Please use this identifier to cite or link to this item: http://repo.uipa.edu.ua/jspui/handle/123456789/8357
Title: ДІАГНОСТИКА СФОРМОВАНОСТІ КОГНІТИВНО-КРЕАТИВНОГО КОМПОНЕНТА КОНФЛІКТОЛОГІЧНОЇ КУЛЬТУРИ МАЙБУТНІХ ІНЖЕНЕРІВ У ПРОЦЕСІ ГУМАНІТАРНОЇ ПІДГОТОВКИ
Other Titles: Diagnostics of the formation of the cognitive-creative component of the conflictological culture of the future engineer in the process of humanitarian training
Authors: Гречановська, О. В.
Hrechanovska, О.
Keywords: конфліктологічна культура
творчість
фахівці технічних спеціальностей
гуманітарна підготовка
conflictological culture
art
specialists of technical specialties
humanitarian training
Issue Date: 2019
Publisher: УІПА
Citation: Гречановська О. В. Діагностика сформованості когнітивно-креативного компонента конфліктологічної культури майбутніх інженерів у процесі гуманітарної підготовки / О. В. Гречановська // Проблеми інженерно-педагогічної освіти. - 2019. - № 64. - С. 109-116.
Series/Report no.: № 64;
Abstract: Формування професійного працівника завжди поставало проблемою в різних освітніх сферах. Пошук оптимальних педагогічних систем, інновацій із кожним днем потребує все більш ретельного підходу. В пошуках ефективності навчання втрачається важливий елемент – формування не лише професіонала, а й формування життєво важливих та духовно-ціннісних якостей, особливо в технічних закладах вищої освіти, де цю функцію виконують гуманітарні дисципліни. Під час вивчення гуманітарних дисциплін формується конфліктологічна культура, яка є важливою складовою професійної компетентності. У статті пропонується обґрунтування та експериментальна перевірка сформованості когнітивно-креативного компонента конфліктологічної культури майбутніх фахівців технічних спеціальностей, презентується авторське визначення конфліктологічної культури майбутніх фахівців технічних спеціальностей. Дослідження спирається на аналіз робіт науковців щодо визначень креативності, творчості, когнітивності та обґрунтовується важливість когнітивно-креативного компонента в складі конфліктологічної культури. Розкривається суть гуманітарних дисциплін в освітньому процесі технічних закладів вищої освіти та важливість упровадження інтерактивних технологій при їх вивченні. Для діагностики визначення рівня когнітивно-креативного компонента студенів та функціонування педагогічної системи формування конфліктологічної культури майбутніх фахівців технічних спеціальностей, було проведено педагогічний експеримент. Усього в експерименті взяли участь 564 особи (ЕГ – 286 респондентів, Вінницький національний технічний університет та КГ – 278 респондентів, Національний лісотехнічний університет України м. Львів). Дослідження проводилося в процесі вивчення гуманітарних дисциплін культурологічного циклу та спирається на ряд методів, які були використанні, а результати було експериментально перевірено. До таких методів відносяться вирішення проблемної ситуації (футуристична та сюрреалістична), тесту «Визначення соціальної креативності особистості», робота з авторською розробкою «Робочий зошит для самостійної роботи з дисципліни «Педагогіка, психологія та методика викладання у вищій школі»» для магістрів. Згідно з розрахунками значення критерію Колмогорова-Смірнова за результатами рівнів сформованості когнітивно-креативного компонента конфліктологічної культури майбутніх фахівців технічних спеціальностей, на рівні значущості 95%, різниця між рівнями сформованості когнітивно-креативного компонента конфліктологічної культури майбутніх фахівців технічних спеціальностей у групах ЕГ та КГ є суттєвою, що свідчить на користь результатів групи ЕГ та запропонованої педагогічної системи формування конфліктологічної культури майбутніх фахівців технічних спеціальностей.
The development of a professional worker has always been a problem throughout various educational spheres. Finding the best pedagogical systems and innovations requires an increasingly thorough approach with every passing day. While searching for the effectiveness of education an important element is being lost, which is the development of not only a professional, but also the formation of vital and spiritually holistic qualities, especially in technical institutions of higher education, where this function is performed by humanitarian disciplines. During the study of humanitarian disciplines conflictological culture is formed, which is an important component of professional competence. The article proposes substantiation and experimental verification of the formation of the cognitive and creative component of conflictological culture of future technical specialists, and presents the author’s own definition of conflictological culture of future technical specialists. The research is based on the analysis of scientific works regarding the definitions of creativity, cognition, and substantiates the importance of cognitive and creative component within conflictological culture. The essence of humanitarian disciplines in the educational process of technical institutions of higher education and the importance of introducing interactive technologies while studying them are revealed. A pedagogical experiment was conducted to diagnose the level of the cognitive and creative component of students and the functioning of the pedagogical system of the formation of conflictological culture of future technical specialists. In total, 564 people took part in the experiment (EG — 286 respondents, Vinnytsia National Technical University and CG — 278 respondents, National Forestry University of Ukraine, Lviv). The research was conducted in the process of studying humanitarian disciplines of the cultural cycle and relied on a number of methods that were used, and the results were experimentally verified. These methods included resolving a problem situation (futuristic and surrealistic), doing the test “Defining the social creativity of the individual”, working with the authorial book “Workbook for independent work on the discipline “Pedagogy, Psychology and Teaching Methods in Higher School”” for masters. According to the Kolmogorov-Smirnov criterion value calculations, the results of the levels of formation of the cognitive and creative component of conflictological culture of future technical specialists, at the level of significance of 95%, demonstrate that the difference between the levels of formation of the cognitive and creative component of conflictological culture of future technical specialists in EG and CG groups is significant, which is in favor of the results of EG group and proves the effectiveness of the proposed pedagogical system for the formation of conflictological culture of future technical professionals.
URI: http://repo.uipa.edu.ua/jspui/handle/123456789/8357
ISSN: 2074-8922
Appears in Collections:Проблеми інженерно-педагогічної освіти (Збірник наукових праць)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
13.pdfГречановська О. В.253,02 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.