Please use this identifier to cite or link to this item: http://repo.uipa.edu.ua/jspui/handle/123456789/8354
Title: ФОРМУВАННЯ МОВЛЕННЄВОЇ КУЛЬТУРИ ЯК НЕВІД’ЄМНОЇ ОЗНАКИ НАЦІОНАЛЬНОЇ СВІДОМОСТІ ЗДОБУВАЧІВ ОСВІТНЬОЇ ПРОГРАМИ «КРАЄЗНАВЧОТУРИСТИЧНА РОБОТА» НА ЗАНЯТТЯХ З УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ (ЗА ПРОФЕСІЙНИМ СПРЯМУВАННЯМ)
Other Titles: Formation of speech culture as an integral sign of national consciousness of students of the "Local studies and tourism work" educational program in the Ukrainian language classes (for professional orientation)
Authors: Чуєшкова, О. В.
Chuіeshkova, O.
Keywords: мовленнєва культура
мовна норма
словникарські праці,
фахова мова
speech culture
language norm
dictionary works
professional language
Issue Date: 2023
Publisher: УІПА
Citation: Чуєшкова О. В. Формування мовленнєвої культури як невід’ємної ознаки національної свідомості здобувачів освітньої програми "Краєзнавчо-туристична робота" на заняттях з української мови (за професійним спрямуванням) / О. В. Чуєшкова // Проблеми інженерно-педагогічної освіти : зб. наук. пр. / Укр. інж.-пед. акад. - Харків, 2023. - № 80. - С. 99-104.
Series/Report no.: № 80;
Abstract: У статті розглянуто мовленнєву культуру як один з основних критеріїв професійної придатності будь-якого спеціаліста. Акцентовано, що слухачі освітньо-професійної програми «Краєзнавчо-туристична робота» – майбутні історики, консультанти з питань історії, подорожей, археологи, викладачі – зобов’язані володіти літературною мовою на високому рівні. Проаналізовано таку ознаку культури мовлення, як правильність, розглянуто найтиповіші порушення мовних норм здобувачами, запропоновано шляхи усунення цих помилок під час вивчення дисципліни «Українська мова (за професійним спрямуванням)». Зосереджено увагу на дикційній й орфоепічній чистоті мовлення, труднощах у процесі опанування лексичного багатства української мови, її граматики, стилістики й орфографії. Підкреслено, що, крім навчальної роботи, для формування мовленнєвої культури важливе значення має також виховна. Зазначено, що науково-педагогічні працівники гуманітарних кафедр ЗВО повинні всіляко залучати здобувачів і здобувачок до вивчення фольклору, народних традицій, життя та діяльності видатних особистостей науки, техніки та культури, використовуючи для цього твори класиків, сучасних українських письменників. Наголошено, що в УІПА викладачі кафедри краєзнавчо-туристичної роботи, соціальних і гуманітарних наук щорічно проводять олімпіади з української мови, перший етап Міжнародного конкурсу з української мови імені Петра Яцика та Міжнародного мовно-літературного конкурсу учнівської та студентської молоді імені Тараса Шевченка, заходи до Дня української писемності та мови тощо. Зроблено висновок, що без глибокого знання мови, зокрема її фонетичної системи, лексичного складу, граматичної будови і стилістичних властивостей, сучасний фахівець у галузі краєзнавчо-туристичної роботи не зможе виконувати складні професійні завдання, бути конкурентоздатним на ринку праці. Усне і писемне мовлення здобувачів за змістом має бути об'єктивним, переконливим, за формою – логічним, цивілізованим, яскравим, але передусім – правильним.
The article deals with the speech culture as one of the main criteria for the professional suitability of any specialist. It is emphasized that students of the educational and professional program – future historians, consultants on history, travel, archaeologists, teachers – are required to have a high level of literary language. Such a sign of speech culture as correctness was analyzed, the most typical violations of language norms by applicants were considered, the ways to eliminate these errors during the study of the "Ukrainian language (for professional orientation)" discipline were proposed. Attention is focused on dictional and orthographic purity of speech, difficulties in the process of mastering the lexical richness of the Ukrainian language, its grammar, stylistics and orthography. It is emphasized that, in addition to academic work, the educational one is also important for the speech culture formation. It is noted that scientific and pedagogical workers of the humanitarian departments of higher education institutions should in every possible way involve students in the study of folklore, folk traditions, life and activities of outstanding personalities of science, technology and culture, using for this purpose the works of classics and modern Ukrainian writers. It is emphasized that at UEPA the teachers of the Local History and Tourism, Social and Humanities Department annually hold the Ukrainian language Olympiads, the first stage of the Petro Yatsik International Ukrainian Language Competition and Taras Shevchenko International Language and Literary Competition for Pupils and Students, events for the Day of the Ukrainian writing and language, etc. It was concluded that without deep knowledge of the language, in particular its phonetic system, lexical structure, grammatical structure and stylistic properties, a modern specialist in the field of local history and tourism work is not be able to perform complex professional tasks and be competitive in the labor market. Oral and written speech of applicants should be objective, convincing in content, logical, civilized, bright in form, and above all – correct.
URI: http://repo.uipa.edu.ua/jspui/handle/123456789/8354
ISSN: 2074-8922
Appears in Collections:Проблеми інженерно-педагогічної освіти (Збірник наукових праць)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Pipo_2023_80_13.pdfЧуєшкова О.В.339,26 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.