Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал:
http://repo.uipa.edu.ua/jspui/handle/123456789/8420
Назва: | Адаптивне управління закладами освіти в умовах воєнного стану в Україні |
Інші назви: | ADAPTIVE MANAGEMENT OF EDUCATIONAL INSTITUTIONS UNDER THE CONDITIONS OF MARITAL STATE IN UKRAINE |
Автори: | Єльникова, Г. Жук, М. Кретович, С. Yelnykova, Halyna Zhuk, Mykhailo Kretovich, Svitlana |
Ключові слова: | адаптивне управління адаптивні процеси розвиток української освіти воєнний стан в Україні повоєнний період розвитку української освіти adaptive management adaptive processes the development of Ukrainian education the state of war in Ukraine the post-war period of the development of Ukrainian education |
Дата публікації: | 2023 |
Видавництво: | УІПА; ГО «Школа адаптивного управління соціально-педагогічними системами» |
Бібліографічний опис: | Єльникова Г. Адаптивне управління закладами освіти в умовах воєнного стану в Україні / Г. Єльникова, М. Жук, С. Кретович // Адаптине управління : теорія і практика. Сер. Педагогіка. - 2023. - Т. 16, № 31. DOI https://doi.org/10.33296/2707-0255-16(31)-01 |
Серія/номер: | Т. 16, № 31; |
Короткий огляд (реферат): | У статті розкривається адаптивний характер управління закладами освіти в період введення воєнного стану в Україні. Наголошується на необхідності свідомого використання адаптивних процесів для збереження соціально-педагогічної системи з метою забезпечення її освітньої функції. Акцентується увага на повномасштабному вторгненню Російської Федерації на територію суверенної України. Війна глобально змінила умови життєдіяльності українців і соціальних структур у вигляді організацій і підприємств, що функціонують в Україні. Необхідність забезпечення ефективного управління закладами освіти в нестабільних умовах обумовила потребу вивчення і розроблення механізмів використання адаптивних процесівв управлінській діяльності учасників освітнього процесу.Відзначається, що за згаданий період упедагогічній літературі з’явилися наукові праці, якіописують стан організації та проведення освітнього процесу в закладах освіти різного рівня функціонування. Освітні аналітики характеризують особливості управлінської діяльності в процесімінливих ситуацій, показують необхідність оволодінняоперативними методами і формами прийняття управлінських рішень, що є притаманним воєнному часу.Вчені НПУ імені М.П.Драгомановарозглядають гібридний характер війни в Україніз 2014 р.та особливості здійснення педагогічної діяльності в таких умовах. Автори статтівідзначають появу досліджень щодо розвитку української освіти в умовах невизначеності та мінливості і наголошують на недостатньому висвітленні використання адаптивного управління в соціально-педагогічних системах.У меті дослідження вказується не тільки доцільність використання адаптивного управління українською освітою, а йїї адаптації до тренду 4.0 у повоєнний період.З’ясовується, що попри великих втрат при здійсненні воєнних дій, учасники освітнього процесуздійснювали онлайн-навчання і досягли певних успіхів у 2022 році, отримавши 22 медалі, що вибороли на міжнародних учнівських олімпіадах. У статті досліджуються механізми адаптивних процесів, що спонтанно абоцілеорієнтовано відбуваються в освітньому процесі в умовах нестабільності і невизначеності. Розглядаються «тріади» взаємодії і взаємовпливу адаптивнихпроцесів, сутнісноїосновипристосування ісутірозвиткуосвіти.Така взаємодія підтверджує, що адаптивне управління сприяє позитивному перетворенню української освіти.У тексті виокремлюються проблеми в організації та здійсненні освіти в період воєнного стану в Україні. Аналізуються можливі напрями розвитку освіти в повоєнний період і визначається доцільним спрямуваннярозвиткуукраїнської освіти в тренді4,0. Зазначається, що подальші дослідження адаптивного управління освітніми системами України будуть охоплювати як воєнний, так і повоєнний періоди. The article reveals the adaptive nature of management of educational institutions during the introduction of martial law in Ukraine. Emphasis is placed on the need to consciously use adaptive processes to preserve the socio-pedagogical system in order to ensure its educational function. Attention is focused on the full-scale invasion of the Russian Federation on the territory of sovereign Ukraine. The war globally changed the living conditions of Ukrainians and social structures in the form of organizations and enterprises operating in Ukraine. The need to ensure effective management of educational institutions in unstable conditions led to the need to study and develop mechanisms for the use of adaptive processes in the management activities of participants in the educational process.It is noted that during the mentioned period scientific works appeared in the pedagogical literature, which describe the state of the organization and conduct of the educational process in educational institutions of various levels of functioning. Educational analysts characterize the features of management activity in the process of changing situations, show the need to master operational methods and forms of management decision-making, which is inherent in wartime.Scientists of the M. P. Drahomanov National University of Ukraine consider the hybrid nature of the war in Ukraine and the peculiarities of the implementation of pedagogical activities in such conditions. The authors of the article note the emergence of research on the development of Ukrainian education in conditions of uncertainty and variability and emphasize the insufficient coverage of the use of adaptive management in socio-pedagogical systems. The purpose of the study is to indicate not only the expediency of using adaptive management of Ukrainian education, but also its adaptation to the 4.0 trend in the post-war period.It turns out that despite heavy losses during military operations, the participants of the educational process carried out online studies and achieved some success in 2022, receiving 22 medals won at international student Olympiads.The article examines the mechanisms of adaptive processes that occur spontaneously or purposefully in the educational process in conditions of instability and uncertainty. The "triads" of interaction and mutual influence of adaptive processes, the essential basis of adaptation and the essence of educational development are considered. Such interaction confirms that adaptive management contributes to the positive transformation of Ukrainian education.The text highlights problems in the organization and implementation of education during the period of martial law in Ukraine. The possible directions of the development of education in the post-war period are analyzed and it is determined that it is expedient to direct the development of Ukrainian education to the introduction of education 4.0. It is noted that further research into the introduction of adaptive management of educational systems will be conducted both in the war and post-war periods. |
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): | http://repo.uipa.edu.ua/jspui/handle/123456789/8420 |
ISSN: | 2707-0255 |
Розташовується у зібраннях: | Статті |
Файли цього матеріалу:
Файл | Опис | Розмір | Формат | |
---|---|---|---|---|
599-Article Text-1218-2-10-20231207.pdf | https://amtp.org.ua/index.php/journal/article/view/599/507 | 330,58 kB | Adobe PDF | Переглянути/Відкрити |
Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.