Пожалуйста, используйте этот идентификатор, чтобы цитировать или ссылаться на этот ресурс: http://repo.uipa.edu.ua/jspui/handle/123456789/8271
Название: Формування змісту підготовки бакалаврів за спеціальністю 011 Освітні, педагогічні науки
Другие названия: Formation of the content of bachelor's training in the specialty 011 Educational and pedagogical sciences
Авторы: Божко, Н. В.
Bozhko, N. V.
Ключевые слова: освітні, педагогічні науки
бакалавр
асистент вчителя
педагог-організатор
освітня програма
освітні компоненти
educational, pedagogical sciences
bachelor
teacher's assistant
teacher-organizer
educational program
educational components
Дата публикации: 2022
Издательство: УІПА
Библиографическое описание: Божко Н. В. Формування змісту підготовки бакалаврів за спеціальністю 011 Освітні, педагогічні науки / Н. В. Божко // Проблеми інженерно-педагогічної освіти : зб. наук. пр. / Укр. інж.-пед. акад. - Харків, - 2022. - № 77. - С. 32-43.
Серия/номер: № 77;
Краткий осмотр (реферат): У статті розглянуто питання формування переліку освітніх компонентів освітньої програми «Освітні, педагогічні науки» для підготовки за спеціальністю 011 Освітні, педагогічні науки першим бакалаврським рівнем. Визначено переліки посад, на які можуть бути працевлаштовані випускники освітньої програми на підставі Національного класифікатора професій та інших нормативно-правових документів, а також закладів освіти, в яких вони можуть працювати. Проаналізовано освітні програми закладів вищої освіти України для підготовки бакалаврів за спеціальністю 011 Освітні, педагогічні науки та їх освітній фокус. Визначено, що всі освітні програми, незалежно від їх назви, спрямовані на підготовку фахівців у сфері освіти та педагогіки, соціально-виховної та культурно-дозвіллєвої діяльності. На прикладі Української інженерно-педагогічної академії докладно розглянуто питання формування змісту освітньої програми «Освітні, педагогічні науки» першого бакалаврського рівня з огляду на мету підготовки і можливі посади педагогічних працівників, які можуть обіймати її випускники. Зосереджено увагу на таких посадах педагогічних працівників як асистент вчителя та педагог-організатор, проаналізовано нормативні документи (листи та накази Міністерства освіти і науки), які регламентують їх діяльність. Встановлено відсутність стандартів вищої освіти зі спеціальності 011 Освітні, педагогічні науки та професійних стандартів з зазначених професій. Наведено загальну характеристику професій асистент вчителя (в тому числі з інклюзивним та інтегрованим навчанням) та педагога-організатора. Проаналізовано діяльність цих педагогічних працівників, визначені кваліфікаційні вимоги до них та трудові функції, які вони можуть виконувати. Досліджені погляди науковців щодо визначення поняття «професійної компетентності» асистента вчителя та педагога-організатора, а також компонентів, що входять до його структури. Доведено можливість підготовки майбутнього асистента вчителя та педагога-організатора за однією освітньою програмою враховуючи співпадіння в більшості випадків кваліфікаційних вимог до цих фахівців. З огляду на знання, якими повинні володіти асистент вчителя та педагог-організатор, визначено орієнтовний перелік освітніх компонентів для використання в процесі навчання в закладах вищої освіти (що забезпечує їх варіативність) та рекомендації щодо його застосування (з огляду на освітній фокус програми, вимоги стейкхолдерів, можливості науково-педагогічних працівників). The article deals with the issue of forming a list of educational components of the educational program "Educational and Pedagogical Sciences" for training students majoring in the specialty 011 “Educational and Pedagogical Sciences” at the first bachelor's level. The lists of positions for which graduates of the educational program can be employed on the basis of the National Classification of Occupations and other regulatory documents, as well as education institutions in which they can work, are determined. The article analyzes the educational programs of Ukrainian higher education institutions for the training of bachelors in the specialty 011 “Educational and Pedagogical Sciences” and their educational focus. It is determined that all educational programs, regardless of their name, are aimed at training specialists in the field of education and pedagogy, social and educational, cultural and leisure activities. Based on the example of Ukrainian Engineering Pedagogics Academy, the article examines in detail the issues of forming the content of the educational program "Educational and Pedagogical Sciences" of the first bachelor's degree, taking into account the purpose of training and possible positions of pedagogical workers that its graduates can hold. Attention is focused on such positions of pedagogical workers as a teacher's assistant and a teacher-organizer; the regulatory documents (letters and orders of the Ministry of Education and Science) that regulate their activities are analyzed. The article highlights the absence of higher education standards in the specialty 011 "Educational and Pedagogical Sciences" and professional standards for these professions. A general description of the professions of a teacher's assistant (including inclusive and integrated education) and a teacher-organizer is given. The activities of these teaching professionals are analyzed, the qualification requirements for them and the labor functions they can perform are determined. The views of scientists on the definition of the concept of "professional competence" of a teacher's assistant and a teacher-organizer, as well as the components that make up its structure, are studied. The possibility of training a teacher's assistant and a teacher-organizer within one and the same educational program is proved, given identical qualification requirements for these specialists in most cases. Taking into account the knowledge that a teacher's assistant and a teacher-organizer should have, an indicative list of educational components to use in the process of studying at higher education institutions (which ensures their variability) and recommendations for its application (taking into account the educational focus of the program, stakeholder requirements, and opportunities of research and teaching staff) are determined.
URI (Унифицированный идентификатор ресурса): http://repo.uipa.edu.ua/jspui/handle/123456789/8271
ISSN: 2074-8922
Располагается в коллекциях:Проблеми інженерно-педагогічної освіти (Збірник наукових праць)

Файлы этого ресурса:
Файл Описание РазмерФормат 
6.pdfБожко Н. В.491,82 kBAdobe PDFПросмотреть/Открыть


Все ресурсы в архиве электронных ресурсов защищены авторским правом, все права сохранены.