Please use this identifier to cite or link to this item:
http://repo.uipa.edu.ua/jspui/handle/123456789/8250
Title: | ERROR-FREE ACTIVITY OF THE INFORMATION PROCESSING OPERATOR: TARGETED TRAINING CONCEPT |
Other Titles: | Безпомилкова діяльність оператора обробки інформації: концепція цільового навчання |
Authors: | Sazhko, H. Pirsl, D. S. Сажко, Г. Піршл, Д. |
Keywords: | information processing operator quality of activity engineers-teachers target training of operators оператор обробки інформації якість діяльності інженери-педагоги цільова підготовка операторів |
Issue Date: | 2021 |
Publisher: | УІПА |
Citation: | Sazhko H. I. Error-free activity of the information processing operator: targeted training concept / H. I. Sazhko, Danica S. Pirsl // Проблеми інженерно-педагогічної освіти : зб. наук. пр. / Укр. інж.-пед. акад. - Харків, 2021. - № 73. - С. 60-67. |
Series/Report no.: | № 73; |
Abstract: | The relevance of the paper is reflected in the investigation of the activities structure in numerous
modern professions, with a significant share devoted to an operator’s activities. Therefore, a problem of
ensuring the quality of operators’ activities, and the error-free and timely computer processing of text,
graphic and figurative information must be solved. Assumptions that the high-quality training of operators is
based on the profound knowledge of the qualitative and quantitative characteristics of the errors flows are
verified. The concept of the targeted training of information processing operator to perform error-free
activity is highlighted and described. The essence of the targeted training is to develop the theoretical
foundations of a methodological system for the formation of the operator’s readiness to perform error-free
activity, taking into account the professional level of individual groups of students. The correct construction
of the concept is enhanced if it takes the form of a set of clearly separable statements. The set is complete,
consistent and contains elements that cannot be inferred from each other. The consistency and non-deduction
of the provisions were proved within the framework of the presented study, and the completeness was proved
based on the theory of ergonomic training of engineers-teachers specializing in computers to perform
professional activity. Experimental ergonomic research enhances the introduction of the targeted training of
an information processing operator into the practice of vocational training, along with mass and individual
training. Targeted training allows one to rely on the laws of mathematical learning theory. Prospects for
further research would include conducting an experiment to find an experimental coefficient characterizing
the operator’s ability to learn; conducting a comparative pedagogical experiment to determine the
pedagogical effectiveness of the targeted training of computer typing operators, and the introduction of the
innovative methodological support into the educational process. Актуальність даної статті в тому, що в структурі діяльності великої кількості сучасних професій значну частину займає операторська діяльність. Тому існує проблема забезпечення якості діяльності операторів, яка зводиться, до забезпечення безпомилковості і своєчасності комп'ютерної обробки текстової, графічної та образної інформації. Надано обґрунтування того, що в основі якісної підготовки операторів є знання якісних і кількісних характеристик потоків здійснюваних помилок. Виокремлено й описано основні положення концепції цільової підготовки операторів обробки інформації до безпомилкової діяльності. Суть цільової підготовки полягає в розробці теоретичних основ методичної системи формування готовності операторів до безпомилкової діяльності, що враховує професійний рівень окремих груп студентів. Правильність побудови концепції в тому, що вона відображена у формі сукупності чітко розподілених тверджень, и ця сукупність повна, несуперечлива і з елементами, що не виводяться один з одного. Несуперечливість й невиводимість положень доведено в рамках представленого дослідження, а повнота доведена з позиції теорії ергономічної підготовки інженерів-педагогів комп'ютерного профілю до професійної діяльності.Експериментальні ергономічні дослідження дозволяють ввести в практику професійного навчання поряд з масовою й індивідуальною підготовкою цільову підготовку операторів обробки інформації. При цільовій підготовці можна спиратися на закономірності математичної теорії навчання. Перспектива подальших досліджень: проведення експерименту з метою знаходження експериментального коефіцієнту, що характеризує здатність оператора до навчання; проведення порівняльного педагогічного експерименту з визначення педагогічної ефективності цільової підготовки операторів обробки інформації та впровадження в освітній процес інноваційного методичного забезпечення |
URI: | http://repo.uipa.edu.ua/jspui/handle/123456789/8250 |
ISSN: | 2074-8922 |
Appears in Collections: | Проблеми інженерно-педагогічної освіти (Збірник наукових праць) |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Pipo_2021_73_9.pdf | Halyna Sazhko1 , Danica S. Pirsl | 414,48 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.