Пожалуйста, используйте этот идентификатор, чтобы цитировать или ссылаться на этот ресурс: http://repo.uipa.edu.ua/jspui/handle/123456789/8244
Название: ANALYSIS OF FEATURES AND GENERALIZATION OF THE EXPERIENCE OF VOCATIONAL EDUCATION TRAINING FOR THE OIL AND GAS INDUSTRY
Другие названия: Аналіз особливостей та узагальнення досвіду підготовки магістрів професійноїо світи для нафтогазової галузі
Авторы: Prokopenko, O.
Antonenko, N.
Антоненко, Н. С.
Прокопенко, О. О.
Ключевые слова: oil and gas industry
training of higher education students
training system
educational program
нафтогазова галузь
підготовка здобувачів вищої освіти
система підготовки кадрів
освітня програма
Дата публикации: 2021
Издательство: УІПА
Библиографическое описание: Antonenko N. S. Analysis of features and generalization of the experience of vocational education training for the oil and gas industry / N. S. Antonenko, O. O. Prokopenko // Проблеми інженерно-педагогічної освіти : зб. наук. пр. / Укр. інж.-пед. акад. - Харків, 2021. - № 73. - С. 5-18.
Серия/номер: № 73;
Краткий осмотр (реферат): The paper presents materials highlighting important and current problems of training masters of vocational education for the oil and gas industry in various aspects of scientific and educational activities. The relationship between the conditions of innovative development of the oil and gas industry and its personnel support is also covered in the paper. The requirements for employment of specialists in the oil and gas industry are analyzed, and it is shown how they are taken into account in the preparation of masters in the educational program “Professional Education (Oil and Gas)” of the second master’s level of higher education. The relevance of the development and implementation of the system of training educational personnel for the industry is also justified. The results of the analysis of the educational program are presented, and the experience of training students in accordance with this program at Ukrainian Engineering Pedagogics Academy is summarized. The structure and content of the educational program is analyzed. The features and uniqueness of the educational program are shown. It is demonstrated that the interests and suggestions of stakeholder groups were taken into account when formulating the goals and program outcomes of the educational program in the contexts of the industry and region specifics. The paper demonstrates that the goals and program results of the educational program reflect trends in the development of the specialty and the job market. It is also highlighted that the educational program allows achieving educational results that meet the requirements of the National Framework of qualifications and are defined by the standard of higher education. The mechanisms of forming an individual educational trajectory of higher education students according to the educational program are presented. The structural and logical scheme of the educational program is exhibited; its implementation in the educational process is justified. The paper analyzes the particularities of the development and implementation of the vocational education system for the oil and gas industry, formulates and summarizes the scientific and educational results that were obtained by the authors during the implementation of the project.
Уроботі представлено матеріали, що висвітлюють важливі й актуальні проблеми підготовки магістрів професійної освіти для нафтогазової галузі в різних аспектах науково-педагогічної діяльності. Висвітлено взаємозв’язок умов інноваційного розвитку нафтогазової галузі та її кадрового забезпечення. Проаналізовано вимоги, які висувають при працевлаштуванні до фахівців нафтогазової галузі та показано, якїх враховано при підготовці здобувачів вищої освіти за освітньою программою «Професійна освіта (Нафтогазова справа)» другого магістерського рівня вищої освіти. Обгрунтовано актуальність створення і впровадження системи підготовки і інженерно-педагогічних кадрів для галузі. Наведено результати аналізу освітньої програмита узагальнено досвід підготовки здобувачів за цієюпрограмою в Українськійінженерно-педагогічнійакадемії. Проаналізовано структуру та зміст освітньої програми. Показано особливості й унікальність ОП. Доведено, що під час формулювання цілей та програмних результатів навчання освітньої програми були враховані інтереси та пропозиції групп зацікавлених сторін (стейкхолдерів) та галузевий і регіональний контексти. Продемонстровано, що цілі та програмні результати навчання освітньої програми відбивають тенденції розвитку спеціальності та ринку праці. Показано, що освітня программа дозволяє досягти результатів навчання, що задовольняють вимогам Національної рамки кваліфікацій та визначені стандартом вищої освіти. Наведено механізми формування індивідуальної освітньої траєкторії здобувачів вищої освіти за освітньою програмою. Наведено структурно-логічну схему освітньої програми, обгрунтовано її реалізацію в освітньому процесі. Таким чином, у роботі проведено аналіз особливостей створення і впровадження системи підготовки магістрів професійної освіти для нафтогазової галузі, сформульовано й узагальнено науково-педагогічні результати, які були отримані авторами при реалізації проєкту.
URI (Унифицированный идентификатор ресурса): http://repo.uipa.edu.ua/jspui/handle/123456789/8244
ISSN: 2074-8922
Располагается в коллекциях:Проблеми інженерно-педагогічної освіти (Збірник наукових праць)

Файлы этого ресурса:
Файл Описание РазмерФормат 
Pipo_2021_73_3.pdfO. Prokopenko, N. Antonenko531,17 kBAdobe PDFПросмотреть/Открыть


Все ресурсы в архиве электронных ресурсов защищены авторским правом, все права сохранены.