Please use this identifier to cite or link to this item:
http://repo.uipa.edu.ua/jspui/handle/123456789/8315
Title: | BUSINESS-PLAYING AS AN INTERACTIVE FORM OF FOREIGN LANGUAGE LEARNING IN THE CONTEXT OF HIGHER ENGINEERING EDUCATION |
Other Titles: | Ділова гра як інтерактивна форма навчання іноземних мов у контексті вищої інженерної освіти |
Authors: | Bryntseva, O. Podorozhna, A. Бринцева, O. Подорожна, A. |
Keywords: | foreign language teaching business game engineering university сase-technology students’ independent work викладання іноземної мови ділова гра інженерний університет самостійна робота студентів сase-технологія |
Issue Date: | 2023 |
Publisher: | УІПА |
Citation: | Bryntseva O. O. Business-playing as an interactive form of foreign language learning in the context of higher engineering education / O. O. Bryntseva, A. O. Podorozhna // Проблеми інженерно-педагогічної освіти : зб. наук. пр. / Укр. інж.-пед. акад. - Харків, 2023. - № 78. - С. 23-28. |
Series/Report no.: | № 78; |
Abstract: | The article is devoted to the issues of business games creation and implementation in the process of
teaching a professionally oriented foreign language at engineering universities. It has been determined that in
the context of teaching a foreign language to engineering students, a business game develops foreign
language communication skills, thus forming not only professional competence, but also communicative
competence; it reproduces the subject and social content of students' future professional activities, forms a
system of relations typical for specialists in the relevant field. Therefore, in the learning process through
business games, students provide substantive content to foreign language communication, integrate their
professional skills into foreign language skills, master the ability to build social relationships, learn to
overcome conflict situations and respond adequately to changing circumstances.
The article presents an example of the methodological development of the business game "Innovations
in the Energy Sector", which was tested at the Department of Foreign Language Training, European
Integration and International Cooperation in partnership with the Department of Automation, Metrology and
Energy Efficient Technologies (UEPA, Kharkiv). The experience of using business games in the process of
foreign language learning at an engineering university allowed the authors to identify their specific features:
using special didactic, methodological and technical support; careful preparation of speech materials;
activation of students' independent work at the preparatory stage; selection of tasks in such a way as to
stimulate independent training in business games not only to master new foreign language vocabulary
(including terminology), but also to model various styles of speech (including terminology).
The article concludes as follows: using game-based learning increases students' motivation to learn
foreign languages and cultures, prepares them for practical foreign language skills in real life and in their
future professional activities. Стаття присвячена питанням підготовки та проведення ділових ігор у процесі навчання професійно орієнтованої іноземної мови в інженерних університетах. Визначається, що у контексті навчання студентів інженерних спеціальностей іноземної мови ділова гра розвиває вміння іншомовного спілкування, формуючи в такий спосіб не лише професійну компетенцію, а й комунікативну; відтворюється предметний і соціальний зміст майбутньої професійної діяльності студентів, формується система стосунків, характерна для фахівців відповідної галузі. Таким чином у процесі навчання за допомогою ділових ігор студенти наповнюють іншомовне спілкування предметним змістом, інтегрують свої професійні навички з іншомовними мовленнєвими навичками, опановують уміннями будувати соціальні взаємовідносини, навчаються долати конфліктні ситуації та адекватно реагувати на мінливі обставини. У статті наведено приклад методичної розробки ділової гри "Інновації в енергетичній галузі", апробація якої проводилася на кафедрі Іншомовної підготовки, Європейської інтеграції та міжнародного співробітництва спільно з кафедрою Автоматизації, метрології та енергоефективних технологій (УІПА, Харків). Досвід використання ділових ігор у процесі вивчення іноземної мови в інженерному університеті дозволив авторкам виокремити їхні певні особливості: використання особливого дидактичного, методичного та технічного забезпечення; ретельна підготовка мовленнєвих матеріалів; активізація самостійної роботи студентів на підготовчому етапі; добір завдань таким чином, щоб стимулювати самостійну підготовку до ділової гри не лише до опанування нової лексики (зокрема й термінології), а й моделювання різноманітних стилів мови (зокрема й термінології), а також моделювання різних стилів мови (зокрема і мовленнєвих), зокрема і мовленнєвого. У статті зроблено висновки, що використання ігрової форми навчання підвищує мотивацію студентів до вивчення іноземних мов і культур, готує їх до практичного використання іноземної мови у реальному житті, а також у майбутній професійній діяльності. |
URI: | http://repo.uipa.edu.ua/jspui/handle/123456789/8315 |
ISSN: | 2074-8922 |
Appears in Collections: | Проблеми інженерно-педагогічної освіти (Збірник наукових праць) |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Pipo_2023_78_5.pdf | Bryntseva O. Podorozhna A | 461,55 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.