Please use this identifier to cite or link to this item:
http://repo.uipa.edu.ua/jspui/handle/123456789/8312
Title: | МЕТОДОЛОГІЧНИЙ АНАЛІЗ ВИКОРИСТАННЯ ІНТЕРАКТИВНИХ ТЕХНОЛОГІЙ У ПРОЦЕСІ ПІДГОТОВКИ БАКАЛАВРІВ ПРОФЕСІЙНОЇ ОСВІТИ ДЛЯ НАФТОГАЗОВОЇ ГАЛУЗІ |
Other Titles: | Methodological analysis of the use of interactive technologies in the process of training bachelors of vocational education for the oil and gas industry |
Authors: | Антоненко, Н. С. Прокопенко, О. О. Руденко, Я. С. Antonenko, N. Prokopenko, O. Rudenko, Ya. |
Keywords: | нафтогазова галузь підготовка бакалаврів професійні компетентності інженерно-педагогічна освіта oil and gas industry bachelor's degree training professional competencies engineering and pedagogical education |
Issue Date: | 2021 |
Publisher: | УІПА |
Citation: | Антоненко Н. С. Методологічний аналіз використання інтерактивних технологій у процесі підготовки бакалаврів професійної освіти для нафтогазової галузі / Н. С. Антоненко, О. О. Прокопенко, Я. С. Руденко // Проблеми інженерно-педагогічної освіти. - 2021. - № 72. - С. 5-12. |
Series/Report no.: | № 72; |
Abstract: | У роботі представлено матеріали, що висвітлюють результати впровадження інтенсивних методів
у підготовку бакалаврів професійної освіти за спеціалізацією «Видобуток, переробка та
транспортування корисних копалин» за освітньою програмою «Професійна освіта (Нафтогазова
справа)» з метою підвищення ефективності освітнього процесу. Проаналізовано вимоги роботодавців
до кадрового складу підприємств нафтогазової галузі та показано їх урахування при підготовці
здобувачів вищої освіти на кафедрі автоматизації, метрології та енергоефективних технологій
Української інженерно-педагогічної академії. Обґрунтовано, що максимальну ефективність при
отриманні знань здобувачами освіти, формуванні їх фахових компетентностей, розвитку особистісних
якостей забезпечує використання інтерактивних форм і методів освітнього процесу. Висвітлено
взаємозв’язок використання інтерактивних технологій при проведенні лекцій та практичних занять із
курсу «Технічна діагностика та подовження ресурсу об’єктів нафтогазової галузі» та рівня
ефективності формування фахових компетентностей випускників та відповідності їх вимогам,
визначеним роботодавцями. Проведено аналіз особливостей розробки і проведення занять із
використанням інтенсивних технологій: інтерактивних лекцій та кейс-стаді на практичних заняттях із
курсу «Технічна діагностика та подовження ресурсу об’єктів нафтогазової галузі». Наведено аналіз
результатів їх упровадження в освітній процес. Показано переваги використання активних методів при
створенні і впровадженні системи підготовки бакалаврів професійної освіти для нафтогазової галузі.
Обґрунтовано актуальність створення і впровадження розглянутих технологій при організації
освітнього процесу з інших дисциплін освітньої програми. Показано, що така форма проведення
навчальних занять зі спеціальних дисциплін забезпечує ефективність формування фахових
компетентностей випускників та відповідність їх вимогам, визначеним роботодавцями. The paper presents materials demonstrating the results of the introduction of intensive methods in the process of training bachelors of vocational education in the specialty "Extraction, processing and transportation of minerals" under the educational program "Vocational Education (Oil and Gas Business)" in order to increase the efficiency of the educational process. The requirements of employers put forward to the staff of oil and gas enterprises are analyzed, and it is shown how they are taken into account within the process of training higher education students at the Department of Automation, Metrology and Energy Efficient Technologies of Ukrainian Engineering Pedagogics Academy. It has been substantiated that the use of interactive forms and methods in the educational process ensures the maximum efficiency in obtaining knowledge by higher education students, forming their professional competencies, and developing their personal qualities. The relationship between the use of interactive technologies during lectures and practical classes in the course "Technical diagnostics and extension of the resource of oil and gas facilities" and the level of effectiveness of the formation of professional competencies of graduates and their compliance with the requirements of certain employers is shown. An analysis of the features of designing and conducting classes using intensive technologies, i.e. interactive lectures and case studies in practical classes within the course "Technical diagnostics and extension of the resource of oil and gas facilities", has been conducted. The analysis of the results of their implementation in the educational process is presented. The advantages of using active methods in the creation and implementation of a system for training bachelors of vocational education for the oil and gas industry are shown. The relevance of the creation and implementation of the considered technologies in the organization of the educational process in other disciplines of the educational program is substantiated. It is shown that this form of conducting training sessions in special disciplines ensures the effectiveness of the formation of professional competencies of graduates and their compliance with the requirements of certain employers. |
URI: | http://repo.uipa.edu.ua/jspui/handle/123456789/8312 |
ISSN: | 2074-8922 |
Appears in Collections: | Проблеми інженерно-педагогічної освіти (Збірник наукових праць) |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Антоненко С. Прокопенко О., Руденко Я..pdf | Антоненко Н.С., Прокопенко О. О., Руденко Я. С. | 297,5 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.