Please use this identifier to cite or link to this item: http://repo.uipa.edu.ua/jspui/handle/123456789/8461
Title: АЛГОРИТМ РОЗРОБЛЕННЯ АВТОРСЬКОЇ ОСВІТНЬОЇ ПРОГРАМИ
Other Titles: An algorithm of the development of an author's educational program
Authors: Бачієва, Л. О.
Bachiеva, L.
Keywords: авторська програма
інформаційно-аналітичний етап
модельно-проектувальний етап
експериментально-вимірювальний етап
author's program
informational-analytical stage
model-designing stage
experimental-measuring stage
Issue Date: 2019
Publisher: УІПА
Citation: Бачієва Л. О. Алгоритм розроблення авторської освітньої програми / Л. О. Бачієва // Проблеми інженерно-педагогічної освіти : зб. наук. пр. / Укр. інж.-пед. акад. - Харків, 2019. - № 63. - С. 58-66.
Series/Report no.: № 63;
Abstract: У статті представлений алгоритм розроблення авторської освітньої програми. Проведений аналіз сутності поняття “авторська програма навчання” дозволив визначити, що в його трактуванні дослідники не враховують основні показники, які характеризують результат та продукт інтелектуальної роботи: новизна, актуальність та практична значущість; не акцентують уваги на оформленні її як об‟єкту авторського права. На основі результатів аналізу літературних джерел та особистого досвіду сформульовано авторське визначення поняття “авторська освітня програма”. З метою спрощення процесу створення авторської освітньої програми нами розроблений та представлений алгоритм. Його особливістю є словесні згорнуті прописи кроків виконання діяльності та результати, які мають бути отримані після здійснення кожного з них. Етапи створення програми визначені у відповідності до логіки здійснення наукового дослідження. Таким чином, алгоритм розроблення авторської програми розглядається як процес реалізації прогностичного, інформаційно-аналітичного, модельнопроектувального, експериментально-вимірювального та оцінювально-рефлексивного етапів діяльності. Визначені мета та кроки виконання кожного етапу створення авторської освітньої програми: прогностичний (визначення цільової аудиторії та її освітніх потреб); інформаційно-аналітичний (збір та аналіз змісту матеріалів аналогічних навчальних програм, існуючої педагогічної теорії та практики роботи закладів освіти; відбір, детальний аналіз, оцінка наукової інформації офіційних програм, програмно-методичних матеріалів та інше); модельно-проектувальний (визначення узагальненої мети та назви курсу; формулювання завдань; відбір необхідного змісту та його опис; встановлення обсягу видів занять; визначення дидактичних складників (принципи, методи, форми та засоби навчання); аналіз ресурсної бази закладу освіти для реалізації курсу; створення системи контролю засвоєного змісту; підготовка методичних і дидактичних матеріалів); експериментально-вимірювальний (відпрацювання методики роботи за програмою; представлення результатів експериментального викладання); оцінювально-рефлексивний етап (уточнення соціального замовлення; аналіз можливостей закладу освіти щодо впровадження; оформлення авторського права на програму).
The article presents an algorithm for developing an author's educational program. The analysis of the essence of the "author's educational program" concept makes it possible to determine that in its interpretation, researchers do not take into account the main indicators that characterize the result and product of intellectual activity such as novelty, relevance and practical significance, do not highlight the importance of presenting it as an object of copyright. On the basis of the results of the analysis of literary sources and personal experience, the author's definition of the concept "author's educational program" is formulated. In order to simplify the process of creating an author's educational program, we have developed and presented an algorithm. Its peculiarity is a detailed verbal instruction for the steps that should be taken to carry out activities and a description of the results that are expected to be obtained after each of them. Stages of the program are defined in accordance with the logic of scientific research. Thus, the algorithm of the author's program development is considered to be a process of realization of prognostic, informational-analytical, modeling-designing, experimentalmeasuring and evaluation-reflexive stages of activity. The goal and steps of each stage of creating an author's educational program are defined: prognostic (determining the target audience and its educational needs); informational-analytical (collection and analysis of content of materials of similar curricula, existing pedagogical theory and practical activity of educational institutions, selection, detailed analysis, evaluation of scientific information of official programs, program and methodological materials, etc.); modeling-designing (definition of the generalized purpose and name of the course, formulation of tasks, selection of the required content and its description, establishment of the number of types of classes, definition of didactic components (principles, methods, forms and means of teaching and learning), analysis of the resource base of the educational institution for the implementation of the course, creation of a system of controlling the acquisition of materials; preparation of methodological and didactic materials); experimental-measuring (design of a teaching methodology with regard to the program; presentation of the results of experimental teaching); evaluation-reflexive stage (clarification of social demand, analysis of the educational institution's capacity for the implementation of the program, registration of the copyright of the program).
URI: http://repo.uipa.edu.ua/jspui/handle/123456789/8461
ISSN: 2074-8922
Appears in Collections:Проблеми інженерно-педагогічної освіти (Збірник наукових праць)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
8.pdfБачієва Л.О.439,81 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.