understanding, improve spoken language and reading, develop memory and logical thinking and upgrade the creative material in practice. Therefore, the relevance of writing language should be taken into consideration not as an additional to spoken language, but as a complex and autonomous speech skill in the context of English teaching for specific purposes at higher technical education institutions.
У статті розглянуті питання навчання студентів інженерних спеціальностей англомовної писемної мови у вищих навчальних закладах. Актуальність тематики пов'язана з не розробленістю ряду аспектів розвитку письмової мовленої компетенції студентів. У роботі наголошується, що на сьогодні існує достатня кількість розроблених моделей навчання іноземній мові у вищих технічних закладах, проте на практиці, рівень розвитку письмової комунікативної компетентності студентів-інженерів набагато нижчий за рівень даної компетентності у розмовній мові. У статті розглядаються техніки реферування та анотування наукового тексту іноземною мовою, визначаються їх особливості та позначаються мовлені труднощі, які можуть виникнути у цьому процесі. Викладені рекомендації по роботі з іншомовними професійними текстами у технічному вищому навчальному закладі можуть розглядатися як додатковий засіб оптимізації процесу вивчення іноземної мови, орієнтованого на подальший розвиток форм та засобів вирішення поставлених навчальних завдань, створювати сприятливі можливості об'єднати технічну та гуманітарну освіти, сприяти особистісному зростанню студентів, ознайомить з новими тенденціями розвитку техніки, промисловості країни з досліджуваної мови. У статті аналізується дидактичний потенціал блогтехнології, розробляється покроковий алгоритм розвитку умінь писемного мовлення у студентів інженерних спеціальностей на прикладі проведення інтернет-дискусії за допомогою блогу. У статті зроблені висновки, що вивчення письмової комунікації має на меті розуміння іншомовного матеріалу, що надає можливість ефективного, швидкого запам'ятовування іншомовної загальної та професійної лексики. Письмо забезпечує міцність й надійність запам'ятовування матеріалу, удосконалює усне мовлення й читання, розвиває логічне мислення, удосконалює творчий матеріал на практиці. Тому у педагогічному процесі навчання іноземній мові у немовних вишах необхідно враховувати актуальність писемної комунікації не як додаткової до мовлення, а як складне, автономне мовлене уміння.
URI: http://repo.uipa.edu.ua/jspui/handle/123456789/8388
ISSN: 2074-8922
Appears in Collections:Проблеми інженерно-педагогічної освіти (Збірник наукових праць)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
12.pdfBryntseva O.219,9 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.