Пожалуйста, используйте этот идентификатор, чтобы цитировать или ссылаться на этот ресурс:
http://repo.uipa.edu.ua/jspui/handle/123456789/8331
Название: | СТРУКТУРА РОЗВИТКУ КОМУНІКАТИВНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ ІЗ ПСИХОЛОГІЇ |
Другие названия: | The essence and structure of the development of communicative competence of future specialists in psychology |
Авторы: | Шкурко, А. В. Shkurko, A. |
Ключевые слова: | комунікативна компетентність майбутній фахівець із психології розвиток communicative competence future specialist in psychology development |
Дата публикации: | 2023 |
Издательство: | УІПА |
Библиографическое описание: | Шкурко А. В. Структура розвитку комунікативної компетентності майбутніх фахівців із психології / А. В. Шкурко // Проблеми інженерно-педагогічної освіти : зб. наук. пр. / Укр. інж.-пед. акад. - Харків, 2023. - № 79. - С. 69-74. |
Краткий осмотр (реферат): | У статті здійснено аналіз структур комунікативної компетентності майбутніх фахівців
із психології різних науковців. Автор дійшов висновку про відсутність чіткої структури, яка б
ураховувала специфіку професійної діяльності фахівців із психології та сприяла б повноцінному
розвитку їх комунікативної компетентності. З’ясовано, що розвиток комунікативної компетентності
майбутніх фахівців із психології передбачає розвиток як особистісних якостей, так і професійних,
а сам процес має реалізовуватися в єдності теоретичної підготовки щодо норм і культури спілкування
та практичної – уміння застосовувати знання, вміння, добирати необхідні дієві технології та методики
під час живого спілкування з будь-яким співрозмовником. Із метою уточнення змісту структури
розвитку комунікативної компетентності майбутніх фахівців із психології, було здійснено
опитування психологів, які працюють за фахом, та науково-педагогічних працівників закладів вищої
освіти. Експерти виокремили компетенції, які обов’язково, на їх думку, повинні набути майбутні
фахівці з психології. Результатом цього опитування стало визначення ключових компетенцій:
мотиваційно-ціннісна, конфліктна, регулятивна, прогностична, рефлексивна, гностична, оціночна,
перцептивна. Висвітлено авторську структуру розвитку комунікативної компетентності майбутніх
фахівців із психології, яка складається із чотирьох компонентів та відповідних компетенції. До
соціально-вольового компоненту автор відносить регулятивну й перцептивну компетенції, що
спрямовані на формування навичок контролю у процесі спілкування. До інтегративно-діяльнісного
компоненту – технологічну, конфліктну та прогностичну компетенції, які забезпечать можливість
застосовувати різні методики та технології задля вирішення конфліктів та проблем шляхом
комунікації. За когнітивно-мотиваційним компонентом передбачено розвиток мотиваційно-ціннісної
та гностичної компетенції, що дозволяють підтримувати мотивацію до процесу розвитку
комунікативної компетентності. Рефлексивна та мовленнєва компетенції знаходять відображення в
комунікативно-рефлексивному компоненті структури. Єдність структурних компонентів дозволить
забезпечити всебічний розвиток майбутніх фахівців із психології як кваліфікованих спеціалістів із
високим рівнем розвитку комунікативної компетентності. The article analyzes the structures of communicative competence of future psychology specialists by various scholars. The author comes to the conclusion that there is no clear structure which would consider the specifics of the professional activity of psychology specialists and would contribute to the full development of their communicative competence. It has been found that the development of communicative competence of future psychology specialists involves the development of both personal and professional qualities, and the process itself should be implemented in the unity of theoretical training in the norms and culture of communication and practical training - the ability to apply knowledge, skills, select the necessary effective technologies and techniques during live communication with any interlocutor. To clarify the content of the development structure of future psychology specialists' communicative competence, a survey of psychologists working in the specialty and research and teaching staff of higher educational institutions has been conducted. The experts identified the competencies that, according to them, should be acquired by future psychology specialists. The result of this survey was the identification of key competencies: motivational and value, conflict, regulatory, prognostic, reflective, gnostic, evaluative, perceptual. The author's structure for the development of future psychology specialists' communicative competence, consisting of four components and corresponding competencies, has been highlighted. The author refers to the socio-volitional component as regulatory and perceptual competencies aimed at forming control skills in the process of communication. The integrative-activity component includes technological, conflict and prognostic competencies that will provide the ability to apply various methods and technologies to resolve conflicts and problems through communication. The cognitive-motivational component provides for the development of motivational-value and gnostic competencies to maintain motivation for the process of developing communicative competence. Reflective and speech competencies are reflected in the communicative and reflective component of the structure. The unity of the structural components will ensure the comprehensive development of future psychology specialists as qualified professionals with a high level of communication competence. |
URI (Унифицированный идентификатор ресурса): | http://repo.uipa.edu.ua/jspui/handle/123456789/8331 |
Располагается в коллекциях: | Проблеми інженерно-педагогічної освіти (Збірник наукових праць) |
Файлы этого ресурса:
Файл | Описание | Размер | Формат | |
---|---|---|---|---|
Pipo_2023_79_10.pdf | Шкурко А.В. | 492,73 kB | Adobe PDF | Просмотреть/Открыть |
Все ресурсы в архиве электронных ресурсов защищены авторским правом, все права сохранены.