Please use this identifier to cite or link to this item:
http://repo.uipa.edu.ua/jspui/handle/123456789/8963
Title: | ПРОЕКТУВАННЯ МЕТОДИК НАВЧАННЯ НА ЗАСАДАХ КОМПЕТЕНТНІСНОГО ПІДХОДУ |
Other Titles: | Designing teaching methods on the basis of the competence approach |
Authors: | Корольова, Н. Г. Суліма, Є. М. Korolova, N. Sulima, Е. |
Keywords: | професійна підготовка інженерів-педагогів компетентність проектування педагогічне проектування методики навчання технічні дисципліни проектування методик навчання технічних дисциплін technical training of teachers-engineers competence design pedagogical designing teaching methods technical disciplines designingmethods of teaching technical disciplines |
Issue Date: | 2018 |
Publisher: | УІПА |
Citation: | Корольова Н. В. Проектування методик навчання на засадах компетентнісного підходу / Н. В. Корольова, Є. М. Суліма // Проблеми інженерно-педагогічної освіти : зб. наук. пр. / Укр. інж.-пед. акад. - Харків, 2018. - № 60. - С. 89-96. |
Series/Report no.: | № 60; |
Abstract: | У статті розглянуто проблему підвищення якості формування в майбутніх інженерів-педагогівкомпетентності з проектування методик навчання технічних дисциплін. Основним завданням інженерно-педагогічної освіти є підготовка майбутніх інженерів-педагогівдо проведення занять із ряду складних технічних дисциплін, а в перспективі освоювати ще й нові.Таким чином, майбутні інженери-педагоги повинні вміти розробляти проекти навчання для всіхдисциплін даного напряму. Іншими словами, володіти компетентністю з проектування методикнавчання технічних дисциплін.Методологічний аналіз проблеми педагогічного проектування дозволяє виділити чотири рівняйого розгляду: філософський, загальнонауковий, конкретно-науковий і науково-методичний.Визначено суть поняття «методика навчання», що включає в себе галузь педагогічної науки, якадосліджує закономірності процесу навчання певного навчального предмету, тобто створюватипроекти навчання на різних рівнях [розділу, теми, заняття (уроку)].Уміння якісно виконувати діяльність на етапі створення проекту навчання визначаєсформованість у інженера-педагога компетентності з проектування методик навчання.Компетентність із проектування методик навчання, на нашу думку, є похідною від методичної компетентності, і ми обґрунтуємо цей тезис у нашій статті. У свою чергу, методична компетентність –це знання в галузі дидактики й уміння теоретично, обґрунтовано конструювати навчальний процесдля конкретної дидактичної ситуації; конструювання навчального процесу включає ряд етапів:моделювання, проектування і власне саме конструювання. The article deals with the problem of improving the quality of future teachers-engineers’ competencedevelopment regarding their ability to design methods of teaching technical disciplines. The main objective of engineering and pedagogical education is to train future teachers- engineers tobe able to teach classes in difficult technical disciplines and to keep up with the latest trends in this sphere.So, future teacher-engineers have to be able to design training projects for all disciplines in the above-mentioned field. In other words, they are expected to develop enough competence to design methodology ofteaching technical disciplines.The methodological analysis of the pedagogical design problem allows considering it at four differentlevels such as philosophical, general scientific, specifically scientific and methodological.The article defines the essence of the concept "teaching methods", which includes a branch ofpedagogical science that investigates the regularities of the teaching process for a certain discipline, in otherwords, the development of training projects at different levels (sections, topics, classes).The ability to perform well an activity at the stage of the training project creation defines the level ofthe teacher-engineer’s competence related to designing teaching methods.We regard the competence of designing teaching methods as a derivative of methodologicalcompetence, and the article proves this statement. In turn, methodological competence is knowledge ofdidactics and ability to reasonably and theoretically design the educational process for a specific didacticsituation. In turn, the design of the educational process includes a number of stages such as modeling,designing and constructing. |
URI: | http://repo.uipa.edu.ua/jspui/handle/123456789/8963 |
ISSN: | 2074-8922 |
Appears in Collections: | Проблеми інженерно-педагогічної освіти (Збірник наукових праць) |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
admin-ojs3,+12.pdf | https://doi.org/10.32820/2074-8922-2018-60-89-96 | 181,42 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.