Пожалуйста, используйте этот идентификатор, чтобы цитировать или ссылаться на этот ресурс: http://repo.uipa.edu.ua/jspui/handle/123456789/8336
Название: ПРАВОВІ МЕЖІ АВТОНОМІЇ ЗВО ПРИ ФОРМУВАННІ ОСВІТНІХ ПРОГРАМ
Другие названия: Legal limits of the autonomy of higher education institutions while developing educational programs
Авторы: Варич, О. П.
Савохіна, М. В.
Varych, O.
Savokhina, M.
Ключевые слова: автономія закладу вищої освіти
правові межі
реалізація освітньої програми
моніторинг освітньої програми
autonomy of institution of higher education
legal limits
implementation of educational program
educational program monitoring
Дата публикации: 2019
Издательство: УІПА
Библиографическое описание: Варич О. П. Правові межі автономії зво при формуванні освітніх програм / О. П. Варич, М. В. Савохіна // Проблеми інженерно-педагогічної освіти. - 2019. - № 64. - C. 7-15.
Серия/номер: № 64;
Краткий осмотр (реферат): У роботі розглядаються питання меж правового регулювання діяльності закладів вищої освіти при розробці, реалізації, моніторингу, оновленні та перегляді освітніх програм. Зазначені особливості реалізації повноважень закладів вищої освіти в рамках таких правових конструкцій, як «межі правового регулювання» та «обмеження прав». Детально проаналізовано елементи кожного напрямку реалізації автономії закладів вищої освіти при формуванні освітніх програм. Розглянуто механізм імплементації положень загальних та спеціальних законів у сфері вищої освіти в локальні нормативно-правові акти, зокрема зазначені основні напрямки, за якими має бути сформована внутрішня нормативно-правова база, обґрунтована необхідність участі у зазначеному процесі викладачів та здобувачів вищої освіти. Проаналізовано процес створення спеціалізацій, процедуру їх затвердження Вченою Радою ЗВО, специфіку створення груп забезпечення спеціальностей, структуру та розподіл обов’язків у таких групах при створенні спеціалізацій, їх участь у проектуванні і реалізації освітніх програм. Установлено чіткі межі, форми і напрямки формалізації реальних правовідносин, які виникають на сучасному етапі розвитку вищої освіти у сфері формування освітніх програм через призму реалізації принципу автономії закладами вищої освіти. Систематизовано положення загальних та спеціальних законів, у яких встановлено правові межі автономії закладів вищої освіти при розробці (проектуванні) освітніх програм, проведено порівняльний аналіз впливу нормативно-правових актів, які мають вищу юридичну силу на формування локальної нормативно-правової бази, роль юридичної служби в систематизації, перегляді та оновленні внутрішніх положень та правил закладу вищої освіти. У рамках такого напрямку як моніторинг, перегляд та оновлення освітніх програм виокремлено вектори вдосконалення освітнього процесу під час взаємодії зі студентами, роботодавцями, викладачами та іншими стейкхолдерами, які зацікавлені у створенні ефективної, науково обумовленої, максимально наближеної до потреб виробництва освітньої програми.
The article deals with the issues of the legal regulation of the activities of higher education institutions in the development, implementation, monitoring, updating and revision of educational programs. The paper mentions the features of the implementation of the powers of higher education institutions within the context of such legal constructions as "the limits of legal regulation" and "restriction of rights". The elements of each direction of the autonomy of institutions of higher education in the formation of educational programs are analyzed in detail. The mechanism of implementation of the provisions of general and special laws in the field of higher education in the local legal acts is considered, namely the main directions which should form the internal regulatory framework; the necessity of higher education teachers’ and students’ participation in the given process is substantiated. The process of creating specializations, the procedure for their approval by the Academic Council of higher education institutions, the specifics of the creation of specialization groups, the structure and distribution of responsibilities in such groups in the creation of specializations, their participation in constructing and implementing educational programs are analyzed. Clear boundaries, forms and directions of formalization of the real legal relations that arise at the present stage of development of higher education in the field of formation of educational programs through the prism of the implementation of the principle of autonomy by higher education institutions are established. The provisions of general and special laws in which the legal limits of the autonomy of institutions higher education are established while developing (designing) educational programs are systematized, a comparative analysis of the influence of normative legal acts, having a higher legal force, on the formation of the local legal framework and the role of the legal service in systematization, review and updating of the internal regulations and rules of the higher education institution is conducted. In the context of monitoring, reviewing and updating educational programs, the vectors for improving the educational process are singled out while interacting with students, employers, teachers and other stakeholders who are interested in creating an effective and science-driven educational program which is as close as possible to the industry requirements.
URI (Унифицированный идентификатор ресурса): http://repo.uipa.edu.ua/jspui/handle/123456789/8336
ISSN: 2074-8922
Располагается в коллекциях:Проблеми інженерно-педагогічної освіти (Збірник наукових праць)

Файлы этого ресурса:
Файл Описание РазмерФормат 
3.pdfВарич О. П.1 , Савохіна М. В.263,68 kBAdobe PDFПросмотреть/Открыть


Все ресурсы в архиве электронных ресурсов защищены авторским правом, все права сохранены.