Пожалуйста, используйте этот идентификатор, чтобы цитировать или ссылаться на этот ресурс:
http://repo.uipa.edu.ua/jspui/handle/123456789/8993
Полная запись метаданных
Поле DC | Значение | Язык |
---|---|---|
dc.contributor.author | Бердо, Р. С. | - |
dc.contributor.author | Berdo, R. | - |
dc.date.accessioned | 2024-10-15T08:59:51Z | - |
dc.date.available | 2024-10-15T08:59:51Z | - |
dc.date.issued | 2019 | - |
dc.identifier.citation | Бердо Р. С. Теоретичні аспекти визначення поняття "самоідентифікація студентства" / Р. С. Бердо // Проблеми інженерно-педагогічної освіти : зб. наук. пр. / Укр. інж.-пед. акад. - Харків, 2019. - № 62. - С. 86-94. | uk_UA |
dc.identifier.issn | 2074-8922 | - |
dc.identifier.uri | http://repo.uipa.edu.ua/jspui/handle/123456789/8993 | - |
dc.description.abstract | Метою статті єуточнення, деталізація та теоретичне визначення сутнісних характеристик і механізмів самоідентифікації в студентів та його функцій уконтексті реформування вищої освіти в Україні. Найчастіше досліджуються соціологічні та психологічні позиції самоідентифікації студентстваяк одного з видів самопроцесів людини. Самоідентифікація особистості вперше досліджується в часи постмодернізму. В зв‟язку з гуманізацією освіти, підвищенням рівня акредитації та збільшенням автономії середньоспеціальних закладів освіти тематика формування самоідентифікації студентства є актуальною.Проаналізовано поняття «ідентичність» як понятійного конструкту процесу самоідентифікації. Виявлено, що наслідком формування ідентичності в юнацькому віці є становлення самосвідомості особистості, продуктом розвитку якої є «Я-концепція». Окрім того, досліджено самість (унікальність особистості) як складника Я-концепції. Це дозволило зробити висновок, що самість є елементом формування внутрішнього становлення особистостіта процесом становлення «Я».Нами проаналізовано підходи до термінології поняття «самоідентифікація», в результаті чого вдалося розгрупувати погляди науковців за напрямками та відокремити сутнісні характеристики кожного підходу. Цедозволило виявити нечіткість поняття самоідентифікація. Внаслідок цього було сформовано функції самоідентифікації як частини педагогічного процесу. Окрім того, надано визначення поняття самоідентифікація студентства у новому ракурсі. Проведені дослідження дають можливість зробити висновок, що є необхідність дослідити формування самоідентифікації в студентів за допомогою інших учасників психолого-педагогічного процесу. The aim of the article is to clarify, specify and theoretically define the essential characteristics and means of students' self-identificationand its functions in the context of higher education reforms in Ukraine.The term “self-identification” is gradually becoming widely used both in everyday life and in the sphere of scientific research. In relation to the aforementioned topic, the most frequent research nicheis sociological and psychological positions of students‟ self-identification as one of the types of self-processesof an individual. However, due to the European vector of higher education in Ukraine there isa need to develop future specialists‟ spiritual and cultural values in addition to expanding theirknowledge. As for the pedagogical aspects, there is no clear definition of this issue in scientific literature.The phenomenon of an individual‟s self-identification was firstexamined during postmodernism. The issue of boosting students‟ self-identification becomes topical due to humanization of education, increaseintheaccreditation level and expansionof the autonomy of secondary educational institution.The “identity” concept is viewed as a conceptual construct of the self-identification process. The author has discovered that the consequence of theidentitydevelopment during adolescence is the formation of the individual‟s self-consciousness, whose product isthe“Self-concept”. Furthermore, the selfness (the personality uniqueness) is investigated as a“Self-concept” component. This leads to the conclusion that the selfness is an element of theindividual‟spersonaldevelopment and the process of the“Self” formation.The author analyzed approaches to definingthe“self-identification” concept, which, as a result,made it possible to group thescientists‟ opinions accordingto the directions and to distinguish the intrinsic characteristics of each approach. It allows defining the uncertainty ofthe self-identification concept. Consequently, the self-identification functions are defined as part of the pedagogical process. In addition, the students‟self-identification concept is defined in a new signification. The implemented studies allow concluding that there is a need to investigate thedevelopment ofstudents‟ self-identification with the help of other participants of the psychological and pedagogical process. | uk_UA |
dc.language.iso | uk | uk_UA |
dc.publisher | УІПА | uk_UA |
dc.relation.ispartofseries | № 62; | - |
dc.subject | самоідентифікація | uk_UA |
dc.subject | самопроцеси | uk_UA |
dc.subject | студентство | uk_UA |
dc.subject | самість | uk_UA |
dc.subject | майбутній фахівець | uk_UA |
dc.subject | студентоцентризм | uk_UA |
dc.subject | self-identification | uk_UA |
dc.subject | self-processes | uk_UA |
dc.subject | studentship | uk_UA |
dc.subject | future specialist | uk_UA |
dc.subject | student-centeredness | uk_UA |
dc.subject | selfness | uk_UA |
dc.title | Теоретичні аспекти визначення поняття "самоідентифікація студентства" | uk_UA |
dc.title.alternative | Theoreticalaspectsof defining theconceptof"students‟self-identification | uk_UA |
dc.type | Article | uk_UA |
Располагается в коллекциях: | Проблеми інженерно-педагогічної освіти (Збірник наукових праць) |
Файлы этого ресурса:
Файл | Описание | Размер | Формат | |
---|---|---|---|---|
admin-ojs3,+12 (1).pdf | https://doi.org/10.32820/2074-8922-2019-62-86-94 | 342,06 kB | Adobe PDF | Просмотреть/Открыть |
Все ресурсы в архиве электронных ресурсов защищены авторским правом, все права сохранены.