Please use this identifier to cite or link to this item: http://repo.uipa.edu.ua/jspui/handle/123456789/8365
Title: ФОРМУВАННЯ КОМПЕТЕНТНОСТІ В СФЕРІ ЗАХИСТУ ПРАВ ІНТЕЛЕКТУАЛЬНОЇ ВЛАСНОСТІ У ПРАЦІВНИКІВ ЗАКЛАДІВ ЗАГАЛЬНОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ В ПРОЦЕСІ ПІДВИЩЕННЯ КВАЛІФІКАЦІЇ
Other Titles: Formation of competence in the field of intellectual property rights protection for employees of institutions of general secondary education within the framework of advanced training
Authors: Лунячек, В. Е.
Рубан, Н. П.
Luniachek, V.
Ruban, N.
Keywords: працівник освіти
керівник
компетентність
робочі програми
education professional
manager
competence
educational programs
Issue Date: 2019
Publisher: УІПА
Citation: Лунячек В. Е. Формування компетентності в сфері захисту прав інтелектуальної власності у працівників закладів загальної середньої освіти в процесі підвищення кваліфікації / В. Е. Лунячек, Н. П. Рубан // Проблеми інженерно-педагогічної освіти : зб. наук. пр. / Укр. інж.-пед. акад. - Харків, 2019. - № 63. - С. 16-28.
Series/Report no.: № 63;
Abstract: У роботі проаналізовано наукові джерела щодо захисту прав інтелектуальної власності працівників освіти, а сааме: дослідження працівниками профільних кафедр закладів вищої освіти України, вітчизняних дисертаційних досліджень, монографічні роботи, дослідження науковців щодо підвищення кваліфікації в цій сфері, зарубіжні джерела. Також проведено аналіз навчальних планів підготовки на бакалаврському та магістерському рівнях щодо формування в майбутніх учителів компетентності щодо захисту прав з інтелектуальної власності. Визначено, що нагальною потребою часу є масове підвищення кваліфікації педагогічних кадрів системи загальної середньої освіти в сфері захисту прав інтелектуальної власності. Розроблено концептуальну модель підвищення кваліфікації працівників загальної середньої освіти у сфері захисту прав інтелектуальної власності, де пропонуються три варіанти підвищення кваліфікації педагогічних працівників ЗЗСО щодо захисту прав інтелектуальної власності, через модуль «Академічна доброчесність» у межах стандартної програми підвищення кваліфікації, спецкурс «Методика управління об’єктами інтелектуальної власності» як окремий навчальний блок за накопичувальним принципом або повний курс підвищення кваліфікації у сфері захисту прав інтелектуальної власності в системі загальної середньої освіти за очно-дистанційною формою. Кожний варіант детально обґрунтовано і представлено у вигляді навчальних програм. Також запропоновано моделі підвищення кваліфікації працівників загальної середньої освіти у сфері захисту прав інтелектуальної власності на районному рівні і на базі закладу загальної середньої освіти. Визначено, що навчальні плани закладів вищої освіти, які готують майбутніх вчителів та керівників освіти, потребують корегування. У статті також наголошено на необхідності вирішення питання кадрового забезпечення процесу підвищення кваліфікації педагогічних працівників у сфері захисту прав інтелектуальної власності. У зв’язку з тим, що професійна компетентність у цій сфері є досить специфічною й інтегрує в собі знання з економічних, юридичних, технічних, гуманітарних наук, ІТ-технологій тощо, запропоновано такі послуги надавати закладами вищої освіти, що мають у своєму складі спеціалізовані кафедри.
Тhe paper analyzes scientific sources concerning the protection of intellectual property rights of the pedagogical staff, namely, studies conducted by employees of specialized departments of higher education institutions of Ukraine, domestic scholarly research works, monographic works, academic research works dealing with the issue of advanced training in this sphere, and foreign sources. Furthermore, the article presents the analysis of curricula at Bachelor's and Master's levels regarding the formation of competences of future teachers in the field of intellectual property protection. The results of the analysis prove that there is now an urgent need for advanced training of the general secondary education teaching staff in relation to their awareness of intellectual property protection. The conceptual model of advanced training of general secondary education teaching professionals in the field of intellectual property protection is developed, which offers three options for improving qualifications of the teaching staff of general secondary education institutions in the field of intellectual property protection through the module "Academic Integrity" within the framework of the standard qualification program, through a special course on "Methodology of managing objects of intellectual property" as a separate training unit on a cumulative basis, or through a complete course of advanced training, which comprises full-time and distance learning, in the field of intellectual property protection in the system of general secondary education. Each version is described in detail and presented in the form of educational programs. Furthermore, the article offers models for the advanced training of general secondary education teachers in the field of intellectual property protection at the district level and on the basis of the institution of general secondary education. It has been determined that curricula of higher education institutions, which prepare future teachers and education managers, need to be corrected. The article also emphasizes the need to address the issue of personnel provision for the process of advanced training of the pedagogical staff in the field of intellectual property protection. Due to the fact that professional competence in this sphere is rather specific and integrates knowledge on economic, legal, technical, humanitarian sciences, information technology, etc., the paper suggests that only higher education institutions which have specialized departments provide such services.
URI: http://repo.uipa.edu.ua/jspui/handle/123456789/8365
ISSN: 2074-8922
Appears in Collections:Проблеми інженерно-педагогічної освіти (Збірник наукових праць)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
4.pdfЛунячек В.Е., Рубан Н.П.464,24 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.