Please use this identifier to cite or link to this item:
http://repo.uipa.edu.ua/jspui/handle/123456789/8293
Title: | Psychological and pedagogical features of the use of technical means in the educational process |
Other Titles: | Психолого-педагогічні особливості використання технічних засобів у навчальному процесі |
Authors: | Karabitskova, N. O. Карабітськова, Н. О. |
Keywords: | training of future professional psychologists use of technical means information and computer technologies educational process formation of professional competence підготовка майбутніх професійних психологів використання технічних засобів інформаційно-комп’ютерні технології навчальний процес ормування професійної компетентності |
Issue Date: | 2022 |
Publisher: | УІПА |
Citation: | Karabitskova N. О. Psychological and pedagogical features of the use of technical means in the educational process / N. О. Karabitskova // Проблеми інженерно-педагогічної освіти : зб. наук. пр. / Укр. інж.-пед. акад. - Харків, 2022. - № 75. - С. 29-35. |
Series/Report no.: | № 75; |
Abstract: | The article highlights the psychological and pedagogical features of the use of technical means in the educational process. The issue of technical means of education, what they are used for, and psychological and pedagogical features of the use of technical means in the educational process are considered. Mostly, teachers do not hinder themselves either by pedagogically justified use of technical teaching aids, or by didactically competent preparation of educational visual aids. accordingly, the task arises to consider the question of appropriate and optimal use of technical means in modern conditions of higher educational institutions. Most often, computers are used as technical means of education. They can also be used to control knowledge. The advantages of computers as a means of learning, as well as the problems of computerization, are highlighted. The article describes the technique of using technical means during classes in higher educational institutions. The choice of the method of demonstration of visual material and the optimal time of its demonstration are described. The influence of technical tools of learning on the organization of the educational process is determined. Of great interest is the attitude of those who study with the help of technical means of learning, which depends on a number of reasons, and primarily on the pedagogical and scientific quality of these means, the teacher's ability to use them, the place and conditions of use. The contradiction between the interest of students in the tool and the result obtained when working with it is called the "shock effect". The use of technical means of learning in the educational process, especially modern computers and multimedia projectors, makes it possible to make the presented knowledge more accessible and understandable, and, accordingly, to form a positive motivation for learning and to overcome a number of difficulties associated with mastering knowledge. Conclusions are drawn from the work carried out and prospects for further research in this direction are outlined. У статті висвітлено психолого-педагогічні особливості використання технічних засобів у навчально-виховному процесі. Розглянуто питання технічних засобів навчання, для чого вони використовуються та психолого-педагогічні особливості використання технічних засобів у навчальному процесі. Здебільшого вчителі не дуже переймаютьсяні педагогічно виправданим використанням технічних засобів навчання, ні дидактично грамотною підготовкою навчальних засобів наочності. Відповідно, постає завдання – розглянути питання доцільного та оптимального використання технічних засобів у сучасних умовах вищих навчальних закладів.Найчастіше як технічний засіб навчання використовують комп’ютер. Також їх можна використовувати для контролю знань. Висвітлено переваги комп’ютера як засобу навчання, а також проблеми комп’ютеризації. У статті описано методику використання технічних засобів під час занять у вищих навчальних закладах. Описано вибір способу демонстрації наочного матеріалу та оптимальний час його демонстрації. Визначено вплив технічних засобів навчання на організацію навчального процесу. Значний інтерес викликає ставлення тих, хто навчається, за допомогою технічних засобів навчання, яке залежить від низки причині насамперед від педагогічної та наукової якості цих засобів, уміння вчителя їх використовувати, місця та умов навчання, використання. Протиріччя між інтересом учнів до інструментаі результатом, отриманим при роботі з ним, називають «шоковим ефектом». Використання в навчальному процесі технічних засобів навчання, особливо сучасних комп’ютерів та мультимедійних проекторів, дає змогу зробитипредставлені знання більш доступними та зрозумілими, а відповідно сформувати позитивну мотивацію до навчання та подолати низку труднощів. пов'язані з оволодінням знаннями. Зроблено висновки з проведеної роботи та окреслено перспективи подальших досліджень у цьому напрямку. |
URI: | http://repo.uipa.edu.ua/jspui/handle/123456789/8293 |
ISSN: | 2074-8922 |
Appears in Collections: | Проблеми інженерно-педагогічної освіти (Збірник наукових праць) |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Карабітськова+Н..pdf | http://jped.uipa.edu.ua/index.php/JPED/article/view/485/405 | 960,34 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.