Please use this identifier to cite or link to this item:
http://repo.uipa.edu.ua/jspui/handle/123456789/8340
Title: | UNIVERSAL MATRIX MODEL OF FORMATION OF COMPETENCE WITH ACCOUNT OF THE FUNCTIONS OF ACTIVITY AND MEASUREMENT OF LEARNING RESULTS BASED ON DUBLIN DESCRIPTORS |
Other Titles: | Універсальна матрична модель формування компетентностей з урахуванням функцій діяльності та вимірювання результатів навчання на основі дублінських дескрипторів |
Authors: | Riabchykov, M. Khurana, K. Рябчиков, М. Л. Курана, К. |
Keywords: | competence functions of activity autonomy and responsibility conditions of employer компетентності функції діяльності автономність і відповідальність умови роботодавців |
Issue Date: | 2019 |
Publisher: | УІПА |
Citation: | Riabchykov M. Universal Matrix Model оf Formation оf Competence with Account оf the Functions of Activity and Measurement of Learning Results Based on Dublin Descriptors / M. Riabchykov, K. Khurana // Проблеми інженерно-педагогічної освіти : зб. наук. пр. / Укр. інж.-пед. акад. - Харків, 2019. - № 64. - C. 48-61. |
Series/Report no.: | № 64; |
Abstract: | A conclusion on the need of the reciprocal movement of employers and educators in the process of
formulating specialist competencies was drawn on the base of the analysis of the priorities of the European
Commission. The justification for the principles of the formulation of competencies based on the functions
of the activities that are determined by the employer is proposed. The basic oxonmetric proposals for the
formulation of the functions of the activity have been developed and substantiated. The design, material,
technological, instrumental managerial, business functions were identified. Proposed functions are compared
with the curriculum for training specialists in several areas. The principles of measuring of learning
outcomes based on Dublin descriptors are defined. It was proposed to strengthen the share of the “autonomy
and responsibility” descriptor, the justifications for its formation and measurements are given. For this
descriptor in the formation of all the components of competence, formulated with the functions of the
activity, it is recommended to provide a real practical result. The forms of training, the most rational for the
formation of learning outcomes in accordance with the descriptors of "knowledge", "skills",
"communication", "autonomy and responsibility" are substantiated. A matrix model for the formation of
competencies based on learning outcomes has been developed. A qualimetric approach to the measurement
of learning outcomes is substantiated, on the basis of which the result of training is formed in an explicit
form. A criterion for the formation of competences in the form of the surface of learning outcomes is
proposed. The real level of competence of a specialist is compared with the requirements of the employer.
The possibility of a non-stationary level of learning outcomes was revealed.Comparison of a given and real
competence of a specialist should be made by groups of experts in the conditions of the counter policy of
employers and educational institutions. The proposed approaches are implemented in the preparation of
curricula for a number of specialties. На основі аналізу пріоритетів Європейської комісії зроблено висновки про необхідність зустрічного руху роботодавців і працівників освіти при формулюванні компетентностей фахівця. Запропоновано обґрунтування принципів формулювання компетентностей на основі функцій діяльності, які визначає роботодавець. Розроблено та обґрунтовано основні оксонметричні пропозиції для формулювання функцій діяльності. Виявлено проектувальну, матеріальну, технологічну, інструментальну, менеджерську, бізнес функції. Запропоновані функції зіставлені з навчальними планами підготовки фахівців за кількома напрямками. Визначено принципи вимірювання результатів навчання, сформованих на основі дублінських дескрипторів. Залежно від рівня дескриптора до таких методів навчання можна віднести іспити і тести, відхилення отриманих результатів від ідеальних, співвідношенням самостійності при виконанні завдань, експертним оцінюванням реальних результатів. Запропоновано посилити питому вагу дескриптора «автономність і відповідальність», наведені обґрунтування його формування та вимірювання. Для даного дескриптора при формуванні всіх складових компетентності, сформульованих з урахуванням функцій діяльності, рекомендується передбачати реальний практичний результат. Обґрунтовано форми підготовки, найбільш раціональні для формування результатів навчання відповідно до дескрипторів «знання», «вміння», «комунікації», «автономність і відповідальність». Розроблено матричну модель формування компетентностей з урахуванням результатів навчання. Обґрунтовано кваліметричний підхід до вимірювання результатів навчання, на основі якого формується підсумок навчання в явному вигляді. Запропоновано критерій формування компетентностей у вигляді поверхні результатів навчання. При цьому реальний рівень компетентностей фахівця зіставляється з вимогами роботодавця. Виявлена можливість нестаціонарного рівня результатів навчання. Зіставлення заданої і реальної компетентностей фахівця має відбуватися групами експертів в умовах зустрічної політики роботодавців та закладів освіти. Запропоновані підходи реалізовані при формуванні навчальних планів ряду спеціальностей. |
URI: | http://repo.uipa.edu.ua/jspui/handle/123456789/8340 |
ISSN: | 2074-8922 |
Appears in Collections: | Проблеми інженерно-педагогічної освіти (Збірник наукових праць) |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
7.pdf | Riabchykov Mykola1 , Khurana Karan | 396,58 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.