Please use this identifier to cite or link to this item:
http://repo.uipa.edu.ua/jspui/handle/123456789/8326
Title: | СИСТЕМА ПРОФЕСІЙНИХ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ ХІМІЧНОЇ ГАЛУЗІ |
Other Titles: | System of professional competencies for future specialists in the chemical industry |
Authors: | Лазарєва, Т. А. Шапошник, А. М. Lazarieva, T. Shaposhnyk, A. |
Keywords: | хімічна галузь підготовка майбутніх фахівців кваліфікаційні вимоги інтегральна, загальна та фахова компетентності chemical industry training of future specialists qualification requirements integral, general, and professional competencies |
Issue Date: | 2023 |
Publisher: | УІПА |
Citation: | Лазарєва Т. А. Система професійних компетентностей майбутніх фахівців хімічної галузі / Т. А. Лазарєва, А. М. Шапошник // Проблеми інженерно-педагогічної освіти : зб. наук. пр. / Укр. інж.-пед. акад. - Харків, 2023. - № 79. - С. 23-30. |
Series/Report no.: | № 79; |
Abstract: | Статтю присвячено теоретичному обґрунтуванню та розробленню системи професійних
компетентностей майбутніх фахівців у хімічній галузі. Актуальність обраної теми обумовлена тим,
що сучасні хімічні підприємства мають значні можливості для впровадження новітніх технологій,
використання нетрадиційної сировини та матеріалів, сучасного обладнання, інноваційних підходів до
ведення технологічних процесів виробництва, включаючи нанотехнології. У цьому контексті
формування системи професійних компетентностей у майбутніх фахівців хімічної галузі
розглядається як важливий крок для забезпечення стійкості та успішного розвитку галузі в умовах
глобальних викликів.
У статті досліджується поняття "професійна компетентність фахівця хімічної галузі" як
сукупності знань, вмінь, навичок і особистих якостей необхідних майбутньому фахівцю для успішної
роботи у хімічній галузі. Авторами пропонується підхід до розроблення системи професійних
компетентностей шляхом визначення кваліфікаційних вимог та виробничих функцій для фахівців
хімічної галузі, зокрема інженерно-технічних та медико-біологічних спеціальностей.
У результаті аналізу виробничих функцій розроблено систему професійних компетентностей
майбутніх фахівців хімічної галузі та конкретизовано зміст інтегральної, загальної та фахової
компетентностей. Встановлено, що інтегральна компетентність передбачає глибоке розуміння
процесів та технологій хімічного виробництва та вміння використовувати креативність та
інноваційний підхід для вирішення завдань. Загальні компетентності охоплюють такі аспекти, як
визначення цілей, мотивація до досягнення результату, уміння самостійно розв'язувати проблеми та
постійно розвиватися. Фахові компетентності включають володіння фундаментальними концепціями
та теоріями хімії, здатність до аналізу хімічних процесів та технологій, використання математичних
моделей та програмного забезпечення для прогнозування властивостей речовин, проведення хімічних
досліджень та аналізу даних, володіння методологією оцінки та мінімізації ризиків у хімічній
промисловості.
Результати проведеного дослідження можуть бути використані для розробки освітніх програм
та підготовки майбутніх фахівців у хімічній галузі, сприяючи підвищенню якості освіти та підготовки
кваліфікованих кадрів у цій сфері. The article is devoted to the theoretical justification and development of professional competencies for future specialists in the chemical industry. The relevance of the chosen topic is explained by the significant opportunities for modern chemical enterprises to implement advanced technologies, use unconventional raw materials and materials, modern equipment, and innovative approaches to technological production processes, including nanotechnologies. Attention is drawn to the ecological, economic, and social challenges that require innovative approaches and solutions. In this context, the formation of a system of professional competencies in future specialists of the chemical industry is considered as an important step to ensure the stability and successful development of the industry in the face of global challenges. The article explores the concept of "professional competence of a specialist in the chemical industry" as a set of necessary knowledge, skills, abilities, and personal qualities required for successful work in the chemical industry. The authors propose an approach to developing a system of professional competencies by defining qualification requirements and production functions for specialists in the chemical industry, including engineering and technical and medical-biological specialties. As a result of the analysis of production functions, a system of professional competencies for future specialists in the chemical industry has been developed, and the content of integral, general, and professional competencies has been specified. It has been established that integral competence involves a deep understanding of processes and technologies of chemical production and the ability to use creativity and an innovative approach to solving tasks. General competencies encompass aspects such as goal setting, motivation for achieving results, the ability to independently solve problems, and continuous selfdevelopment. Professional competencies include mastery of fundamental concepts and theories of chemistry, the ability to analyse chemical processes and technologies, use mathematical models and software for predicting substance properties, conducting chemical research and data analysis, quality control of products and production processes, mastery of risk assessment and minimization methodology in the chemical industry. The results of the research can be used to develop educational programs and train future specialists in the chemical industry, contributing to the improvement of the quality of education and the preparation of qualified personnel in this field. |
URI: | http://repo.uipa.edu.ua/jspui/handle/123456789/8326 |
ISSN: | 2074-8922 |
Appears in Collections: | Проблеми інженерно-педагогічної освіти (Збірник наукових праць) |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Pipo_2023_79_5.pdf | Лазарєва Т.А.1 , Шапошник А.М.2 | 542,96 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.