Пожалуйста, используйте этот идентификатор, чтобы цитировать или ссылаться на этот ресурс: http://repo.uipa.edu.ua/jspui/handle/123456789/8317
Полная запись метаданных
Поле DCЗначениеЯзык
dc.contributor.authorShevchenko, A. S.-
dc.contributor.authorШевченко, О. С.-
dc.date.accessioned2024-07-31T10:36:21Z-
dc.date.available2024-07-31T10:36:21Z-
dc.date.issued2023-
dc.identifier.citationShevchenko A. S. Methodology of developing valeological competence in non-medical students through cloud Technology / A. S. Shevchenko // Проблеми інженерно-педагогічної освіти : зб. наук. пр. / Укр. інж.-пед. акад. - Харків, 2023. - № 78. - С. 39-48.uk_UA
dc.identifier.issn2074-8922-
dc.identifier.urihttp://repo.uipa.edu.ua/jspui/handle/123456789/8317-
dc.description.abstractHealth-saving is an important aspect of the work of many institutions and organizations of Ukraine, regulated by the Constitution of Ukraine, a number of laws, national and regional target programs and state educational standards. The educational environment is a convenient area for the systematic study of issues of a healthy lifestyle, safe behavior, formation of the necessary skills and abilities of providing emergency aid in critical situations. The outcome of valeological education should be the formation of valeological (healthsaving) competence. The article discloses the method of forming this competence at the conceptual, technological, substantive and control-diagnostic levels. The methodology is based on the study of valeological disciplines "Fundamentals of Medical Knowledge and Health-Saving" and "Health Pedagogy" in non-medical higher education institutions for students of the "bachelor's" and "master's" educational levels. The forced distance learning in these disciplines since the start of the COVID-19 pandemic and fullscale war has made cloud technologies the main means of teaching. The article demonstrates the approaches, principles, methods and means of valeological competence formation in these conditions at a sufficient level. Didactic adaptation of medical information for teaching valeological disciplines to non-medical students takes place by simplifying it using methods of system analysis, expert evaluations, balancing, scaling and aggregation. In today's pandemic and wartime circumstances, instructing valeological subjects relies heavily on employing information-communication (cloud) technologies. Both educators and students need a certain proficiency level in using these technologies. Developing valeological competence among non-medical students entails teaching "Health Pedagogy." Initially led by instructors with medical and pedagogical backgrounds, there is potential for a transition to instructors solely equipped with pedagogical expertise, following a relay principle.uk_UA
dc.description.abstractЗдоров’язбереження є важливим аспектом роботи багатьох установ та організацій України, регламентованим Конституцією України, низкою законів, національних та регіональних цільових програм та державних освітніх стандартів. Освітнє середовище є зручною територією для системного вивчення питань здорового способу життя, безпечної поведінки, формування необхідних вмінь та навичок надання невідкладної допомоги при критичних станах. Результатом валеологічної освіти має бути сформована валеологічна (здоров’язбережувальна) компетентність. У статті розкрита методика формування цієї компетентності на концептуальному, технологічному, змістовному та контрольнодіагностичному рівнях. Методика заснована на вивченні валеологічних дисциплін «Основи медичних знань та здоров’язбереження» та «Педагогіка здоров’я» у закладах немедичної вищої освіти студентами освітніх рівнів «бакалавр» та «магістр». Вимушене навчання студентів за цими дисциплінами у дистанційній формі від початку пандемії COVID-19 та повномасштабної війни зробило головними засобами викладання хмарні технології. Стаття демонструє підходи, принципи, методи та засоби формування валеологічної компетентності в цих умовах на достатньому рівні. Дидактична адаптація медичної інформації для викладання валеологічних дисциплін здобувачам вищої немедичної освіти відбувається шляхом її спрощення з використанням методів системного аналізу, експертних оцінок, балансування, масштабування та агрегації. Викладання валеологічних дисциплін у сучасних умовах пандемії та війни ґрунтується на використанні інформаційно-комунікативних (хмарних) технології, вимагає певного рівня володіння ними як викладачами, так і студентами. Формування валеологічної компетентності у здобувачів вищої немедичної освіти передбачає викладання дисципліни «Педагогіка здоров’я» викладачами з медичної та педагогічною освітою, з можливістю переходу на викладання викладачами лише з педагогічною освітою, за принципом естафетності.-
dc.language.isoenuk_UA
dc.publisherУІПАuk_UA
dc.relation.ispartofseries№ 78;-
dc.subjecthealth-savinguk_UA
dc.subjectapproachesuk_UA
dc.subjectmethodsuk_UA
dc.subjectprinciplesuk_UA
dc.subjectmeansuk_UA
dc.subjectздоров’язбереженняuk_UA
dc.subjectпідходиuk_UA
dc.subjectпринципиuk_UA
dc.subjectметодиuk_UA
dc.subjectзасобиuk_UA
dc.titleMETHODOLOGY OF DEVELOPING VALEOLOGICAL COMPETENCE IN NONMEDICAL STUDENTS THROUGH CLOUD TECHNOLOGYuk_UA
dc.title.alternativeМетодика формування валеологічної компетентності немедичних студентів засобами хмарних технологійuk_UA
dc.typeArticleuk_UA
Располагается в коллекциях:Проблеми інженерно-педагогічної освіти (Збірник наукових праць)

Файлы этого ресурса:
Файл Описание РазмерФормат 
Pipo_2023_78_7.pdfShevchenko A.S.666,88 kBAdobe PDFПросмотреть/Открыть


Все ресурсы в архиве электронных ресурсов защищены авторским правом, все права сохранены.