Please use this identifier to cite or link to this item: http://repo.uipa.edu.ua/jspui/handle/123456789/8299
Title: Становлення особистості учнів у процесі засвоєння змісту освітньої моделі "Довкілля"
Other Titles: Formation of students' personality in the process of mastering the content of the educational model "Environm"ent
Authors: Ільченко, В. Р.
Ільченко, О. Г.
Голота, О. В.
Ilchenko, V. R.
Ilchenko, O. G.
Golota, O. V.
Keywords: інженерна, особистісно орієнтована освіта
модель освіти для сталого розвитку суспільства «Довкілля»
кабінет «Довкілля»
кабінет цілісного світогляду
домашня школа
мінімайстерня
життєствердний образ світу
життєствердна модель світу суспільства
engineering, personally oriented education
"Environment" as a model of education for the sustainable development of society
an "Environment" classroom
a holistic worldview classroom
homeschooling
mini-workshop
a life-affirming image of the world
a life-affirming model of the world ofsociety
Issue Date: 2022
Publisher: УІПА
Citation: Ільченко В. Р. Становлення особистості учнів у процесі засвоєння змісту освітньої моделі "Довкілля / В. Р. Ільченко, О. Г. Ільченко, О. В. Голота // Проблеми інженерно-педагогічної освіти : зб. наук. пр. / Укр. інж.-пед. акад. - Харків, 2022. - № 75. - С. 80-88.
Series/Report no.: № 75;
Abstract: Стаття намагається привернути увагу педагогів, батьків до необхідності інженерної, особистісно орієнтованої освіти, яка особливо необхідна під час воєнного і післявоєнного стану, коли молодепокоління маєособливо намагатисявчитися працювати руками, «вирощувати» під час навчального процесу на уроках усіх предметів і в домашніх умовах свій життєствердний національний образ світу, за допомогою якого кожний момент життя бути пов’язанийз ВС (Всесвітом чи Всевишнім, хто як розуміє) і захищеним від всіх негараздів, які зустрічаються на життєвому шляху. Автори зупиняються на використанні педагогами і батьками як колегами педагогів навчально-методичного забезпечення моделі освіти для сталого розвитку «Довкілля» (національного аналогу STEM-освіти), як втілення інженерної, особистісно орієнтованої освіти. Інженерна, особистісно орієнтована освіта, якою виступатиме модель освіти для сталого розвитку «Довкілля», може надати навчально-методичне забезпечення для обладнання всіх ланок освіти (дошкілля, початкова, основна, старша школа) кабінетами «Довкілля», кабінетами цілісного світогляду; домашнім школам – забезпечення методичними матеріалами для обладнання домашніх мінімайстерень, осередків віртуальної та доповнювальної реальності, обладнання присадибних ділянок, проведення уроків у довкіллі. Залучення батьків до формування з учнів «інженерів», які будуть виконувати домашню роботу з найменшою витратою енергії, заощаджувати домашні кошти, сприяти формуванню вмолодих поколінь життєствердного національного образу світу – захисників вітчизни, які поповнять життєствердну модель світу суспільства.Устатті розкриваються умови формування образу світу як результату інженерної, особистісно-орієнтованої освіти, яка обумовлює високі рівні вербального і невербального інтелекту молодих поколінь, високі рівні соціальної зрілості та здоров’я, життєствердну модель світу суспільства. Життєствердна модель світу суспільства, на противагу деструктивній і агресивній моделям світу, обумовленим «безногою», «безрукою», «беззаконною» («безмозкою») освітою (терміни дослідника освіти В.П.Базарного) приведе до перемоги України. The article draws teachers' and parents' attention to the importance of personally oriented engineering education, which is essential during the war and post-war state, when the young generation should make attempts to work manually and "cultivate" during their lessons and at home a life-affirming national image of the world, which helps to connect every moment of life with the Supreme Being (the Universe or the Most High, as who understands) and be protected from all adversities encountered in the life path. The authors discuss the way teachers and parents, who are considered to be teachers’ colleagues, use the educational and methodological support of the "Environment" educational model for sustainable development (Ukrainian analog of STEM education) as an embodiment of personally oriented engineering education.Personally oriented engineering education, represented by "Environment", which is a model of education for sustainable development, can provide educational and methodological support to equip all levels of education (preschool, elementary, basic, and high school) with "Environment" classrooms and holistic worldview classrooms; it can also provide home schools with methodological materials to supporthome mini-workshops, virtual and augmented reality centers, smallholding and outdoor lessons. The involvement of parents in educating students as "engineers" who will be able to do homework with the least amount of energy, and save household funds helps to cultivate a life-affirming national image of the world among young generations who will become defenders of the homeland that will complement the life-affirming model of the world of society. The article specifies the conditions for the development of the image of the world as a result of personally oriented engineering education, which determines the high levels of verbal and non-verbal intelligence of young generations, high levels of social maturity and health, and a life-affirming model of the world of society. Unlike destructive and aggressive models of the world caused by "legless", "armless", and "lawless" ("brainless") education (terms coined by education researcher V. P. Bazarny), a life-affirming model of the world of society will lead to the victory of Ukraine.
URI: http://repo.uipa.edu.ua/jspui/handle/123456789/8299
ISSN: 2074-8922
Appears in Collections:Проблеми інженерно-педагогічної освіти (Збірник наукових праць)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Ільченко+В.,+Ільченко+О.,+Голота+О..pdfhttp://jped.uipa.edu.ua/index.php/JPED/article/view/484/4061,05 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.