Please use this identifier to cite or link to this item: http://repo.uipa.edu.ua/jspui/handle/123456789/5724
Title: ПРОСКАЛЬЗЫВАНИЕ КАНАТА ПТМ
Прослизання канату в ПТМ
Slippage of rope in PTM
Authors: Писарцов, А. С.
Писарцов О. С.
Pysartsov O
Keywords: Проскальзывание
канат-шкив
ползучесть
тяговая способность
коэффициент Эйлера
slippage
rope-pulley
creep
pulling ability
Euler's coefficien
Issue Date: 2018
Citation: Писарцов А. С. Проскальзывание каната ПТМ / А. С. Писарцов // Машинобудування : зб. наук. пр. / Укр. інж.-пед. акад. - Харків, 2018. - № 21. - С. 24-29.
Abstract: Проведен анализ литературных источников по изучению проскальзывания возникающего в контактных парах канат-шкив. В связи с тем, что одна из причин уменьшения долговечности работы каната является растяжение, а как следствие, возникающее проскальзывание на ведущем и ведомом шкивах, данная тема является актуальной и необходимой. Сначала были рассмотрены основные причины интенсивного изнашивания и повреждения канатов. Далее рассмотрены виды скольжения, на примере модели ползучести каната в соответствии с Hymans/Hellborn, для контактных пар канат-ведущий шкив и канат-ведомый шкив. Также разобраны предпосылки и причины возникновения проскальзывания, а так же рассмотрено явление видимого скольжения и зажима каната в шкивах. Построена диаграмма различных типов проскальзывания для канатного шкива с клиновидной канавкой, согласно Molkow. В заключении рассмотрена тяговая способность и тяговый коэффициент Эйлера, и их влияние на отсутствие проскальзывания.
Проведено аналіз літературних джерел по вивченню прослизання, що виникає в контактних парах канат-шків. У зв’язку з тим, що одна з причин зменшення довговічності роботи канату є розтягнення, а як наслідок, виникає прослизання на ведучому і відомому шківах, дана тема є актуальною і необхідною. Спочатку були розглянуті основні причини інтенсивного зношування і пошкодження канатів. Далі розглянуті види ковзання, на прикладі моделі повзучості канату відповідно до Hymans/Hellborn, для контактних пар канат-ведучий шків і канат-відомий шків. Також розібрані передумови і причини виникнення проковзування, а так само розглянуто явище видимого ковзання і затиску канату в шківах. Побудована діаграма різних типів прослизання для канатного шківа з клиноподібної канавкою, згідно Molkow. У висновку розглянута тягова здатність і тяговий коефіцієнт Ейлера, і їх вплив на відсутність прослизання.
An analysis of literature sources on the study of the slippage of cable-pulley in contact pairs is carried out. Due to the fact that one of the reasons for decreasing the durability of the rope is tension, and as a consequence, the resulting slippage on the leading and driven pulleys, this topic is urgent and necessary. First, the main causes of intensive wear and damage to ropes were considered. The following types of slip are considered, using the example of the rope creep model in accordance with Hymans/Hellborn, for contact pairs the rope-leading pulley and the rope-driven pulley. Also, the prerequisites and reasons for the occurrence of slippage are disassembled, as well as the phenomenon of visible slip and clamping of the rope in pulleys. A diagram of various types of slip is constructed for a cable pulley with a wedge-shaped groove, according to Molkow. In conclusion, the traction and traction factors of Euler and their effect on the lack of slip are considered.
URI: http://repo.uipa.edu.ua/jspui/handle/123456789/5724
Appears in Collections:Машинобудування (Збірник наукових праць)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
6.pdf444,46 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.