Please use this identifier to cite or link to this item: http://repo.uipa.edu.ua/jspui/handle/123456789/8383
Title: МОДЕЛЬ ІННОВАЦІЙНОЇ УПРАВЛІНСЬКОЇ ДІЯЛЬНОСТІ КЕРІВНИКА ЗАКЛАДУ ОСВІТИ
Other Titles: Model of innovative management activities of the head of an education institution
Authors: Шалімова, І. М.
Шалімова, А. С.
Shalimova, I.
Shalimova, A.
Keywords: заклад освіти
інноваційна управлінська діяльність
структурна модель
education institution
innovative management activity
structural model
Issue Date: 2020
Publisher: УІПА
Citation: Шалімова І. М. Модель інноваційної управлінської діяльності керівника закладу освіти / І. М. Шалімова, А. С. Шалімова //Проблеми інженерно-педагогічної освіти : зб. наук. пр. / Укр. інж.-пед. акад. - Харків, 2020. - № 69. - С. 43-51.
Series/Report no.: № 69;
Abstract: На основі здійснення теоретичного аналізу психолого-педагогічної літератури з проблем управління соціально-педагогічними системами, інноваційного менеджменту, освітнього менеджменту, педагогічного менеджменту, педагогічної інноватики в статті з’ясовано, що інноваційні процеси забезпечують розвиток закладу освіти і потребують інноваційної управлінської діяльності, як такої, що сприяє здійсненню загальних інноваційних процесів та залученню до них учасників освітнього процесу. У статті визначено, що під інноваційною управлінською діяльністю керівника закладу загальної середньої освіти слід розуміти сукупність специфічних управлінських принципів, функцій і технологій, у результаті яких забезпечується постійний розвиток закладу освіти та підвищується його конкурентоспроможність. У статті досліджено переваги закладів освіти, що функціонують в умовах конкуренції, а саме: включення закладів освіти в наукове управління; застосування інновацій; постійний моніторинг та маркетинг; використання сучасних інформаційних та телекомунікаційних технологій, експериментальна діяльність, здійснення співуправління, розвиток відповідності за наслідки прийнятих рішень, управлінської та педагогічної діяльності, створення системи високоякісної особистісно зорієнтованої освіти, поліпшення матеріально-технічної бази. У статті доведено, що в результаті здійснення інноваційної управлінської діяльності керівника закладу загальної середньої освіти заклад освіти набуває показників інноваційності та конкурентоспроможності Авторами статті визначені тенденції розвитку теорії управління закладу загальної середньої освіти та управлінської діяльності її керівника в умовах застосування освітніх інновацій, а саме: посилення уваги науковців до дослідження особливостей управлінської діяльності керівників закладів освіти різних типів та форм власності в умовах ринку; порівняння теорії управління соціальними системами з економічними теоріями з метою їх наближення та адаптування; дослідження політичних, економічних, соціальних, педагогічних, психологічних умов для застосування інновацій; вивчення шляхів інформаційної та інвестиційної підтримки діяльності закладу освіти; розробка діагностичних, оціночних та експертних процедур в управлінні закладами освіти.
Based on the theoretical analysis of psychological and pedagogical literature on the management of socio-pedagogical systems, innovation management, educational management, pedagogical management, pedagogical innovation, the article states that innovative processes ensure the development of education institutions and require innovative management as such, which contributes to the implementation of general innovation processes and the involvement of participants in the educational process. The article defines that the innovative management activities of the head of a general secondary education institution should be understood as a set of specific management principles, functions and technologies, which ensure the constant development of the education institution and increase its competitiveness. The article examines the advantages of education institutions operating in a competitive environment, namely the inclusion of education institutions in scientific management; application of innovations; constant monitoring and marketing; use of modern information and telecommunication technologies, experimental activity, implementation of co-management, development of responsibility for consequences of the taken decisions, administrative and pedagogical activity, creation of a system of high-quality personality-oriented education, improvement of the material and technical base. The article proves that as a result of the implementation of innovative management activities of the head of a general secondary education institution, the education institution acquires indicators of innovation and competitiveness. The authors of the article identify trends in the theory of management of general secondary education and management activities of its head in terms of educational innovations, namely drawing the attention of scientists to studying the features of management of education institutions of different types and forms of ownership in the market; comparing the theory of management of social systems with economic theories for the purpose of their approximation and adaptation; studying political, economic, social, pedagogical, psychological conditions for the application of innovations; studying ways of information and investment support of education institutions; developing diagnostic, evaluation and expert procedures in the management of education institutions.
URI: http://repo.uipa.edu.ua/jspui/handle/123456789/8383
ISSN: 2074-8922
Appears in Collections:Проблеми інженерно-педагогічної освіти (Збірник наукових праць)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
7.pdfШалімова І.М.1 , Шалімова А.С.274,45 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.