Please use this identifier to cite or link to this item:
http://repo.uipa.edu.ua/jspui/handle/123456789/8244
Title: | ANALYSIS OF FEATURES AND GENERALIZATION OF THE EXPERIENCE OF VOCATIONAL EDUCATION TRAINING FOR THE OIL AND GAS INDUSTRY |
Other Titles: | Аналіз особливостей та узагальнення досвіду підготовки магістрів професійноїо світи для нафтогазової галузі |
Authors: | Prokopenko, O. Antonenko, N. Антоненко, Н. С. Прокопенко, О. О. |
Keywords: | oil and gas industry training of higher education students training system educational program нафтогазова галузь підготовка здобувачів вищої освіти система підготовки кадрів освітня програма |
Issue Date: | 2021 |
Publisher: | УІПА |
Citation: | Antonenko N. S. Analysis of features and generalization of the experience of vocational education training for the oil and gas industry / N. S. Antonenko, O. O. Prokopenko // Проблеми інженерно-педагогічної освіти : зб. наук. пр. / Укр. інж.-пед. акад. - Харків, 2021. - № 73. - С. 5-18. |
Series/Report no.: | № 73; |
Abstract: | The paper presents materials highlighting important and current problems of training masters of
vocational education for the oil and gas industry in various aspects of scientific and educational activities.
The relationship between the conditions of innovative development of the oil and gas industry and its
personnel support is also covered in the paper. The requirements for employment of specialists in the oil and
gas industry are analyzed, and it is shown how they are taken into account in the preparation of masters in
the educational program “Professional Education (Oil and Gas)” of the second master’s level of higher
education. The relevance of the development and implementation of the system of training educational
personnel for the industry is also justified. The results of the analysis of the educational program are
presented, and the experience of training students in accordance with this program at Ukrainian Engineering
Pedagogics Academy is summarized. The structure and content of the educational program is analyzed. The
features and uniqueness of the educational program are shown. It is demonstrated that the interests and
suggestions of stakeholder groups were taken into account when formulating the goals and program
outcomes of the educational program in the contexts of the industry and region specifics. The paper
demonstrates that the goals and program results of the educational program reflect trends in the development
of the specialty and the job market. It is also highlighted that the educational program allows achieving
educational results that meet the requirements of the National Framework of qualifications and are defined
by the standard of higher education. The mechanisms of forming an individual educational trajectory of
higher education students according to the educational program are presented. The structural and logical
scheme of the educational program is exhibited; its implementation in the educational process is justified.
The paper analyzes the particularities of the development and implementation of the vocational education
system for the oil and gas industry, formulates and summarizes the scientific and educational results that
were obtained by the authors during the implementation of the project. Уроботі представлено матеріали, що висвітлюють важливі й актуальні проблеми підготовки магістрів професійної освіти для нафтогазової галузі в різних аспектах науково-педагогічної діяльності. Висвітлено взаємозв’язок умов інноваційного розвитку нафтогазової галузі та її кадрового забезпечення. Проаналізовано вимоги, які висувають при працевлаштуванні до фахівців нафтогазової галузі та показано, якїх враховано при підготовці здобувачів вищої освіти за освітньою программою «Професійна освіта (Нафтогазова справа)» другого магістерського рівня вищої освіти. Обгрунтовано актуальність створення і впровадження системи підготовки і інженерно-педагогічних кадрів для галузі. Наведено результати аналізу освітньої програмита узагальнено досвід підготовки здобувачів за цієюпрограмою в Українськійінженерно-педагогічнійакадемії. Проаналізовано структуру та зміст освітньої програми. Показано особливості й унікальність ОП. Доведено, що під час формулювання цілей та програмних результатів навчання освітньої програми були враховані інтереси та пропозиції групп зацікавлених сторін (стейкхолдерів) та галузевий і регіональний контексти. Продемонстровано, що цілі та програмні результати навчання освітньої програми відбивають тенденції розвитку спеціальності та ринку праці. Показано, що освітня программа дозволяє досягти результатів навчання, що задовольняють вимогам Національної рамки кваліфікацій та визначені стандартом вищої освіти. Наведено механізми формування індивідуальної освітньої траєкторії здобувачів вищої освіти за освітньою програмою. Наведено структурно-логічну схему освітньої програми, обгрунтовано її реалізацію в освітньому процесі. Таким чином, у роботі проведено аналіз особливостей створення і впровадження системи підготовки магістрів професійної освіти для нафтогазової галузі, сформульовано й узагальнено науково-педагогічні результати, які були отримані авторами при реалізації проєкту. |
URI: | http://repo.uipa.edu.ua/jspui/handle/123456789/8244 |
ISSN: | 2074-8922 |
Appears in Collections: | Проблеми інженерно-педагогічної освіти (Збірник наукових праць) |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Pipo_2021_73_3.pdf | O. Prokopenko, N. Antonenko | 531,17 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.