Please use this identifier to cite or link to this item:
http://repo.uipa.edu.ua/jspui/handle/123456789/8962
Title: | МОДЕРНІЗАЦІЯ МЕТОДІВ РОБОТИ З ОБДАРОВАНИМИ ДІТЬМИ ЯК СКЛАДОВАПРОЦЕСУ РЕАЛІЗАЦІЇ КОНЦЕПЦІЇ НОВОЇ УКРАЇНСЬКОЇ ШКОЛИ |
Other Titles: | Modernization of methods of work with gifted children as a constituent part of theprocess of implementing the New Ukrainian School Concept |
Authors: | Карпова, Л. Г. Karpova, L. |
Keywords: | обдарованість освітній процес обдаровані діти індивідуальна траєкторія навчання методи навчання індивідуальний навчальний план креативність gift educational process gifted children individual trajectoryof training teaching methods creativity individual curriculum |
Issue Date: | 2018 |
Publisher: | УІПА |
Citation: | Карпова Л. Г. Модернізація методів роботи з обдарованими дітьми як складова процесу реалізації Концепції Нової української школи / Л. Г. Карпова // Проблеми інженерно-педагогічної освіти : зб. наук. пр. / Укр. інж.-пед. акад. - Харків, 2018. - № 60. - С. 81-88. |
Series/Report no.: | № 60; |
Abstract: | У статті висвітлено історичний розвиток поглядів на обдарованість, визначено суть поняттяметодів роботи вчителя, проаналізовано необхідні компетентності педагога під час роботи зобдарованими дітьми. Висвітлено успішні підходи до розробки індивідуальних траєкторій навчання зобдарованими дітьми, що застосовуються в розвинутих країнах світу.Розглянуто складові Закону України «Про освіту»,які передбачають автономію для шкіл, новіформи здобуття освіти, запроваджують педагогічну свободу для вчителя через надання повноваженьскладати навчальні програми, виходячи із потреб конкретного класу, здібностей учнів та їхзацікавленості, диференціацію оплати праці вчителів через добровільну сертифікацію.Рекомендовано диференціацію освітнього процесу для обдарованих дітей в умовахзагальноосвітніх шкіл в контексті реалізації Концепції Нової української школи черезіндивідуалізацію навчання. Запропоновано перелік інноваційних методів роботи вчителя зобдарованими учнями. Для модернізації варіантів індивідуальної освіти здібних учнів таудосконалення професійного рівня вчителів пропонується здійснювати підвищення кваліфікаціївчителів з урахуванням цієї специфіки. The article traces the way the views on giftedness have developed throughout the history, defines theessence of the concept of teaching methods and analyzes the necessary competencies of the teacherapplicable while working with gifted children. The paper provides examples of some successful in thedeveloped countries approaches to the development and contents of educational trajectories designed to workwith gifted children.The article considers components of the Law of Ukraine "On Education", which provide for theautonomy of schools and new forms of getting education, grant pedagogical freedom to teachers by givingthem the authority to compose educational and training programs based on the needs of a particular class,students’ abilities and their interests, and provide for the differentiation of teachers’ wage rates throughvoluntary certification.The author recommends differentiating the educational process for gifted children in general schoolsin the context of implementing the New Ukrainian School Concept through the individualization ofeducation. The article contains a list of innovative teaching methods to work with gifted school students. Inorder to modernize individual education options for capable students and to improve the professional level ofteachers, the author suggests that teachers take refresher courses with regard to this specificity. |
URI: | http://repo.uipa.edu.ua/jspui/handle/123456789/8962 |
ISSN: | 2074-8922 |
Appears in Collections: | Проблеми інженерно-педагогічної освіти (Збірник наукових праць) |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
admin-ojs3,+11.pdf | https://doi.org/10.32820/2074-8922-2018-60-81-88 | 204,81 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.