Please use this identifier to cite or link to this item:
http://repo.uipa.edu.ua/jspui/handle/123456789/8637
Title: | МОДЕЛЮВАННЯ ЯК ШЛЯХ ПРОДУКТИВНОГО ЗАСВОЄННЯ ЗНАНЬ |
Other Titles: | Modeling as a way of productive knowledge acquisition |
Authors: | Литвин, Світлана LYTVYN, Svetlana |
Keywords: | моделювання здобувачі освіти модель навчальний матеріал візуальне інформаційне поле продуктивність пізнання функції моделі modeling students of education model educational material visual information field model functions performance cognition |
Issue Date: | 2022 |
Publisher: | УІПА; ГО «Школа адаптивного управління соціально-педагогічними системами» |
Citation: | Литвин, С. (2022). Modeling as a way of productive knowledge acquisition. Adaptive Management: Theory and Practice. Series Pedagogics, 13(25). https://doi.org/10.33296/2707-0255-13(25)-16 |
Series/Report no.: | Т. 13, № 25; |
Abstract: | В статті розглянутоактуальна на сьогодення тема щодо представлення навчального матеріалу, а саме моделюваннюяке, в свою чергу виступає якшлях продуктивного засвоєння знань. Приведено класифікацію видів моделей, за допомогою яких можливо надавати інформацію. Розглянуто поняття візуального інформаційного поля, як форми подання інформації, яка сприймається суб'єктом через зоровий (візуальний) канал і яку можна помістити в поле зору людини для безпосереднього сприйняття.Важливою проблемою при переході до нової системи освіти є проблема відбору, структурування та моделювання змісту навчального матеріалу, надання йому чіткості та логічного обґрунтування, а також створення на цій основі моделей представлення знань та умінь, які дозволять найбільш продуктивно засвоювати навчальний матеріал. У сучасному суспільстві широке поширення набуло поняття моделі, яке висловлює відносини між об'єктами А і В. З гносеологічної точки зору модель є інформаційним заступником-замінникоморигіналу тамає цільовий характер, тому що модельна відповідність опосередкована певною метою і різним цілям відповідно будуть належать різні моделі. Модель виконує такі гносеологічні функції: 1) модельможенестиінформацію про оригінал, опосередковану модельним відображенням; 2) в силу своїх специфічних властивостей, відмінних від властивостей оригіналу, модель дозволяє одержувати додаткову інформацію, розширювати інформаційний простір; 3) внаслідок модельної відповідності додаткова інформація про моделі може переноситися на оригінал, тим самим розширюючи знання про нього; 4) модель більш зручна для пізнання, тобто володіє наочністю, видимістю, доступністю, легкістю оперування, більше, ніж оригінал. Ціважливі якості моделі обумовили її широке застосування в різних областях пізнання і практики і привели до появи моделювання як шляху продуктивного засвоєння знань.У загальному вигляді моделювання можна представити як процес пізнання, що складається з трьох послідовних етапів дій: I етап -побудова моделі для оригіналу, II етап -дослідження моделі, III етап -перенесення інформації про моделі на оригінал або її інтерпретація на оригіналі. The article deals with the currently relevant topic regarding the presentation of educational material, namely modeling, which, in turn, acts as a way of productive assimilation of knowledge. The classification of the types of models with the help of which it is possible to provide information is presented. The concept of the visual information field is considered, as a form of presentation of information that is perceived by the subject through the visual (visual) channel and that can be placed in the field of vision of a person for direct perception.An important problem when transitioning to a new education systemis the problem of selecting, structuring, and modeling the content of educational material, providing it with clarity and logical justification, as well as creating, on this basis, models of presenting knowledge and skills that will allow the most productive assimilation of educational material.In modern society, the concept of a model, which expresses the relationship between objects A and B, has become widespread. From an epistemological point of view, a model is an information substitute-substitute forthe original and has a purposeful character, because model conformity is mediated by a certain goal and different goals will, accordingly, belong to different modelsThe model performs the following epistemological functions: 1) the model can carry information about the original, mediated by the model representation; 2) due to its specific properties, different from those of the original, the model allows to obtain additional information, to expand the information space; 3) as a result of model matching, additional information about models can be transferred to the original, thereby expanding knowledge about it; 4) the model is more convenient for learning, i.e. it has clarity, visibility, accessibility, ease of operation, more than the original.These important qualities of the model determined its wide application in various fields of knowledge and practice and led to the emergence of modeling as a way of productive knowledge acquisition.In general, modeling can be represented as a cognitive process consisting of three successive stages of actions: I stage -building a model for the original, II stage -researching the model, III stage -transferring information about the model to the original or its interpretation on the original. |
URI: | http://repo.uipa.edu.ua/jspui/handle/123456789/8637 |
ISSN: | 2707-0255 |
Appears in Collections: | Статті |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
469-Article Text-998-1-10-20221004.pdf | Світлана Литвин | 193,56 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.