Please use this identifier to cite or link to this item: http://repo.uipa.edu.ua/jspui/handle/123456789/8351
Title: OPTIMIZING FOREIGN LANGUAGE TEACHING TO ENGINEERING MASTERS’ STUDENTS
Other Titles: Оптимізація процесу підготовки магістрів інженерних спеціальностей з іноземної мови
Authors: Zelenin, H.
Зеленін, Г. І.
Keywords: Master's student of engineering specialties
information and communication technologies
foreign-language professional communicative competence
interdisciplinary approach
магістрант технічних спеціальностей
інформаційно-комунікаційні технології
іншомовна професійна комунікативна компетенція
міждисциплінарний підхід
Issue Date: 2023
Publisher: УІПА
Citation: Zelenin H. І. Optimizing foreign language teaching to engineering masters’ students / H. І. Zelenin // Проблеми інженерно-педагогічної освіти : зб. наук. пр. / Укр. інж.-пед. акад. - Харків, 2023. - № 80. - С. 73-79.
Series/Report no.: № 80;
Abstract: The article analyses the actual problems of teaching foreign language professional communication in the master's program of an engineering higher education institution. The author emphasizes that to enhance foreign language teaching; we must adopt a competence-based approach and organize the learning process in a modular way. Additionally, incorporating information and communication technologies, including projectbased activities, is crucial for improving education in higher technical schools. By doing so, we can ensure that the content of teaching foreign language communication aligns perfectly with the demands of the labor market and professions. It also meets the expectations of master's students for excellence and professionalism. Using information and internet technologies during project activities not only helps master's students develop their foreign language skills, but also improves their research abilities. It fosters the cultivation of personal creative research knowledge and skills, as well as the ability to collaborate effectively within a team setting. Through this, the creative aptitude of each master's student can be effectively realized. This article highlights the invaluable expertise acquired by applying information and Internet technologies in foreign language classes at the Ukrainian Engineering Pedagogics Academy (Kharkiv) at the Master's level. Additionally, it explores how these technologies have greatly contributed to the independent and research work of Master's students. These educational activities have been found to greatly enhance the traditional approach to foreign language instruction, proving to be a highly efficient method. The activities provided offer a variety of cognitive, training, creative, and research exercises to enhance the foreign language skills of advanced students. These exercises involve addressing difficult and real-life situations. By employing such technologies, computer-based learning becomes increasingly prominent in foreign language education. As a result, the effectiveness, intensity, and individualization of language teaching improve significantly. Additionally, new forms of language instruction are introduced, even in unconventional learning environments. This approach strives to create a more immersive and dynamic language learning experience.
У статті досліджується актуальне питання навчання іншомовного професійного спілкування у магістратурі інженерного закладу вищої освіти. Автор висвітлює, що одним із засобів оптимізації змісту та структури навчання іноземної мови визначаються компетентнісний підхід, модульна організація процесу навчання та застосування інформаційно-комунікаційних технологій, у тому числі при організації проектної діяльності як одного з напрямів удосконалення освітнього процесу у вищій технічній школі, що дозволяє якнайповніше забезпечити відповідність змісту навчання спілкування іноземною мовою вимогам ринку праці та професій, а також запитам магістрантів до професіоналізму та професійності. Використання інформаційних та інтернет-технологій у процесі реалізації проектної діяльності сприяє не тільки ефективному формуванню компетентностей у сфері іноземної мови, що вивчається, а й дослідницької позиції магістранта, системи особистісних творчих дослідницьких знань та вмінь, здатності працювати у команді, що допомагає ефективній реалізації творчого потенціалу кожного магістранта. У статті наводиться практичний досвід застосування інформаційних та інтернет-технологій на практичних заняттях з іноземної мови в магістратурі (Українська Інженерна Педагогічна Академія, Харків), а також під час самостійної та науково-дослідної роботи магістрантів, та зроблені висновки, що вищезазначена навчальна діяльність - ефективний засіб удосконалення традиційної методики викладання іноземної мови. Наведені приклади пізнавальних, тренувальних та творчо-дослідницьких вправ, спрямованих на розвиток іншомовної компетентності магістрантів, які включають розв'язання проблемних та побутових ситуацій, використання вищезазначених технологій призводить до підвищення ролі комп'ютерного навчання у сфері викладання іноземної мови, поліпшувати його ефективність, інтенсивність та ступінь індивідуалізації, впровадити нові форми викладання іноземної мови в нестандартних навчальних ситуаціях, тобто зробити умови та процес викладання іноземної мови більш гнучким.
URI: http://repo.uipa.edu.ua/jspui/handle/123456789/8351
ISSN: 2074-8922
Appears in Collections:Проблеми інженерно-педагогічної освіти (Збірник наукових праць)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Pipo_2023_80_10.pdfH. Zelenin335,78 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.