Please use this identifier to cite or link to this item: http://repo.uipa.edu.ua/jspui/handle/123456789/8345
Title: DEVELOPING SOCIO-CULTURAL COMPETENCE OF FUTURE ENGINEERS IN THE TRAINING PROCESS OF ENGLISH FOR SPECIFIC PURPOSES
Other Titles: Формування соціокультурної компетентності майбутніх інженерів у процесі навчання англійської мови за професійним спрямуванням
Authors: Bryntseva, O.
Podorozhna, A.
Бринцева, О. В.
Подорожна, А. О.
Keywords: professional competence of an engineer
socio-cultural competence
information and communication technologies
communication approach to learning process
професійна компетентність інженера
соціокультурна компетенція
англійська для спеціальних цілей
комунікаційний підхід до навчання
English for Specific Purposes
Issue Date: 2023
Publisher: УІПА
Citation: Bryntseva O. V. Developing socio-cultural competence of future engineers in the training process of Еnglish for specific purposes / O. V. Bryntseva, A. O. Podorozhna // Проблеми інженерно-педагогічної освіти : зб. наук. пр. / Укр. інж.-пед. акад. - Харків, 2023. - № 80. - С. 14-19.
Series/Report no.: № 80;
Abstract: Nowadays, Ukrainian economic society is experiencing a strong demand for competent engineering specialists with higher education, who are able to communicate in a foreign language (English). The developed sociocultural competences allow engineering graduates to ensure successful activity in the society. The article analyzes the elements of professional competence of a future engineer, reveals the concept of sociocultural competence and defines its components. The authors of the paper identify ways and methods of developing sociocultural competence of future engineering graduates in the process of teaching English for Special Purposes, in particular when using modern means of information and communication technologies. It has been emphasized that authentic materials, selected and organized properly, are the most effective means of reflecting, understanding and mastering the specifics of the culture and speech behavior being studied. The authors’ reasoning is based on the principle of communicative orientation of foreign language teaching. The authors underline that in the process of communication between representatives of cultures, the differences between these environments lead to certain difficulties in communication, which is explained by different processes of decoding the received messages, so they conclude that it is necessary to cultivate students' cultural sensitivity, develop the ability to correctly interpret specific manifestations of communicative behavior in different cultures and, therefore, improve practical skills and abilities. The authors conclude that it is effective to form the interrelation of professional and sociocultural competences for quality training of future engineers in English for Special Purposes. Only a comprehensive approach contributes to the organic integration of a future specialist into a new cultural environment, and, consequently, prepares him/her for effective functioning in the conditions of intercultural communication. In the future, the developed socio-cultural competence will contribute to personal growth, intellectual development, cultural tolerance, and the development of the professional career of future engineering specialists, as they will be able to carry out successfully professional activities with business partners in English.
Сьогодні економічне суспільство України відчуває високу потребу в компетентних фахівцях із вищою інженерною освітою, здатних здійснювати комунікацію за допомогою іноземної мови. Сформовані соціокультурні компетенції дозволяють випускникам інженерних університетів забезпечити успішну діяльність у соціумі. У статті проведено аналіз елементів професійної компетентності майбутнього інженера, розкрито поняття соціально-культурної компетенції та визначено її компоненти. Авторки роботи виокремлюють шляхи та методи розвитку соціокультурної компетентності майбутніх випускників інженерних закладів вищої освіти у процесі навчання англійської для спеціальних цілей, зокрема при використанні сучасних засобів інформаційно-комунікаційних технологій. Наголошується, що автентичні матеріали, відібрані та організовані належним чином, є найефективнішим засобом відображення, розуміння та засвоєння специфіки культури та мовленнєвої поведінки, що вивчається. В основу авторського міркування покладено принцип комунікативної спрямованості викладання іноземної мови. Авторки підкреслюють, що в процесі комунікації між представниками різних культур відмінності між цими культурами призводять до певних труднощів у спілкуванні, що пояснюється різними процесами декодування отриманих повідомлень, тому вони приходять до висновків, що необхідно розвивати у студентів культурну чутливість, виробляти вміння правильно інтерпретувати конкретні прояви комунікативної поведінки в різних культурах і, отже, розвивати практичні навички та вміння. Таким чином задля якісного навчання майбутніх інженерів англійської для спеціальних цілей ефективно формувати взаємозв'язок професійної та соціокультурної компетенцій. Лише комплексний підхід сприяє органічній інтеграції майбутнього фахівця в нове для нього культурне середовище, а отже, готує його до ефективного функціонування в умовах міжкультурної комунікації. У майбутньому сформована соціокультурна компетенція сприятиме особистісному зростанню, розвитку інтелекту, формуванню культурної толерантності, а також розвитку професійної кар'єри майбутніх фахівців інженерного профілю, оскільки вони зможуть успішно здійснювати професійну діяльність з діловими партнерами англійською мовою.
URI: http://repo.uipa.edu.ua/jspui/handle/123456789/8345
ISSN: 2074-8922
Appears in Collections:Проблеми інженерно-педагогічної освіти (Збірник наукових праць)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Pipo_2023_80_4.pdfO. Bryntseva, A. Podorozhna245,09 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.