Please use this identifier to cite or link to this item: http://repo.uipa.edu.ua/jspui/handle/123456789/8421
Title: ВИХОВАННЯ СОЦІАЛЬНИХ ЦІННОСТЕЙ У МАЙБУТНІХ ПЕДАГОГІВ ДОШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ: КРИТЕРІЇ ТА ПОКАЗНИКИ
Other Titles: Educating social values among future teachers of preschool education: criteria and indicators
Authors: Капустіна, О. І.
Kapustina, О.
Keywords: виховання
виховання соціальних цінностей у майбутніх педагогів дошкільної освіти
педагогічне оцінювання
кваліметричний підхід
education
education of social values in future teachers of preschool education
pedagogical assessment
qualimetric approach
Issue Date: 2020
Publisher: УІПА
Citation: Капустіна О. І. Виховання соціальних цінностей у майбутніх педагогів дошкільної освіти: критерії та показники / О. І. Капустіна // Проблеми інженерно-педагогічної освіти : зб. наук. пр. / Укр. інж.-пед. акад. - Харків, 2020. - № 68. - С. 87-96.
Series/Report no.: № 68;
Abstract: Стаття присвячена процесу виховання як ефективному засобу підготовки фахівців дошкільної освіти. З’ясовано актуальність та значення виховання цінностей, зокрема соціальних, в освітньому процесі закладу вищої освіти. Визначено роль педагогічного оцінювання для виявлення стану вихованості соціальних цінностей у майбутніх педагогів дошкільної освіти. Висвітлено основні принципи педагогічного оцінювання. Акцентовано увагу на використанні під час здійснення процедури оцінювання кваліметричного підходу, що полягає в кількісній оцінці якості об’єкта та широко використовується для вимірювання педагогічних явищ. Наведено приклади застосування кваліметричних моделей для визначення рівня професійної компетентності педагогічних працівників, управлінських процесів у закладах загальної середньої освіти, професійної діяльності педагогів із безпеки життєдіяльності. Зроблено висновок про необхідність розроблення чітких критеріїв та показників, які підлягають вимірюванню та відображають специфіку наукового дослідження щодо виховання майбутніх фахівців у галузі дошкільної освіти. Здійснено аналіз науково-педагогічної літератури щодо визначення критеріїв та показників вихованості майбутніх педагогів. Проаналізовано сутність понять «критерій» та «показник». Визначено, що більшість дослідників під критерієм розуміють підставу до класифікації, що виступає засобом оцінки педагогічних явищ, певною ознакою, а показник тлумачать як характеристику певного критерію, яку можна безпосередньо виміряти. На основі огляду науково-педагогічної літератури запропоновано критерії та показники вихованості соціальних цінностей у майбутній педагогів дошкільної освіти, серед яких – мотиваційноорієнтовний (мотивація виховання власних соціальних цінностей; розуміння необхідності виховання соціальних цінностей для майбутніх педагогів дошкільної освіти; умотивованість майбутніх педагогів дошкільної освіти до вихованості соціальних цінностей (добро, правда, справедливість); професійнокогнітивний (наявність знань про соціальні цінності та уміння проявляти їх у життєвих та педагогічних ситуаціях; володіння знаннями про зміст, структуру соціальні цінності; уміння виховувати в дітей дошкільного віку соціальні цінності); рефлексивно-ціннісний (прагнення до самовиховання соціальні цінності; здійснення самоаналізу власних соціальних цінностей; здатність регулювати поведінку на основі соціальних цінностей).
The article is devoted to the process of upbringing as an effective means of training preschool education specialists, highlights the relevance and importance of promoting values, including social ones, in the educational process at higher education institutions and determines the role of pedagogical assessment in identifying the state of the development of social values among future teachers of preschool education. The basic principles of pedagogical assessment are highlighted. Emphasis is placed on the use of a qualimetric approach during the evaluation procedure, which is a quantitative assessment of the quality of an object and is widely used to measure pedagogical phenomena. The article offers examples of applying qualimetric models for determining the level of professional competence of pedagogical workers and assessing administrative processes in general secondary education institutions as well as professional activity of life safety teachers. It is concluded that it is necessary to develop clear criteria and indicators that are subject to measurement and reflect the specifics of research on the upbringing of future professionals in the field of preschool education. An analysis of scientific and pedagogical literature to determine the criteria and indicators of education of future teachers was conducted. The essence of the concepts “criterion” and “indicator” is analyzed. It was determined that most researchers understand the criterion as the basis for classification, which is a means of assessing pedagogical phenomena, a certain feature, and the indicator is interpreted as a characteristic of a certain criterion that can be directly measured. Based on the review of the scientific and pedagogical literature, criteria and indicators of the development of social values among the future of preschool teachers are proposed, which includes motivationoriented (motivation to develop one’s own social values; understanding of the necessity of promoting social values among future preschool teachers; motivation of future preschool teachers to promote social values (kidness, truth, justice)); professional and cognitive (knowledge of social values and ability to manifest them in life and pedagogical situations, knowledge of the content, structure of social values, ability to promote social values among preschool children); reflective and value-oriented (desire for self-education in terms of social values; self-analysis of one’s own social values; ability to regulate behavior based on social values).
URI: http://repo.uipa.edu.ua/jspui/handle/123456789/8421
ISSN: 2074-8922
Appears in Collections:Проблеми інженерно-педагогічної освіти (Збірник наукових праць)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
12.pdfКапустіна О. І.257,51 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.