Пожалуйста, используйте этот идентификатор, чтобы цитировать или ссылаться на этот ресурс: http://repo.uipa.edu.ua/jspui/handle/123456789/8314
Полная запись метаданных
Поле DCЗначениеЯзык
dc.contributor.authorRyabov, O.-
dc.contributor.authorРябов, О.-
dc.date.accessioned2024-07-31T08:28:29Z-
dc.date.available2024-07-31T08:28:29Z-
dc.date.issued2023-
dc.identifier.citationRyabov O. Analysis of the quality of synchronous and asynchronous distance learning in UIPA and determination of prospects for its optimization / O. Ryabov // Проблеми інженерно-педагогічної освіти : зб. наук. пр. / Укр. інж.-пед. акад. - Харків, 2023. - № 78. - С. 13-22.uk_UA
dc.identifier.issn2074-8922-
dc.identifier.urihttp://repo.uipa.edu.ua/jspui/handle/123456789/8314-
dc.description.abstractThe relevance of the article is to reveal the technology of ensuring the quality of distance education based on a step-by-step evaluation of the developed materials, to identify the criteria for the completeness of the mandatory and additional components of the course studied remotely on the website of the HEI. Such an examination is called structural and functional and consists of three parts: mandatory group 1; mandatory group 2; additional group 3. Mandatory groups include general information; course annotations, work program, information about the teacher, scores for assignments, tasks for practical and independent work of students, module control issues, methodological instructions for practical and independent tasks. An additional group includes lecture texts, presentations, glossary, etc. Completeness criteria are developed for each department, as each department has its own characteristics and specifics of educational disciplines. The article provides tables of completeness criteria for the Department of Foreign Languages and for all other departments. The second type of expertise that is proposed is the support expertise. For the Department of Foreign Languages, it consists of two mandatory groups. The first group includes: enrollment of students, timely checking of assignments, correctness of hyperlinks, student activity, etc. The second group includes the availability of comments in case of not using the maximum score for an assignment, feedback through surveys, etc. For other departments, the content of peer review is slightly different, namely: two main groups covering the correctness of the date of assignments, the availability of a list of groups with student option numbers, timeliness of assignment checking, and the activity of the teacher and students; the third additional group takes into account the activity of the teacher's pedagogical activity and the activity of teamwork in the DL. The constant use of peer review during the semester and periodic assessment of the completeness of the course content studied by students allows for ongoing adjustment of the content and methods of mastering the disciplines, which improves the quality of distance learning. The article discusses the procedure for certification of an e-learning course and the procedure for establishing and operating a certification commission. The analysis of distance learning at UIPA allowed the author to identify the main reserves that can be used to improve the quality of online learning. The conclusions highlight some problematic issues that should be addressed by teachers, students and the administration of the higher education institution. The conclusion is made that it is necessary to carry out a number of organizational, control, motivational measures within the HEI to optimize the content and control in the process of using distance education. For the prospect of further research, further development of the content of distance courses, the mechanism of their use and control to improve the quality of distance learning is determined.uk_UA
dc.description.abstractАктуальність статті полягає в розкритті технології забезпечення якості дистанційної освіти на основі покрокового оцінювання розроблених матеріалів, виокремлення критеріїв повноти розташування на сайті ДО обов’язкових і додаткових складових курсу, що вивчається дистанційно. Така експертиза має назву структурно-функціональної і складається з трьох частин: обов’язкової групи 1; обов’язкової групи 2; додаткової групи 3. Обов’язкові групи охоплюють загальні відомості; анотацію курсів, робочу програму, відомості про викладача, бали за виконання завдань, завдання для практичної і самостійної роботи студентів, питання модульного контролю, методичні вказівки для виконання практичних і самостійних завдань. Додаткова група включає тексти лекцій, презентації, глосарій тощо. Критерії повноти розробляються для кожної кафедри, оскільки кожна кафедра має свої особливості та специфіку освітніх дисциплін. У статті наведені таблиці критеріїв повноти для кафедри іноземних мов та для всіх інших кафедр. Другий вид експертизи, який пропонується, це експертиза супроводу. Для кафедри іноземних мов вона складається з двох обов’язкових груп. Перша група включає: зарахування студентів, своєчасну перевірку завдань, коректність праці гіперпосилань, активність студентів, ін. До другої групи входять питання наявності коментарю у разі застосування не максимального балу за завдання, зворотний зв'язок за допомогою опитувань тощо. Для інших кафедр зміст експертного оцінювання трохи інший, а саме: дві основних групи, що охоплюють питання коректності дати завдань, наявності списку груп з номерами варіантів студентів, своєчасності перевірки завдань, активності роботи викладача і студентів; третя додаткова група враховує активність педагогічної діяльності викладача та активність колективної роботи в ДО. Постійне використання експертного оцінювання протягом семестру та періодичне оцінювання повноти завантаження змісту курсу, що вивчають студенти, дає змогу здійснювати поточне коригування змісту та способів опанування дисциплінами, що підвищує якість дистанційного навчання. У статті розглядається порядок проведення атестації електронного навчального курсу – ЕНК та порядок створення і роботи атестаційної комісії. Аналіз дистанційного навчання в УІПА дав змогу автору виокремити основні резерви, які можна використати для підвищення якості навчання в онлайн режимі. У висновках йдеться про деякі проблемні питання, які бажано вирішити з боку викладачів, з боку студентів та з боку адміністрації закладу вищої освіти. Робиться висновок про необхідність в межах ЗВО провести низку заходів організаційного, контрольного, мотиваційного характеру для оптимізації змісту та контролю в процесі застосування дистанційної освіти. Для перспективи подальших досліджень визначається подальше розроблення змісту дистанційних курсів, механізму їх використання та контролю для підвищення якості дистанційного навчання.-
dc.language.isoenuk_UA
dc.publisherУІПАuk_UA
dc.relation.ispartofseries№ 78;-
dc.subjectdistance learninguk_UA
dc.subjectquality of distance learninguk_UA
dc.subjectexamination of the completeness of the course downloaduk_UA
dc.subjectexamination of support during the semesteruk_UA
dc.subjectдистанційне навчанняuk_UA
dc.subjectякість дистанційного навчанняuk_UA
dc.subjectекспертиза повноти завантаження курсуuk_UA
dc.subjectелектронний навчальний курсuk_UA
dc.titleANALYSIS OF THE QUALITY OF SYNCHRONOUS AND ASYNCHRONOUS DISTANCE LEARNING IN UIPA AND DETERMINATION OF PROSPECTS FOR ITS OPTIMIZATIONuk_UA
dc.title.alternativeАналіз якості синхронного та асинхронного дистанційного навчання в УІПА та визначення перспектив його оптимізаціїuk_UA
dc.typeArticleuk_UA
Располагается в коллекциях:Проблеми інженерно-педагогічної освіти (Збірник наукових праць)

Файлы этого ресурса:
Файл Описание РазмерФормат 
Pipo_2023_78_4.pdfRyabov Oleg488,64 kBAdobe PDFПросмотреть/Открыть


Все ресурсы в архиве электронных ресурсов защищены авторским правом, все права сохранены.