Please use this identifier to cite or link to this item: http://repo.uipa.edu.ua/jspui/handle/123456789/8633
Title: ФАКТОРИ ФОРМУВАННЯ І РОЗВИТКУСОЦІАЛЬНОЇ АКТИВНОСТІ ШКОЛЯРІВНА АДАПТИВНИХ ЗАСАДАХ
Other Titles: FACTORS OF FORMATION AND DEVELOPMENT OF SOCIAL ACTIVITY OF SCHOOL STUDENTS ON ADAPTIVE BASIS
Authors: Васильєва, Марина
Білаш, Яна
Vasylieva, Maryna P.
Bilash, Yana V.
Keywords: соціальна активність
соціальне виховання
школярі
формування
освітній процес
розвиток
заклад загальної середньої освіти
фактори
адаптивні процеси
social activity
social education
schoolchildren
formation
educational process
development, factors, adaptive processes, institution of eneral secondary education
Issue Date: 2022
Publisher: УІПА; ГО «Школа адаптивного управління соціально-педагогічними системами»
Citation: Васильєва, М., & Білаш, Я. (2022). Factors of formation and development of social activity of school students on adaptive basis. Adaptive Management: Theory and Practice. Series Pedagogics, 14(27). https://doi.org/10.33296/2707-0255-14(27)-13
Series/Report no.: Т. 14, № 27;
Abstract: У статті здійснено спробу вивчення та проведення аналізу особливостей європейських практик забезпечення формування й розвитку соціальної активності школярів. Це зроблено з метою адаптації таімплементації корисногодосвіду в Україні, зважаючи на її європейський вектор розвитку.Визначено важливість формування і розвитку соціальної активності дітей і молоді, що регламентовано в державних документах як значущу особистісну характеристику. Зважаючи на роль процесу соціального виховання, підкреслено вплив різнихфакторів на формування соціальної активності школярів. На основі вивчення здобутків зарубіжних дослідників установлено найбільш впливові фактори, роль яких може змінюватися відповідно до вікових фаз життєдіяльності. Найбільш впливовим фактором у молодшому шкільному віці є батьки (сімейне оточення) дитини: позиція батьків що суспільно корисної діяльності, рівень їхньої участі у соціальних діях, організація соціального виховання дитини. Важливим фактором, який впливає на формування соціальної активності школяра в підлітковому віці виступають друзі: підкреслено роль друзів у мотивації дітей до участі в соціальних діях, агітації до участі в соціальних акціях разом з друзями. Ще одним фактором, який є впливовим на формування і розвиток соціальної активності в інформаційну добу, виступають соціальні мережі: акцентовано увагу на інформаційній, агітаційній, мобілізаційній функціях соціальних мереж. Розкрито роль закладуосвіти, в якому навчається школяр: корисність європейського досвіду з організації роботи з дітьми з родин етнічних меншин, іммігрантів, з сімей з низьким соціально-економічним рівнем. Визначено роль громади у формуванні і розвитку соціальної активності школярів. Розкрито непрямий вплив позитивних змін у характеристиках дітей і молоді на розвиток спільноти. Зроблено висновок про цінність і актуальність досвідузарубіжних країн, який необхідно адаптувати до умов, традицій, існуючих напрацювань вітчизняних теоретиків і практиків для формування і розвитку соціальної активності школярів в Україні. The article attempts to study and analyze the features of European practices of ensuring the formation and development of schoolchildren's social activity. This was done in order to adapt and implement useful experience in Ukraine, taking into account itsEuropean vector of development. The importance of the formation and development of social activity of children and youth, which is regulated in state documents as a significant personal characteristic, is determined. Taking into account the role of the process of social education, the influence of various factors on the formation of social activity of schoolchildren is emphasized.Based on the study of the achievements of foreign researchers, the most influential factors were established, the role of which can change according to the age phases of life. The most influential factor in primary school age is the parents (family environment) of the child: parents' position on socially useful activities, the level of their participation in social actions, the organization of the child's social education. Friends are an important factor influencing the formation of a schoolboy's social activity in adolescence: the role of friends in motivating children to participate in social actions, agitating for participation in social actions together with friends is emphasized. Another factor influencing the formation and development of social activity in the information age is social networks: attention is focused on the informational, campaigning, and mobilization functions of social networks. The role of the educational institution in which schoolchildren studies is revealed: the usefulness of European experience in organizing work with children from ethnic minority families, immigrants, and families with a low socio-economic level. The role of the community in the formation and development of the social activity of schoolchildren is defined. The indirect impact of positive changes in the characteristics of children and youth on the development of the community is revealed.A conclusion was made about the value and relevance of the experience of foreign countries, which must be adapted to the conditions, traditions, and existing work of domestic theoreticians and practitioners for the formation and development of the social activity of schoolchildren in Ukraine.
URI: http://repo.uipa.edu.ua/jspui/handle/123456789/8633
ISSN: 2707-0255
Appears in Collections:Статті

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
512-Article Text-1065-1-10-20230215.pdfМарина Васильєва, Яна Білаш288,94 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.