Please use this identifier to cite or link to this item: http://repo.uipa.edu.ua/jspui/handle/123456789/8457
Title: ЦИКЛ ТРАНСФОРМАЦІЇ АДАПТИВНОЇ СИСТЕМИ ПРОФЕСІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ МАГІСТРІВ З УПРАВЛІННЯ НАВЧАЛЬНИМ ЗАКЛАДОМ
Other Titles: The transformation cycle of the adaptive system of vocational training of Masters in management of educational institutions
Authors: Єрьоменко, О. А.
Yeriomenko, О.
Keywords: адаптивна педагогічна система
магістрант
підготовка
цикл трансформації
adaptive pedagogical system
master's degree
training
cycle of transformation
Issue Date: 2019
Publisher: УІПА
Citation: Єрьоменко О. А. Цикл трансформації адаптивної системи професійної підготовки магістрів з управління навчальним закладом / О. А. Єрьоменко // Проблеми інженерно-педагогічної освіти : зб. наук. пр. / Укр. інж.-пед. акад. - Харків, 2019. - № 63. - С. 49-57.
Series/Report no.: № 63;
Abstract: Статтю присвячено дослідженню адаптивної системи професійної підготовки магістрів з управління навчальним закладом. У ході дослідження доведено необхідність переходу від традиційної системи підготовки магістрантів до нової адаптивної, яка дає можливість створити сприятливе середовище для професійно-особистісного розвитку, набуття досвіду предметної діяльності, спілкування, самопізнання, самоорганізації. Розглянуто поняття «педагогічна система», «освітня система», «адаптивність», «адаптивна педагогічна система». Виокремлено особливості адаптивної системи підготовки магістрів, її мету, зміст. У статті представлено цикл трансформації адаптивної системи підготовки магістрів з управління навчальним закладом, який включає п‟ять послідовних етапів.З кожним новим завданням цикл повторюється. На представлених етапах трансформації адаптивної системи підготовки магістрів наведено алгоритм специфічних дій, що створюють адаптивне освітнє середовище та ведуть магістранта до реалізації поставленої мети, забезпечують індивідуальний вектор росту, спрямовують на самоорганізацію та саморозвиток. Запропоновано створення варіативних моделей адаптивної поведінки магістрів при здійсненні управлінської діяльності на віртуальній посаді керівника (менеджмент-мікс). Автором зазначено, що завдяки такому менеджмент-міксу створюється індивідуальний адаптивний сценарій підготовки магістрів, але кожний студент обирає той сценарій, який йому більше підходить за характером, за ситуацією, та може модернізувати його «під себе». У процесі функціонування адаптивної системи підготовки магістрів з управління навчальним закладом доведена необхідність здійснення моніторингових досліджень за допомогою розробки спеціального вимірювального інструментарію у вигляді кваліметричних моделей, що дозволяють відстежити результативність вивчення окремої теми або навчання магістрантів протягом семестру тощо. Результати відстеження трансформації циклу перетворення адаптивної системи підготовки магістрів з управління навчальним закладом підтвердили двосторонній і циклічний характер пристосування: «освітня система→індивідуальні особливості студентів» і «студенти→освітня система», у результаті чого відбуваються їхні якісні особистісні зміни, які знову впливають на зміни оточення.
The article is devoted to the study of the adaptive system of professional training of master‟s students specializing in management of educational institutions. The study proves the necessity of transition from the traditional system of training Master‟s degree students to the new adaptive one, which makes it possible to create a favorable environment for their professional and personal development, acquisition of experience of substantive activity, communication, self-knowledge, and self-organization. The article considers the concepts of "pedagogical system", "educational system", "adaptability", and "adaptive pedagogical system". The features of the adaptive system of Master‟s degree training, its purpose and content are singled out. The article presents the cycle of transformation of the adaptive system of training Master‟s degree students specializing in management of educational institutions, which includes five consecutive stages. With each new task, the cycle is repeated. At the presented stages of the transformation of the adaptive system of Master‟s degree training there is an algorithm for specific actions that create an adaptive educational environment and lead students to achieve the goal, provide an individual growth vector aiming at self-organization and self-development. The author suggests creating models of adaptive behavior of Master‟s students specializing in management from the virtual position of a manager (management mix). The author states that due to such management mix, an individual adaptive script for Master‟s training is created, but each student chooses the script that suits him/her more personally, according to the situation, and is able to “customize” it. The process of functioning of the adaptive system of training of Masters specializing in management of educational institutions has proved the necessity of conducting monitoring research with the help of the development of special measuring tools in the form of qualimetric models which allow tracing the effectiveness of studying a separate topic or training master‟s students during the semester. The results of monitoring the efficiency of the transformation cycle of the adaptive system of training Master‟s students specializing in management of educational institutions confirm the two-way and cyclic nature of the adaptation: " educational system → individual characteristics of students" and "students → educational system", which results in their qualitative personal changes which influence – yet again – changes in the environment.
URI: http://repo.uipa.edu.ua/jspui/handle/123456789/8457
ISSN: 2074-8922
Appears in Collections:Проблеми інженерно-педагогічної освіти (Збірник наукових праць)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
7.pdfЄрьоменко О. А.339,32 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.