Please use this identifier to cite or link to this item: http://repo.uipa.edu.ua/jspui/handle/123456789/8313
Title: ЗАПРОВАДЖЕННЯ КОМПЕТЕНТНІСТНОГО ПІДХОДУ ДО ЗДОРОВ`ЯЗБЕРЕЖЕННЯ У СИСТЕМІ ВИЩОЇ ОСВІТИ
Other Titles: Introduction of a competent approach to healthcare in the system of higher education
Authors: Пивоваров, О. В.
Pyvovarov, O. V.
Keywords: здоров’язбереження
компетентність
Національна рамка кваліфікацій
гендерний підхід
healthcare
competence
National Qualifications Framework
gender approach
Issue Date: 2023
Publisher: УІПА
Citation: Пивоваров О. В. Запровадження компетентністного підходу до здоров`язбереження у системі вищої освіти / О. В. Пивоваров // Проблеми інженерно-педагогічної освіти. - 2023. - № 78. - С. 5-12.
Series/Report no.: № 78;
Abstract: Для забезпечення національної безпеки країни все більше актуального значення набуває впровадження концепції здоров’язбереження в суспільне життя і зокрема в систему вищої освіти. Актуальним і вагомим завдання є формування і забезпечення здоров’я кожної фізичної особи, зокрема здобувачів вищої освіти. Мета і завдання дослідження – аналіз та оцінка стану і підходів до формування компетентності здоров’язбереження здобувачів вищої освіти. Результатами є узагальнення важливості формування компетентності здоров’язбереження здобувачів усіх спеціальностей навчання, зокрема медичного і інженерного спрямування. Для визначення націленості на формування компетентності здоров’язберження в контексті формування загальних компетентностей проведено опитування із застосуванням розробленої анкети через створення гугл форми. В опитуванні взяли участь здобувачі освіти першого рівня 1 курсу різних ЗВО Харкова. Переважна кількість здобувачів задоволена якістю сучасної вищої освіти. Розмаїття відповідей свідчить про широке сприйняття здобувачами розуміння результатів навчання. Більшість (72%) віддали перевагу визначенню компетентності, яке відповідає Національній рамці кваліфікацій щодо її складових. Відповіді на питання щодо формування при здобуванні вищої освіти компетентності здоров`язбереження показало необхідність додаткових поглиблених досліджень. Визнано перспективним сучасним методом із запровадження компетентністного підходу – це використання компетентністно-орієнтованих завдань. Перспективним є пошук посилення педагогічної діяльності з технологічного забезпечення процесу формування компетентності здоров’язбереження. Певні відмінності в сприйнятті стану і напрямів її формування у здобувачів вищої освіти за статтю потребують дослідження необхідних заходів з урахуванням гендерного підходу.
In order to ensure the national security of the country, the introduction of the concept of healthcare into public life and, in particular, into the system of higher education is becoming increasingly important. An immediate and crucial objective involves fostering and ensuring the well-being of each individual, particularly those pursuing higher education. The research aims to scrutinize and assess the current state and methodologies involved in cultivating healthcare competence among students in higher education. The result is a generalization of the importance of the formation of healthcare competence of students of all educational specialties, in particular, medical and engineering. To determine the focus on the formation of healthcare competence in the context of the formation of general competences, a survey was conducted using the developed questionnaire through the creation of a Google form. Students of the first level of the 1st year of various higher education institutions of Kharkiv took part in the survey. The vast majority of students are satisfied with the quality of modern higher education. The diversity in responses highlights a broad spectrum of how students interpret learning outcomes. A substantial majority (72%) favored a definition of competence aligned with the National Qualifications Framework in terms of its components. Responses regarding the development of healthcare competence in higher education underscored the necessity for further comprehensive investigation. Employing competence-focused tasks has been acknowledged as a promising contemporary method for implementing the competence approach. Exploring ways to enhance pedagogical practices through technological support in shaping healthcare competence shows promise. The noticeable variations in how male and female higher education students perceive the existing state and pathways for developing this competence indicate the need for exploring gender-specific measures that should be taken into account.
URI: http://repo.uipa.edu.ua/jspui/handle/123456789/8313
ISSN: 2074-8922
Appears in Collections:Проблеми інженерно-педагогічної освіти (Збірник наукових праць)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Pipo_2023_78_3.pdfПивоваров О.В.463,73 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.