Please use this identifier to cite or link to this item: http://repo.uipa.edu.ua/jspui/handle/123456789/8254
Title: ESSENCE AND SPECIFICS OF FOREIGN LANGUAGE PROFESSIONAL COMPETENCE OF A TEACHER OF TECHNICAL DISCIPLINES
Other Titles: Cутність і специфіка іншомовної професійної компетентності викладача технічних дисциплін
Authors: Zelenin, H.
Зеленін, Г.
Keywords: foreign language vocational training
teacher of technical disciplines
engineering and pedagogical activities
foreign language vocational training
teacher of technical disciplines
foreign language professional competence
:іншомовна професійна підготовка
викладач технічних дисциплін
інженерно-педагогічна діяльність
іншомовна комунікативна компетентність
іншомовна комунікативна компетентність
Issue Date: 2021
Publisher: УІПА
Citation: Zelenin H. I. Essence and specifics of foreign language professional competence of a teacher of technical disciplines / H. I. Zelenin // Проблеми інженерно-педагогічної освіти : зб. наук. пр. / Укр. інж.-пед. акад. - Харків, 2021. - № 73. - С. 96-103.
Series/Report no.: № 73;
Abstract: The article defines the essence of the concepts “foreign language professional competence of a teacher of technical disciplines” as his/her ability to use a foreign language while performing teaching, educational, research, technical and technological functions of their professional activity: when obtaining, processing and creating materials of subject-information (scientific-technical, scientific-pedagogical and educationalmethodological) nature, while exchanging information with others with the aim of developing and improving his/her own professional performance; “foreign language training of future teachers of technical disciplines” as a comprehensive and systematic specially organized process of an active use of foreign languages by students as a means of mastering and assimilating information relevant to their professional functions while implementing various directions in the training process. The author clarifies the structure and content of the components of foreign language professional competence of teachers of technical disciplines; the clarification was about limiting the list of components and specifying the content of linguistic (related to language and speech); professional-communicative (communicative-pedagogical and communicativetechnical); pragmatic (scientific-pedagogical and scientific-technical) competences in accordance with the professional functions of teachers of technical disciplines. The conclusions of the article highlight the important place of language competence in developing professionally important competences of a higher education student. It was defined as an obligatory key competence of a future specialist, having an interdisciplinary character and serving as the basis for developing professional (general and subject-related) competences. Along with the growing role of a foreign language in language competence, its foreign-language component has been defined. Foreign-language professional competence involves the ability of a specialist in a particular field to use the capabilities of another (foreign) language when performing professional functions: in obtaining and elaborating information, exchanging opinions and information with others for the sake of their own development and improvement of the results of their professional activity. This competence acquires its own specificity regarding the role and importance in the performance of professional functions of pedagogical staff
У статті визначається суть понять «іншомовна професійна компетентність викладача технічних дисциплін» як його здатність використовувати іноземну мову під час виконання викладацької, виховної, науково-дослідницької, техніко-технологічної функцій професійної діяльності: в отриманні, опрацюванні і створенні матеріалів предметно-інформаційного (науковотехнічного, науково-педагогічного і навчально-методичного) характеру, обміні інформацією з іншими в інтересах власного розвитку і підвищення результатів професійної діяльності; «іншомовна професійна підготовка майбутніх викладачів технічних дисциплін» як комплексний систематичний спеціально організований процес активного використання здобувачами іноземної мови як засобу опанування і засвоєння значущої для виконання професійних функцій інформації під час реалізації різних форм підготовки. Автор уточнює структуру і зміст компонентів іншомовної професійної компетентності викладача технічних дисциплін;уточнення полягає в обмеженні переліку складників і конкретизації змісту лінгвістичної (мовної і мовленнєвої); професійно-комунікативної (комунікативно-педагогічної і комунікативно-технічної); прагматичної (науково-педагогічної і науково-технічної) компетентностей відповідно до професійних функцій викладача технічнихдисциплін. У висновках статті висвітлюється важливе місце мовної компетенції для розвитку професійно важливих компетенцій здобувача вищої освіти, що визначається як обов’язкова, ключова компетентність майбутнього спеціаліста та має міждисциплінарний характер і служить основою для формування професійних (загальнопредметних) компетентностей. Зі зростанням ролі іноземної мови в мовній компетенції визначається її іншомовний компонент. Іномовна професійна компетентність передбачає здатність спеціаліста певної галузі використовувати здібності іншої (іноземної) мови під час виконання професійних функцій: при отриманні та опрацюванні інформації, обміні думками та інформацією з іншими в інтересах власного розвитку та покращення результатів професійної діяльності. Ця компетентність набуває власної специфіки щодо ролі та значення у виконанні професійних функцій представників педагогічних працівників
URI: http://repo.uipa.edu.ua/jspui/handle/123456789/8254
ISSN: 2074-8922
Appears in Collections:Проблеми інженерно-педагогічної освіти (Збірник наукових праць)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Pipo_2021_73_13.pdfH. Zelenin347,46 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.