Please use this identifier to cite or link to this item: http://repo.uipa.edu.ua/jspui/handle/123456789/8350
Title: СТАН РОЗВИТКУ СОЦІАЛЬНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ ВЧИТЕЛІВ ДО РОБОТИ ЗІ ЗДОБУВАЧАМИ ОСВІТИ У СКЛАДНИХ ЖИТТЄВИХ ОБСТАВИНАХ У СИСТЕМІ ПІСЛЯДИПЛОМНОЇ ОСВІТИ
Other Titles: The state of development of teachers' social competence for work with learners in difficult life circumstances in the postgraduate education system
Authors: Дворник, О. М.
Рубан, Н. П.
Dvornyk, O.
Ruban, N.
Keywords: здобувач освіти
складні життєві обставини
соціальна компетентність
система післядипломної освіти
learner
difficult life circumstances
social competence
postgraduate education system
Issue Date: 2023
Publisher: УІПА
Citation: Дворник О. М. Стан розвитку соціальної компетентності вчителів до роботи зі здобувачами освіти у складних життєвих обставинах у системі післядипломної освіти / О. М. Дворник, Н. П. Рубан // Проблеми інженерно-педагогічної освіти : зб. наук. пр. / Укр. інж.-пед. акад. - Харків, 2023. - № 80. - С. 61-72.
Series/Report no.: № 80;
Abstract: Статтю присвячено аналізу стану розвитку соціальної компетентності вчителів до роботи зі здобувачами освіти в складних життєвих обставинах у системі післядипломної освіти. Дискурс зосереджується на висуванні вимог новітнього суспільства до розвитку соціальних та професійних компетентностей педагогічних працівників. Відзначено важливу роль системи післядипломної освіти для забезпечення розвитку соціальної компетентності вчителів. У результаті аналізу наукової літератури визначено, що підхід до розвитку соціальної компетентності вчителів у системі післядипломної освіти залишається малодослідженим та не отримує відповідної уваги від науковців. У статті заначено, що соціальна компетентність учителів в основному набувається в особистому досвіді. Тому акцентовано увагу на необхідності систематичного розвитку цієї компетентності в процесі післядипломної освіти. Представлено аналіз діючих програм підвищення кваліфікацій вчителів щодо розвитку їх соціальної компетентності до роботи зі здобувачами освіти в складних життєвих обставинах. Уматеріалі наводиться змістовне наповнення діючих вебінарів та курсів підвищення кваліфікації, які сприяють розвитку соціальної компетентності вчителів до роботи зі здобувачами освіти у складних життєвих обставинах. Відзначено, що усі представлені програми підвищення кваліфікації педагогічних працівників, які в контексті дослідження сприяють розвитку соціальної компетентності вчителів до роботи зі здобувачами освіти у складних життєвих обставинах, розроблені на досить високому рівні. Установлено зосередженість проаналізованих курсів підвищення кваліфікації вчителів лише на окремих аспектах, які можуть зумовити складні життєві обставини у здобувачів освіти. Визначено, що розглянуті курси підвищення кваліфікації не забезпечують повноцінного розвитку соціальної компетентності вчителів до роботи зі здобувачами у складних життєвих обставинах. У результаті аналізу наукових пошуків розвитку соціальної компетентності вчителів до роботи зі здобувачами освіти у складних життєвих обставинах обґрунтована необхідність удосконалення та детальнішого вивчення механізмів розвитку цієї компетентності.
The article is dedicated to analyzing the state of development of teachers' social competence for work with learners in difficult life circumstances in the postgraduate education system. The discourse focuses on putting forward the requirements of modern society for the development of social and professional competencies of educators. The important role of the postgraduate education system in ensuring the development of teachers' social competence has been noted. The analysis of the scientific literature revealed that the approach to developing teachers' social competence in the postgraduate education system remains under-researched and doesn't receive appropriate attention from scholars. The article notes that teachers' social competence is acquired through personal experience. Therefore, the focus is placed on the necessity of systematic development of this competence in the process of postgraduate education. An analysis of the current professional development programs for teachers regarding the development of their social competence for working with learners in difficult life circumstances has been presented. The material provides substantive content of the existing webinars and professional development courses that contribute to the development of teachers' social competence for working with learners in difficult life circumstances. It is noted that all the presented professional development programs for educators, which contribute to the development of teachers' social competence for working with learners in difficult life circumstances, have been developed at a quite high level. It has been established that the analyzed professional development courses for teachers focus only on certain aspects that may contribute to the difficult life circumstances of learners. It has been established that the analyzed professional development courses for teachers focus only on certain aspects that can lead to the difficult life circumstances in learners. It is determined that the considered professional development courses do not ensure the full-fledged development of teachers' social competence for working with learners in difficult life circumstances. As a result of the analysis of scientific research on the development of teachers' social competence for working with learners in difficult life circumstances, the necessity of improving and conducting a more detailed study of the mechanisms of this competence development has been substantiated.
URI: http://repo.uipa.edu.ua/jspui/handle/123456789/8350
ISSN: 2074-8922
Appears in Collections:Проблеми інженерно-педагогічної освіти (Збірник наукових праць)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Pipo_2023_80_9.pdfДворник О.М., Рубан Н.П.408,79 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.