Please use this identifier to cite or link to this item:
http://repo.uipa.edu.ua/jspui/handle/123456789/8380
Title: | МЕТОДОЛОГІЧНІ ПІДХОДИ ДО ФОРМУВАННЯ ГАРМОНІЙНИХ МІЖОСОБИСТІСНИХ ВІДНОСИН МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ |
Other Titles: | Methodological approaches to the formation of harmonious interpersonal relationships of future teachers |
Authors: | Харківська, А. А. Kharkivska, A. |
Keywords: | методологія методологічний підхід гармонійні міжособистісні відносини майбутні учителі methodology methodological approach harmonious interpersonal relations future teachers |
Issue Date: | 2020 |
Publisher: | УІПА |
Citation: | Харківська А. А. Методологічні підходи до формування гармонійних міжособистісних відносин майбутніх учителів / А. А. Харківська // Проблеми інженерно-педагогічної освіти : зб. наук. пр. / Укр. інж.-пед. акад. - Харків, 2020. - № 69. - С. 15-23. |
Series/Report no.: | № 69; |
Abstract: | У статті розкрито суть методології педагогічної науки та передумови дослідження
методологічних підходів формування гармонійних міжособистісних відносин майбутніх учителів.
Обґрунтовано методологічні підходи до проблеми формування гармонійних міжособистісних
відносин майбутніх учителів: цивілізаційно-антропологічний, культурологічний, системний,
синергетичний, аксіологічний, середовищний, діяльнісний, рефлексивний. Надано характеристику
кожного методологічного підходу відповідно до проблеми дослідження. Автором зазначено,
що цивілізаційно-антропологічний підхід до проблеми формування гармонійних міжособистісних
відносин майбутніх учителів забезпечує розгляд їх учасників як біосоціальних, культурних, духовних
істот, які є магістральним орієнтиром педагогічного процесу, що трансформуються, спираючись
на базу знань про культуру народу, традиції, національні надбання, історичний онтогенез цінностей,
переконань, поглядів суспільства. Визначено, що культурологічний підхід до проблеми формування
гармонійних міжособистісних відносин майбутніх учителів сприяє формуванню
культуровідповідного світосприйняття. Установлено, що системний підхід забезпечує єдність усіх
учасників освітнього процесу педагогічних закладів вищої освіти щодо формування гармонійних
міжособистісних відносин майбутніх учителів. Розкрито значимість синергетичного підходу:
розширення уявлень про реальність педагогічної системи. Зазначено, що відповідно
до аксіологічного підходу процес формування гармонійних міжособистісних відносин майбутніх
учителів є діалектичною інтегрованою єдністю духовних, моральних, етичних, гуманних,
культурологічних, соціальних, інтелектуальних, емоційних, педагогічних цінностей. Установлено,
що середовище педагогічного закладу вищої освіти має стати площиною для обміну культурними
смислами між учасниками гармонійних міжособистісних відносин. Визначено, що рефлексивний
підхід уможливлює виявлення й усвідомлення майбутніми учителями наявних причин дисбалансу
у реальних міжособистісних відносинах та розробку індивідуальної стратегії щодо відновлення
гармонії у відносин із іншими. Наголошено, що для цілісності дослідження проблеми формування
гармонійних міжособистісних відносин майбутніх учителів слід використовувати означені
методологічні підходи у симбіозі. The article reveals the essence of the methodology of pedagogical science and the prerequisites for the study of methodological approaches to the formation of harmonious interpersonal relationships of future teachers. Methodological approaches to the problem of formation of harmonious interpersonal relations of future teachers are substantiated, which includes civilization-anthropological, culturological, system, synergetic, axiological, environmental, activity, and reflexive approaches. The characteristic of each methodological approach according to the research problem is given. The author notes that the civilizationanthropological approach to the problem of forming harmonious interpersonal relations of future teachers provides consideration of their participants as biosocial, cultural, spiritual beings who are the main landmark of the pedagogical process, able to transform based on knowledge of people's culture, traditions, national heritage, historical ontogenesis of values, beliefs, views of society. It is determined that the culturological approach to the problem of formation of harmonious interpersonal relations of future teachers promotes the formation of a culturally appropriate worldview. It is established that the system approach ensures the unity of all participants in the educational process of higher education institutions in the formation of harmonious interpersonal relationships of future teachers. The significance of the synergetic approach is revealed, which is an expansion of ideas about the reality of the pedagogical system. It is noted that according to the axiological approach the process of formation of harmonious interpersonal relations of future teachers is a dialectical integrated unity of spiritual, moral, ethical, humane, culturological, social, intellectual, emotional, and pedagogical values. It is established that the environment of a pedagogical higher education institution should become a plane for the exchange of cultural meanings between the participants of harmonious interpersonal relations. It is determined that the reflexive approach makes it possible for future teachers to identify and understand the existing causes of imbalance in real interpersonal relationships and to develop an individual strategy to restore harmony in relationships with others. It is emphasized that for the sake of integrity of research on the problem of formation of harmonious interpersonal relations of future teachers it is necessary to use the specified methodological approaches in symbiosis. |
URI: | http://repo.uipa.edu.ua/jspui/handle/123456789/8380 |
ISSN: | 2074-8922 |
Appears in Collections: | Проблеми інженерно-педагогічної освіти (Збірник наукових праць) |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.