Please use this identifier to cite or link to this item: http://repo.uipa.edu.ua/jspui/handle/123456789/8363
Title: ALGORITHM OF DEVELOPMENT OF INTERNATIONAL TRAINING PLAN FOR PREPARATION OF FASHION DESIGNERS WITH ACCOUNT OF INTERCULTURAL COMPETENCE FORMING
Other Titles: Алгоритм розробки міжнародного навчального плану підготовки fashion дизайнерів для формування міжкультурної компетентност
Authors: Ryabchikova, K.
Nechipor, S.
Рябчикова, К. М.
Нечіпор, С. В.
Keywords: intercultural competence
fashion design
nonlinear system analysis
міжкультурна компетентність
fashion дизайн
нелінійний системний аналіз
Issue Date: 2019
Publisher: УІПА
Citation: Ryabchikova K. Algorithm of development of international training plan for preparation of fashion designers with account of intercultural competence forming / K. Ryabchikova, S.Nechipor // // Проблеми інженерно-педагогічної освіти : зб. наук. пр. / Укр. інж.-пед. акад. - Харків, 2019. - № 64. - С. 164-176.
Series/Report no.: № 64;
Abstract: The purpose of this article is to create common approaches to the development of curricula for the training of fashion designers, taking into account the formation of intercultural competencies on the basis of analysis of the basic functions of the activity, a systematic approach to the formation of general and special professional competencies, structural and logical links between the main modules that form competence. The main method in this case was the method of system analysis with nonlinear relationships in the formation of a complex of professional competencies, taking into account the intercultural component. The main criterion is the formation of basic descriptors in the form of knowledge, skills, communications, autonomy and responsibility. Based on the analysis of the curricula for the training of fashion designers in the countries of Europe, Asia, Africa, a non-linear system of forming integral competence has been developed that takes into account the provision of intercultural competence at different stages of preparation for effective work in conditions of other cultures or multicultural environments. The proposed system involves two levels of formation of intercultural competencies in the form of general professional and specially professional part. Formation of intercultural competence can be realized in the form of a sequential, parallel or non-linear elemental scheme. The basic competencies of a specialist in design of clothing are distinguished. They are composed of generally scientific competence, computer and information competence, cultural enlightenment competence, artistic competence, communicative competence with their intercultural parts in addition with common intercultural competence. Highest level include competence in choice of materials, projecting competence, technology competence, organization competence, business competence with their intercultural parts in addition with special intercultural competence. The presented competencies, in combination with intercultural components, are consistent with the main functions of the specialist in the field of design.
Метою статті є створення спільних підходів до розробки навчальних планів підготовки дизайнерів одягу з урахуванням формування міжкультурних компетентностей на основі аналізу основних функцій діяльності, системного підходу до формування загальних та спеціальних професійних компетентностей, структурних та логічних зв'язків між основними модулями, які формують компетентність. Основним методом у даному випадку був метод системного аналізу з нелінійними зв’язками при формуванні комплексу професійних компетентностей з урахуванням міжкультурної складової. Головним критерієм є формування базових дескрипторів, таких як знання, уміння, комунікації, автономія та відповідальність. На основі аналізу навчальних програм підготовки дизайнерів моди в країнах Європи, Азії, Африки розроблена нелінійна система формування інтегральної компетентності, яка враховує забезпечення міжкультурної компетентності на різних етапах підготовки фахівця в умовах інших культур або багатокультурного середовища. Запропонована система передбачає два рівні формування міжкультурних компетентностей у формі загальної професійної та спеціальної професійної складової. Формування міжкультурної компетентності може бути реалізовано у вигляді послідовної, паралельної або нелінійної елементної схеми. Виділено основні компетентності фахівця з дизайну одягу. Вони складаються з загальнонаукової, комп'ютерної, інформаційної, культурологічної, художньої, комунікативної компетентностей з їх міжкультурними компонентами, а також загальної міжкультурної. Найвищий рівень включає компетентність у виборі матеріалів, проектувальну, технологічну, організаційну, ділову компетентності з їхніми міжкультурними складовими, а також особливу міжкультурну. Представлені компетентності, у поєднанні з міжкультурними компонентами, узгоджуються з основними функціями майбутнього фахівця у сфері дизайну.
URI: http://repo.uipa.edu.ua/jspui/handle/123456789/8363
ISSN: 2074-8922
Appears in Collections:Проблеми інженерно-педагогічної освіти (Збірник наукових праць)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
19.pdfRyabchikova Katerina1 , Nechipor Svitlana315,86 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.