Please use this identifier to cite or link to this item: http://repo.uipa.edu.ua/jspui/handle/123456789/8424
Title: ПІДВИЩЕННЯ ЕФЕКТИВНОСТІ ФОРМУВАННЯ ІНШОМОВНОЇ ПИСЕМНОЇ КОМПЕТЕНЦІЇ СТУДЕНТІВ ТЕХНІЧНИХ ЗВО
Other Titles: Improving the efficiency of developing students’ foreign language written competence at technical universities
Authors: Фандєєва, А. Є.
Чевичелова, О. О.
Fandieieva, A.
Chevychelova, O.
Keywords: іноземна мова
писемна компетенція
технічний ЗВО
текст-зразок
foreign language
written competence
technical university
exemplar text
Issue Date: 2020
Publisher: УІПА
Citation: Фандєєва А. Є. Підвищення ефективності формування іншомовної писемної компетенції студентів технічних ЗВО / А. Є. Фандєєва, О. О. Чевичелова // Проблеми інженерно-педагогічної освіти : зб. наук. пр. / Укр. інж.-пед. акад. - Харків, 2020. - № 68. - С. 121-128.
Series/Report no.: № 68;
Abstract: У статті розглядаються питання підвищення ефективності формування у студентів компетенції іншомовного писемного мовлення в технічному ЗВО. Беручи до уваги зростання вимог до писемного мовлення студентів іноземною мовою, значний потенціал творчого писемного мовлення для підвищення рівня володіння іноземною мовою та відсутність розроблених систем вправ для її навчання, автори пропонують принцип поетапного формування мовленнєвих навичок і умінь. Неоднаковими рисами кожного наступного етапу є збільшення обсягу письмового висловлення, розширення тематики і проблем спілкування, збільшення інформативності текстів і ступеня самостійності студентів у процесі мовленнєвої діяльності з продукування письмових висловлювань. Значна увага приділяється інтеграції читання та письма як видів мовленнєвої діяльності, зокрема автори пропонують низку прийомів, які допоможуть при навчанні творчого писемного мовлення. Детально розглядаються принципи роботи з текстами-зразками, що наочно ілюструють специфічні особливості ефективного письма, та завдання, які допоможуть розвинути у студентів уміння письмово формулювати власні думки та аргументувати свої твердження. Також автори наголошують на ефективності використання стратегії розвитку критичного мислення для написання оригінальних текстів («РАФТ»). Зазначається, що основною проблемою, що може виникати на заваді застосування запропонованих прийомів та принципів, є те, що студенти мають труднощі з розумінням змісту прочитаного тексту, не кажучи вже про його написання. Цю проблему можна вирішити поетапністю підходу до впровадження цих прийомів та принципів у навчання. Питання навчання студентів іншомовного письма потребують подальшого розгляду, адже письмо володіє значним розвиваючим потенціалом, який ще, на жаль, не знайшов належного використання в практиці навчання іноземних мов, особливо це стосується питань навчання іншомовного творчого писемного мовлення в технічному ЗВО.
The article discusses the issues of increasing the effectiveness of developing students’ foreign language written competence at higher technical education institutions. Taking into account the growing requirements for students’ writing skills in a foreign language, the great potential of creative writing for increasing the level of foreign language proficiency and the lack of developed systems of exercises for its teaching, the authors offer a staged approach to the formation of written communicative competence. The specific features of each subsequent stage consist in increasing the volume of narrative writing, expanding topics and communication problems, increasing the information content of the texts as well as the degree of students' independence in the process of their own writing. Much attention is paid to combining writing and reading as types of speech activity. In particular, the authors offer foreign language teachers a number of techniques that can enhance teaching creative writing. The article considers in detail the principles of working with exemplar texts, which clearly illustrate specific features of effective writing, and assignments that can help students develop the ability to formulate their thoughts and write argumentative pieces. The authors also emphasise the effectiveness of using strategies like RAFT to develop critical thinking for writing original texts. It is noted that the main problem that may arise during the implementation of the offered techniques and principles is that students have trouble understanding texts for reading, let alone create their own pieces of writing. This problem can be solved by the staged approach to the implementation of these principles in the educational process. The issues of developing students’ foreign language writing skills require further consideration, since writing has an enormous developmental potential, which, unfortunately, has not yet been properly used in teaching foreign languages, especially with regard to teaching foreign creative writing at a technical university.
URI: http://repo.uipa.edu.ua/jspui/handle/123456789/8424
ISSN: 2074-8922
Appears in Collections:Проблеми інженерно-педагогічної освіти (Збірник наукових праць)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
15.pdfФандєєва А. Є., Чевичелова О. О.245,79 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.