Please use this identifier to cite or link to this item: http://repo.uipa.edu.ua/jspui/handle/123456789/8266
Title: Person-centered approach in Foreign Language teaching at University
Other Titles: Особистісно-орієнтований підхід у викладанні іноземної мови в університеті
Authors: Pasichnyk, M. V.
Tupchenko, V. V.
Пасічник, М. В.
Тупченко, В. В.
Keywords: personality-centered learning
pedagogical support
situation of success
foreign language
vocational education
higher education institution
pedagogical conditions
interactive learning methods
особистісно орієнтоване навчання
педагогічна підтримка
ситуація успіху
іноземна мова
професійна освіта
заклад вищої освіти
педагогічні умови
інтерактивні методи навчання
Issue Date: 2022
Publisher: УІПА
Citation: Pasichnyk M. V. Personality-centered approach in Foreign Language teaching at University / M. V. Pasichnyk, V. V. Tupchenko // Проблеми інженерно-педагогічної освіти : зб. наук. пр. / Укр. інж.-пед. акад. - Харків, 2022. - С. 85-92.
Series/Report no.: № 76;
Abstract: The article analyzes the concept of "personality-centered approach" in the process of teaching a foreign language at higher education institutions; considers the role of foreign language education in the context of higher vocational education; emphasizes the relevance of the personality-centered approach to teaching a foreign language for specific purposes. The main characteristics of the personality-centered approach are highlighted. In the framework of the work, the authors consider the content of the abovementioned approach: teaching activities and the role of students' independent work. The article emphasizes the possibilities, advantages and difficulties, and considers some variants of solving the problematic issues of applying the personality-centered approach in foreign language classes at university. The paper defines the principles characteristic of the personality-centered approach in the process of teaching a foreign language at university: self-actualization, individuality, choice, success and creativity. It is proposed to create the necessary conditions for the successful implementation of the personality-centered approach in teaching a foreign language for specific purposes. The article emphasizes that the application of the personality-centered approach in the process of learning a foreign language at university requires efforts from both the teacher and the student. This approach stimulates students to develop their personality, search for ways of self-determination, teaches them to acquire knowledge independently, and develops the need for constant updating and enrichment of foreign language knowledge acquired at a higher education institution. In conclusion, the authors point out that, if the psychological and pedagogical conditions are met (pedagogical stimulation of students' work in order to increase motivation for self-study, self-analysis and self-regulation skills development; using technologies to support students' activities in performing a specific task; providing program and methodological content aimed at developing foreign language professional competence of future specialists), the effectiveness of using student-centered foreign language teaching technologies is considerably increased, benefiting the quality of foreign language teaching in the context of higher vocational education.
У статті проведено змістовний аналіз поняття "особистісно орієнтований підхід" у процесі навчання іноземної мови в закладах вищої освіти; розглядається роль іншомовної освіти в контексті вищої професійної освіти; підкреслюється актуальність особистісно орієнтованого підходу при вивченні професійно-орієнтованої іноземної мови. Виокремлено основні характеристики особистісно орієнтованого підходу. У рамках роботи автори розглядають зміст вищезазначеного підходу: викладацька діяльність, роль самостійної роботи студентів. У статті підкреслюються можливості, переваги, труднощі та розглядаються деякі варіанти вирішення проблемних питань використання особистісно орієнтованого підходу на заняттях з іноземної мови в університеті. У роботі визначаються принципи, характерні для особистісно орієнтованого підходу у процесі навчання іноземної мови в ЗВО: самоактуалізації, індивідуальності, вибору, успіху і творчості. Пропонується створення необхідних умов для успішної реалізації особистісно орієнтованого підходу в навчанні професійно-орієнтованої іноземної мови. У статті наголошується, що застосування особистісно-орієнтованого підходу в процесі вивчення іноземної мови у ЗВО вимагає зусиль як з боку викладача, так і з боку студента. Такий підхід стимулює студентів до розвитку своєї особистості, пошуку шляхів самоствердження, вчить самостійно здобувати знання, розвиває потребу в постійному оновленні та збагаченні іншомовних знань, набутих у вищому навчальному закладі. У висновках статті автори зазначають, що при дотриманні психолого-педагогічних умов (педагогічне стимулювання роботи студентів із метою підвищення мотивації до самонавчання, самоаналізу та розвитку навичок саморегуляції; використання технологій підтримки діяльності студентів при виконанні конкретного завдання; забезпечення програмно-методичного та навчально-методичного змісту, спрямованого на розвиток іншомовної професійної компетентності майбутніх фахівців) ефективність використання студентоцентрованих технологій навчання іноземної мови значно підвищується, що дозволяє поліпшити якість викладання іноземної мови в умовах вищої професійної освіти.
URI: http://repo.uipa.edu.ua/jspui/handle/123456789/8266
ISSN: 2074-8922
Appears in Collections:Проблеми інженерно-педагогічної освіти (Збірник наукових праць)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
12.pdfPasichnyk M. V., Tupchenko V. V.344,73 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.