Please use this identifier to cite or link to this item:
http://repo.uipa.edu.ua/jspui/handle/123456789/8255
Title: | MONITORING TECHNIQUES IN FOREIGN LANGUAGE LEARNING AT ENGINEERING UNIVERSITIES |
Other Titles: | Види і форми контролю на заняттях з іноземної мови у технічному ЗВО |
Authors: | Bryntseva, O. Бринцева, О. |
Keywords: | teaching and monitoring methods objective control foreign language learning diagnostics Moodle platform методи навчання та контролю об'єктивний контроль іноземна мова діагностика навчання платформа Moodle |
Issue Date: | 2021 |
Publisher: | УІПА |
Citation: | Bryntseva O. Monitoring techniques in foreign language learning at engineering universities / O. Bryntseva // Проблеми інженерно-педагогічної освіти : зб. наук. пр. / Укр. інж.-пед. акад. - Харків, 2021. - № 73. - С. 104-110. |
Series/Report no.: | № 73; |
Abstract: | The article is devoted to the issues of monitoring the results of students' learning activities to
determine the degree of learning objectives achievement and the level of foreign language and speech
competence in the process of foreign language training in a technical higher education institution. It is noted
that the development of the system of objective control is one of the important directions of foreign language
teaching in technical universities, as it allows controlling knowledge and training efficiency objectively, and
the control is an integral element of any activity, including foreign language teaching.
The article deals with the system of monitoring in foreign language classes, allowing the teachers to
stimulate learning activity, ensure the systematization of the previously learned materials, develop students'
self-analysis and systematic work, and prevent the development of incorrect skills; the advantages and
disadvantages of testing foreign language knowledge of students are highlighted. The author defines the
criteria to be followed in compiling tests. The article pays special attention to electronic testing, playing a
significant role in the process of organizing control in foreign language classes at technical universities; its
key characteristics include validity, reliability, representativeness and discriminating ability; the criteria of
designing, types and forms of monitoring on the example of the Department of Foreign Language Training,
European Integration and International Cooperation (UEPA) and the advantages of testing on the Moodle
platform are highlighted. The author emphasizes that electronic testing should not completely replace
traditional forms of control. A reasonable combination of traditional and computer-based control is necessary
to obtain a stable result of knowledge assessment in the process of foreign language teaching. Computerbased tests on a certain topic (Entry Test, Diagnostic/Progress Test, Achievement Test), as well as the final
test at the end of a semester and academic year, can serve as an excellent supplement to such traditional
forms of control as oral questioning during practical classes, written control translation, essays, colloquiums,
and oral exams.
The article concludes that, in the process of organizing a foreign language course at a higher technical
education institution, the improvement of the system of foreign language teaching is directly related to
improving the system of control. ICT applications for assessing students' knowledge and skills can
significantly improve the efficiency of the work in this direction. Стаття присвячена питанням моніторингу результатів навчальної діяльності студентів з метою визначення ступеня досягнення цілей навчання та рівня іншомовної та мовленнєвої компетенції у процесі навчання іноземній мові у технічному ЗВО. Наголошується, що розробка системи об'єктивного контролю є одним із важливих напрямів методики викладання іноземних мов у технічному вищому навчальному закладі, оскільки дозволяє об'єктивно контролювати знання та ефективність навчання, а контроль – це невід'ємний елемент будь-якої діяльності, у тому числі й навчання іноземній мові. У статті розглядається система моніторингу на заняттях з іноземної мови, яка дозволяє стимулювати навчальну діяльність, забезпечити систематизацію раніше вивченого матеріалу, розвивати у студентів самоаналіз та систематичну роботу, запобігти формуванню неправильних навичок; висвітлюються переваги та недоліки тестування іншомовних знань студентів. Авторка визначає критерії, яким необхідно слідувати при складанні тестів. Особливу увагу у статті приділяється електронному тестуванню, що відіграє значну роль у процесі організації контролю на заняттях з іноземної мови у технічному ЗВО: визначаються його ключові характеристики: валідність, надійність, репрезентативність та дискримінаційна спроможність; критерії конструювання та види й форми моніторингу на прикладі кафедри Іншомовної підготовки, Європейської інтеграції та міжнародного співробітництва (УІПА); висвітлюються переваги проведення тестування на платформі Moodle. Авторка підкреслює, що електронне тестування не повинно повністю замінювати традиційні форми контролю. Для отримання стабільного результату оцінки знань у процесі навчання іноземної мови необхідно розумне поєднання традиційного та комп'ютерного контролю. Комп'ютерні тести з певної теми (вступний, поточний, навчальний), а також підсумковий після закінчення семестру та навчального року можуть послужити прекрасним доповненням до таких традиційних форм контролю як усне опитування на практичних заняттях, письмовий контрольний переклад, есе, реферат, колоквіум, усний іспит. У статті зроблено висновки, що у процесі організації курсу іноземної мови у вищому навчальному технічному закладі покращення системи викладання іноземної мови безпосередньо пов'язане з покращенням системи контролю. ІКТ додатки з метою оцінювання знань та умінь студентів дозволяють значно підвищити ефективність роботи в рамках цього напряму. |
URI: | http://repo.uipa.edu.ua/jspui/handle/123456789/8255 |
ISSN: | 2074-8922 |
Appears in Collections: | Проблеми інженерно-педагогічної освіти (Збірник наукових праць) |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Pipo_2021_73_14.pdf | Bryntseva O. | 344,43 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.