Пожалуйста, используйте этот идентификатор, чтобы цитировать или ссылаться на этот ресурс:
http://repo.uipa.edu.ua/jspui/handle/123456789/8266
Полная запись метаданных
Поле DC | Значение | Язык |
---|---|---|
dc.contributor.author | Pasichnyk, M. V. | - |
dc.contributor.author | Tupchenko, V. V. | - |
dc.contributor.author | Пасічник, М. В. | - |
dc.contributor.author | Тупченко, В. В. | - |
dc.date.accessioned | 2024-07-24T07:38:37Z | - |
dc.date.available | 2024-07-24T07:38:37Z | - |
dc.date.issued | 2022 | - |
dc.identifier.citation | Pasichnyk M. V. Personality-centered approach in Foreign Language teaching at University / M. V. Pasichnyk, V. V. Tupchenko // Проблеми інженерно-педагогічної освіти : зб. наук. пр. / Укр. інж.-пед. акад. - Харків, 2022. - С. 85-92. | uk_UA |
dc.identifier.issn | 2074-8922 | - |
dc.identifier.uri | http://repo.uipa.edu.ua/jspui/handle/123456789/8266 | - |
dc.description.abstract | The article analyzes the concept of "personality-centered approach" in the process of teaching a foreign language at higher education institutions; considers the role of foreign language education in the context of higher vocational education; emphasizes the relevance of the personality-centered approach to teaching a foreign language for specific purposes. The main characteristics of the personality-centered approach are highlighted. In the framework of the work, the authors consider the content of the abovementioned approach: teaching activities and the role of students' independent work. The article emphasizes the possibilities, advantages and difficulties, and considers some variants of solving the problematic issues of applying the personality-centered approach in foreign language classes at university. The paper defines the principles characteristic of the personality-centered approach in the process of teaching a foreign language at university: self-actualization, individuality, choice, success and creativity. It is proposed to create the necessary conditions for the successful implementation of the personality-centered approach in teaching a foreign language for specific purposes. The article emphasizes that the application of the personality-centered approach in the process of learning a foreign language at university requires efforts from both the teacher and the student. This approach stimulates students to develop their personality, search for ways of self-determination, teaches them to acquire knowledge independently, and develops the need for constant updating and enrichment of foreign language knowledge acquired at a higher education institution. In conclusion, the authors point out that, if the psychological and pedagogical conditions are met (pedagogical stimulation of students' work in order to increase motivation for self-study, self-analysis and self-regulation skills development; using technologies to support students' activities in performing a specific task; providing program and methodological content aimed at developing foreign language professional competence of future specialists), the effectiveness of using student-centered foreign language teaching technologies is considerably increased, benefiting the quality of foreign language teaching in the context of higher vocational education. | uk_UA |
dc.description.abstract | У статті проведено змістовний аналіз поняття "особистісно орієнтований підхід" у процесі навчання іноземної мови в закладах вищої освіти; розглядається роль іншомовної освіти в контексті вищої професійної освіти; підкреслюється актуальність особистісно орієнтованого підходу при вивченні професійно-орієнтованої іноземної мови. Виокремлено основні характеристики особистісно орієнтованого підходу. У рамках роботи автори розглядають зміст вищезазначеного підходу: викладацька діяльність, роль самостійної роботи студентів. У статті підкреслюються можливості, переваги, труднощі та розглядаються деякі варіанти вирішення проблемних питань використання особистісно орієнтованого підходу на заняттях з іноземної мови в університеті. У роботі визначаються принципи, характерні для особистісно орієнтованого підходу у процесі навчання іноземної мови в ЗВО: самоактуалізації, індивідуальності, вибору, успіху і творчості. Пропонується створення необхідних умов для успішної реалізації особистісно орієнтованого підходу в навчанні професійно-орієнтованої іноземної мови. У статті наголошується, що застосування особистісно-орієнтованого підходу в процесі вивчення іноземної мови у ЗВО вимагає зусиль як з боку викладача, так і з боку студента. Такий підхід стимулює студентів до розвитку своєї особистості, пошуку шляхів самоствердження, вчить самостійно здобувати знання, розвиває потребу в постійному оновленні та збагаченні іншомовних знань, набутих у вищому навчальному закладі. У висновках статті автори зазначають, що при дотриманні психолого-педагогічних умов (педагогічне стимулювання роботи студентів із метою підвищення мотивації до самонавчання, самоаналізу та розвитку навичок саморегуляції; використання технологій підтримки діяльності студентів при виконанні конкретного завдання; забезпечення програмно-методичного та навчально-методичного змісту, спрямованого на розвиток іншомовної професійної компетентності майбутніх фахівців) ефективність використання студентоцентрованих технологій навчання іноземної мови значно підвищується, що дозволяє поліпшити якість викладання іноземної мови в умовах вищої професійної освіти. | - |
dc.language.iso | en | uk_UA |
dc.publisher | УІПА | uk_UA |
dc.relation.ispartofseries | № 76; | - |
dc.subject | personality-centered learning | uk_UA |
dc.subject | pedagogical support | uk_UA |
dc.subject | situation of success | uk_UA |
dc.subject | foreign language | uk_UA |
dc.subject | vocational education | uk_UA |
dc.subject | higher education institution | uk_UA |
dc.subject | pedagogical conditions | uk_UA |
dc.subject | interactive learning methods | uk_UA |
dc.subject | особистісно орієнтоване навчання | uk_UA |
dc.subject | педагогічна підтримка | uk_UA |
dc.subject | ситуація успіху | uk_UA |
dc.subject | іноземна мова | uk_UA |
dc.subject | професійна освіта | uk_UA |
dc.subject | заклад вищої освіти | uk_UA |
dc.subject | педагогічні умови | uk_UA |
dc.subject | інтерактивні методи навчання | uk_UA |
dc.title | Person-centered approach in Foreign Language teaching at University | uk_UA |
dc.title.alternative | Особистісно-орієнтований підхід у викладанні іноземної мови в університеті | uk_UA |
dc.type | Article | uk_UA |
Располагается в коллекциях: | Проблеми інженерно-педагогічної освіти (Збірник наукових праць) |
Файлы этого ресурса:
Файл | Описание | Размер | Формат | |
---|---|---|---|---|
12.pdf | Pasichnyk M. V., Tupchenko V. V. | 344,73 kB | Adobe PDF | Просмотреть/Открыть |
Все ресурсы в архиве электронных ресурсов защищены авторским правом, все права сохранены.