Please use this identifier to cite or link to this item:
http://repo.uipa.edu.ua/jspui/handle/123456789/8418
Title: | FOREIGN LANGUAGES DISTANCE LEARNING COURSE ORGANIZING AT A HIGHER EDUCATION INSTITUTION |
Other Titles: | Організація курсу дистанційного навчання іноземних мов у вищому навчальному закладі |
Authors: | Hohol, I. Гоголь, І. О. |
Keywords: | multimedia means electronic information-educational environment foreign languages distance learning course higher education institution мультимедійні засоби електронне інформаційно-освітнє середовище дистанційне навчання іноземним мовам вищий навчальний заклад |
Issue Date: | 2020 |
Publisher: | УІПА |
Citation: | Hohol I. O. Foreign languages distance learning course organizing at a higher education institution / I. O. Hohol // Проблеми інженерно-педагогічної освіти : зб. наук. пр. / Укр. інж.-пед. акад. - Харків, 2020. - № 68. - С. 80-86. |
Series/Report no.: | № 68; |
Abstract: | The article attempts to characterize the foreign languages distance learning as one of the
innovative training formats, effectively complementing the existing intramural and extramural education at
higher education institutions. The author emphasizes that the quality and effectiveness of foreign languages
distance-learning course in higher education mainly depends on how effectively it is organized; from the
teachers’ pedagogical skills, taking part in the training process; from the quality of methodological content,
presented on the course.
This work highlights the key principles of foreign languages distance learning at higher education
institutions; the means of enhancing the quality and effectiveness of education this have been determined, the
main conceptual provisions of foreign languages distance learning at a university have been determined. The
article proposes a model for foreign languages distance learning course organizing for future specialists,
presents a system for knowledge monitoring and controlling of all types of speech activity. It is also noted
that the students’ independent work within the foreign languages distance course should not be passive, but
on the contrary, the students should be involved in active cognitive activity; it is not limited to the foreign
languages knowledge gaining, but necessarily involves their practical application; the students’ independent
work is used to solve certain communication problems in the future professional activities.
The conclusions of the article provide recommendations for the effective organization of foreign
languages distance learning course at higher education institutions (careful selection of educational foreign
language material based on the goals and objectives of the course, competent planning of the academic
groups activity, regular individual and group reporting, constant consultations with a foreign language
teacher) and etc. At the same time, it should be pointed out that in the process of the course organizing, in
addition to the didactic characteristics and functions of multimedia and telecommunications as the
technological basis of education, it is also necessary to take into account the conceptual tendencies of the
didactic organization of distance learning as a component of the general modern educational system. У статті зроблена спроба охарактеризувати дистанційне навчання іноземній мові, як один з новітніх форматів навчання, що ефективно доповнює заочну та очну форми навчання у вищих навчальних закладах. Авторка підкреслює, що якість та результативність дистанційного курсу з іноземної мови у вищій школі, головним чином, залежать від того, наскільки він ефективно організований; від педагогічної майстерності викладачів, які приймають участь у навчальному процесі; від якісного методичного змісту, що використовується на курсі. У роботі висвітлюються ключові принципи дистанційного навчання іноземним мовам у вищих навчальних закладах; визначаються засоби підвищення якості та результативності цього формату навчання, визначаються головні концептуальні положення дистанційного навчання іноземній мові у вищому навчальному закладі. У статті запропонована модель організації курсу дистанційного навчання іноземній мові майбутніх фахівців, представлена система контролю та моніторингу знань за всіма видами мовленнєвої діяльності. Зазначається також, що самостійна робота в рамках дистанційного курсу з іноземної мови у вищій школі не повинна бути пасивною, а навпаки, студента слід залучати до активної пізнавальної діяльності, яка не обмежується придбанням іншомовних знань, а обов'язково передбачає їх практичне застосування; самостійна діяльність студентів використовується з метою вирішення певних комунікативних завдань в рамках майбутньої професійної діяльності. У висновках статті представлені рекомендації щодо ефективної організації курсу дистанційного навчання іноземним мовам у вищих навчальних закладах (ретельний відбір навчального іншомовного матеріалу на основі цілей та завдань курсу, грамотне планування роботи академічних груп, регулярна індивідуальна та групова звітність, постійні консультації з викладачем іноземної мови) тощо. Наголошується, що у процесі організації курсу, окрім дидактичних характеристик та функцій мультимедійних засобів й телекомунікацій як технологічної основи навчання, також потрібно враховувати і концептуальні тенденції дидактичної організації дистанційного навчання як компонента загальної сучасної освітньої системи. |
URI: | http://repo.uipa.edu.ua/jspui/handle/123456789/8418 |
ISSN: | 2074-8922 |
Appears in Collections: | Проблеми інженерно-педагогічної освіти (Збірник наукових праць) |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.