Please use this identifier to cite or link to this item: http://repo.uipa.edu.ua/jspui/handle/123456789/8437
Title: THE COMPETENCY-BASED APPROACH AS METHODOLOGY OF PROFESSIONAL TRAINING OF FUTURE TEACHERS IN THE CONDITIONS OF EDUCATION INFORMATIZATION
Other Titles: Компетентнісний підхід як методологія професійної підготовки майбутніх учителів в умовах інформатизації освіти
Authors: Kharkivska, A. A.
Харківська, А. А.
Keywords: competency-based approach
competency
information competence
future teacher
компетентнісний підхід
компетентність
інформаційна компетентність
майбутній учитель
Issue Date: 2020
Publisher: УІПА
Citation: Kharkivska A. A. The competency-based approach as methodology of professional training of future teachers in the conditions of education informatization / A. A. Kharkivska // Проблеми інженерно-педагогічної освіти : зб. наук. пр. / Укр. інж.-пед. акад. - Харків, 2020. - № 67. - С. 27-35.
Series/Report no.: № 67;
Abstract: Economic, sociocultural and informational changes taking place in modern society, actualize the need to modernize the training system for future teachers. One of the main tasks of higher education should be quality training of a teacher, highly qualified, competent, competitive in the labor market, who will freely own their profession and navigate in related fields, ready for continuous professional development, selfeducation. By signing the Bologna declaration, Ukraine has legitimized the competence base of the state educational paradigm. The study is devoted to the issue of competency-based approach as methodology of professional training of future teachers in the conditions of education informatization. Based on the data of scientific achievements, the article analyzes and defines the essence of the concepts «competency-based approach», «competency», «competence». The main key competencies (including informative) that graduates of higher pedagogical education institutions should acquire are considered. The author determined that the competency-based approach, in contrast to the traditional approach, involves not only acquiring knowledge, skills and abilities, but also forming and developing students’ ability to adapt and act independently in standard and non-standard situations, quickly solve problems of varying complexity on the basis of acquired knowledge; competency means the level of education, ie mastering the necessary competences, and competence is considered a set of personality qualities that ensures the success of professional activities; information competence is interpreted as an integral quality of personality, the ability to use modern information and digital technologies in professional activities and the ability to model and design information and educational activities. The main principles of the competency-based approach are: orientation of the educational process on the formation and development of key and subject competencies of the individual; reorientation from the process to the result of education in the activitypersonality-oriented dimension; students’ ability to solve problems that arise in different areas of activity.
Економічні, соціокультурні, інформаційні зміни, що відбуваються в сучасному суспільстві, актуалізують необхідність модернізації системи підготовки майбутніх учителів. Одним із основних завдань вищої освіти повинно стати якісна підготовка педагогічного працівника, висококваліфікованого, компетентного, конкурентоздатного на ринку праці, який вільно володітиме своєю професією й орієнтуватися в суміжних сферах діяльності, готового до постійного професійного вдосконалення, самоосвіти. Україна, підписавши Болонську декларацію, узаконила компетентнісну основу державної освітньої парадигми. Дослідження присвячено питанню компетентнісного підходу як методології професійної підготовки майбутніх учителів в умовах інформатизації освіти. Базуючись на дані наукових доробок, у статті проаналізовано та визначено сутність понять «компетентнісний підхід», «компетентність», «компетенція». Розглянуто основні ключові компетентності (зокрема інформаційну), які повинні набути випускники закладів вищої педагогічної освіти. Автором визначено, що компетентнісний підхід, на відміну від традиційного підходу, передбачає не тільки набуття знань, умінь і навичок, а й формування і розвиток у здобувачів освіти здатності адаптуватися й самостійно діяти в стандартних і нестандартних ситуаціях, швидко вирішувати проблеми різної складності на основі набутих знань; компетентність позначає рівень освіченості, тобто оволодіння необхідних компетенцій, а компетенція розглядається як сукупність якостей особистості, що забезпечує успішність виконання професійної діяльності; інформаційну компетентність необхідно розглядати як інтегральну якість особистості, здатність самостійно використовувати сучасні інформаційні та цифрові технології в професійній діяльності та вміння моделювати і конструювати інформаційно-освітню діяльність. Основними принципами компетентнісного підходу є: орієнтація освітнього процесу на формування та розвиток ключових та предметних компетентностей особистості; переорієнтація від процесу на результат виховання в діяльнісно-особистісно-орієнтованому вимірі; здатність здобувачів освіти вирішувати проблеми, що виникають у різних сферах діяльності.
URI: http://repo.uipa.edu.ua/jspui/handle/123456789/8437
ISSN: 2074-8922
Appears in Collections:Проблеми інженерно-педагогічної освіти (Збірник наукових праць)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
5.pdfKharkivska A. A.258,91 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.